Gandulf Skrevet April 13, 2009 Rapporter Share Skrevet April 13, 