Gå til innhold

Senking og camber

Ranger emnet


MiMixx

Anbefalte innlegg

Har plan om å senke Passat'n min, men sitter her med litt spørsmål.

Planen er da justerbart senkesett.

 

Som man andre senkesett så må jo camber osv justeres, men hvordan blir den når man har bilen justert rett også skal man f.eks heve eller senke den enda mer etter den er justert?

Må man justere camber hver gang man har lyst å cruse eller kjre langtur med ugjevne veier?

 

Hvordan blir det ståendes i vognkort, juserbart senkesett eller blir det å stå hvor lav bilen er blitt senket når den er til kontroll?

Ford Escort 1.6 GL 1986-modell -(ANGRET BITTERT AT DEN BLE) SOLGT-

Mitsubishi Lancer 2.0 GL 1994-modell -(VEEEEEEEEEEELDIG GLAD DEN ER) SOLGT-

VW Passat 1.9 TDI Comfort -(FORNØYD) INNEHAVER- Selger masse deler fra den, ta kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet et justerbart senkesett som er TUV godkjent? Har du ikke et godkjent senkesett kan du glemme vognkort i første omgang..

 

Selv har jeg justerbar camberkit på alle hjulene, var ikke nødvendig men merkbart bedre å kjøre med når hjulene står i rett vinkel. Bare tull å slite unødvendig på dekkanter. Dyrt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med veien man har, her i allefall, og med 225/45-17" i dekk så slitter man kanter uansett.

Dekkene følger veien, ja, men veiene er ikke helt slette, de gamle veien som er mest brukt, de er buete....

 

Men tar man i betrakning det du nettopp sa, så vil jo veien spise dekkene mine.... eeh våre :S

 

MEn hadde vært fint å hatt to høyder å velge i,en sommer og en til vinter'n...

Men slik camber-stiller som du har, hvor får man tak i det?

Koster mye?

Ford Escort 1.6 GL 1986-modell -(ANGRET BITTERT AT DEN BLE) SOLGT-

Mitsubishi Lancer 2.0 GL 1994-modell -(VEEEEEEEEEEELDIG GLAD DEN ER) SOLGT-

VW Passat 1.9 TDI Comfort -(FORNØYD) INNEHAVER- Selger masse deler fra den, ta kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg senket bilen ca75mm fremme og ca55mm bak. leverte bilen inn for 4-hjulskontroll men fikk beskjed om at dem ikke kunne justere camberen skikkelig pga bilen var altfor lav. snakket så med biltilsynet og kranglet med dem, der dem påstod at camberen kunne bare vere ett visst antall prosent % feil hver vei. snakket så med møller bil og forklarte situasjonen og dem kikket på pairene fra 4 hjulskontrollen og sa at dette var null problem selv om biltilsynet mente det var altfor masse utforbi godkjente verdier. så møller lagde papirer på at dette ikke var trafikkfarlig og ingen problemer med camber utforbi da det er lite camber justeringsmuligheter på denne bilen. tok da kontakt med biltilsynet og trykte papirene fra møller opp i trynet på dem, og da var det greit bil godkjent.

 

en liten ting til, selv om det står i tuv pairene til coiloversene at dem er tuv godkjent fra f.eks 20-60mm, men kan justeres mere så har det liten betydning i dette latterlige landet. tuv reglene betyr lite for biltilsynet samme hvor mye du krangler med dem pga dem har sine camber verdier å forholde seg til uansett høyde på bilen. har hørt at dem enkelte plasser har begynt med en 11 cm høy klosse som man skal kunne ha under bilen. dette er bare noe forbanna tull. begynner dem med det så gå en annen plass. snakket med biltilsynet på to forkjellige plasser, den ene plassen praktiserer di denne 11cm regelen noen ganger (!?!) og den andre plassen hadde dem ikke en gang hørt om den.

 

så senk bilen så mye du vil, få en 4-hjuls kontroll og snakk med møller. enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en liten ting til, selv om det står i tuv pairene til coiloversene at dem er tuv godkjent fra f.eks 20-60mm, men kan justeres mere så har det liten betydning i dette latterlige landet.

 

så senk bilen så mye du vil, få en 4-hjuls kontroll og snakk med møller. enkelt og greit.

 

Kompis av meg fikk nettopp godkjent senk på Golf 3, trengte da ikke å snakke med Møller eller noe som helst han.. Nummerene på fjærene sto til og med vendt innover, så kontrolløren måtte ligge med speil og lommelykt for å få sett nummerne. Hvordan behandling du får kommer veldig an på hvilket tilsyn du besøker, og hvem som skal godkjenne.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis av meg fikk nettopp godkjent senk på Golf 3, trengte da ikke å snakke med Møller eller noe som helst han.. Nummerene på fjærene sto til og med vendt innover, så kontrolløren måtte ligge med speil og lommelykt for å få sett nummerne. Hvordan behandling du får kommer veldig an på hvilket tilsyn du besøker, og hvem som skal godkjenne.

 

 

Eirik

 

du har vertfall ikke fått med deg poenget mitt! les innlegget engang til!

 

har ingenting med numrene på senkesettet å gjøre det jeg skriver! jeg snakker om ett coilovers sett. og det kan senkes 120mm framme men er ikke TUV godkjent til mere enn 80mm står det i papirene! MEN senker du 80mm så er camberen ute av verdiene og det godtar ikke biltilsynet med mindre det er ok for VW norge, altså møller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan roe ned på den tonen der.. Selv om mitt innlegg kanskje var noe køddete formulert har jeg da aldri sagt det heller.. Mitt poeng var bare at noen kontrollører er såpass årleite, andre gidder ikke engang å godkjenne noe som er helt etter forskriftene.

 

Det at noen må til merkeverksted for å få brev på camber er første gang jeg har hørt om, SVV (har vel ikke hett Biltilsynet på 12 år...) pleier da vel aller oftest å følge godkjenningspapirer.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at dem enkelte plasser har begynt med en 11 cm høy klosse som man skal kunne ha under bilen. dette er bare noe forbanna tull. begynner dem med det så gå en annen plass. snakket med biltilsynet på to forkjellige plasser, den ene plassen praktiserer di denne 11cm regelen noen ganger (!?!) og den andre plassen hadde dem ikke en gang hørt om den.

 

Hvis de praktiserer 11cm, stemmer ikke det overens med det som står i denne posten.... Den er dog et par år gammel...

 

Du må ha firhjulskontroll på bilen, gjøres på et verksted og lys må justeres.

 

senkesett.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fikk jo vite mye mer enn hva jeg ikke trodde jeg ville vite her, takk :)

Ford Escort 1.6 GL 1986-modell -(ANGRET BITTERT AT DEN BLE) SOLGT-

Mitsubishi Lancer 2.0 GL 1994-modell -(VEEEEEEEEEEELDIG GLAD DEN ER) SOLGT-

VW Passat 1.9 TDI Comfort -(FORNØYD) INNEHAVER- Selger masse deler fra den, ta kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sakset fra et annet forum. Det som er skrevet øvers matcher det dokumentet som er postet over her så da er alt greit..

 

Her er det som må gjøres og dokumenteres for å godkjenne et senkesett (offisielt fra statens vegvesen.)

 

1. Det skal foreligge et fabrikasjonsdokument fra fjærfabrikanten eller f.eks en TUV - test som angir hvilken biltype fjærene er produsert for.

 

2. Kontroller fjæringsvei.

 

3. Kontroller om fjærene passer og om fjærene har forspenn.

Manglende forspenn på fjærene kan skyldes feil lengde på demperne. I enkelte tilfeller kreves sportsdempere.

 

4. Minste bakkeklaring 11 cm (8 cm frontleppe) til faste deler (m/fører) dersom ikke annet er angitt i for eksempel TUV - testen.

 

5. Kontroller lysjustering.

 

6. Eventuell lastkjennende bremseventil skal være riktig justert. Dette må kunne dokumenteres.

 

7. Det skal foreligge målebrev for 4 hjuls kontroll som viser at det er tatt hjulstillings kontroll etter at senkesettet er montert. Data må ligge innenfor fabrikantens krav eller krav fra kompetent uavhengig laboratorium.

 

8. Dersom det benyttes uorginal felg og dekkdimensjon kreves at alle punktene i KTF § 13 punkt 6, og KTK § 10 punkt 6 oppfylles og den felg og dekkdimensjon som godkjennes sammen med senkesettet, føres som vognkortmerknad.

 

kontrollskjema_senkesett.jpg

 

 

Ellers, kun felgbredde og impress som er givende for sprovidde. Slite banen på dekket må være innenfor skjermbuen og 5% regelen må overholdes.MEN, om man går fra 7x17" med 45 impress til 7,5x17 med 51(!eksempel..pass på hjullagre og klaringer :)) impress og på den måten opprettholder sporvidden så er ikke det greit om felgene ikke har TUV.. Har de TUV så er alt bra..

 

dempere, swaybars, camber kits osv trenger ikke TUV, kun fjærer, coilovers og uorginal felgdimensjon kreves det TUV for.. Det jeg er litt usikkker på er om det er noe som heter TUV godkjente spacere og om statens vegvesen godkjenner dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sakset fra et annet forum. Det som er skrevet øvers matcher det dokumentet som er postet over her så da er alt greit..

 

Her er det som må gjøres og dokumenteres for å godkjenne et senkesett (offisielt fra statens vegvesen.)

 

1. Det skal foreligge et fabrikasjonsdokument fra fjærfabrikanten eller f.eks en TUV - test som angir hvilken biltype fjærene er produsert for.

 

2. Kontroller fjæringsvei.

 

3. Kontroller om fjærene passer og om fjærene har forspenn.

Manglende forspenn på fjærene kan skyldes feil lengde på demperne. I enkelte tilfeller kreves sportsdempere.

 

4. Minste bakkeklaring 11 cm (8 cm frontleppe) til faste deler (m/fører) dersom ikke annet er angitt i for eksempel TUV - testen.

 

5. Kontroller lysjustering.

 

6. Eventuell lastkjennende bremseventil skal være riktig justert. Dette må kunne dokumenteres.

 

7. Det skal foreligge målebrev for 4 hjuls kontroll som viser at det er tatt hjulstillings kontroll etter at senkesettet er montert. Data må ligge innenfor fabrikantens krav eller krav fra kompetent uavhengig laboratorium.

 

8. Dersom det benyttes uorginal felg og dekkdimensjon kreves at alle punktene i KTF § 13 punkt 6, og KTK § 10 punkt 6 oppfylles og den felg og dekkdimensjon som godkjennes sammen med senkesettet, føres som vognkortmerknad.

 

kontrollskjema_senkesett.jpg

 

 

Ellers, kun felgbredde og impress som er givende for sprovidde. Slite banen på dekket må være innenfor skjermbuen og 5% regelen må overholdes.MEN, om man går fra 7x17" med 45 impress til 7,5x17 med 51(!eksempel..pass på hjullagre og klaringer :)) impress og på den måten opprettholder sporvidden så er ikke det greit om felgene ikke har TUV.. Har de TUV så er alt bra..

 

dempere, swaybars, camber kits osv trenger ikke TUV, kun fjærer, coilovers og uorginal felgdimensjon kreves det TUV for.. Det jeg er litt usikkker på er om det er noe som heter TUV godkjente spacere og om statens vegvesen godkjenner dette.

 

Det finns Tüv-godkjente spacere ja!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår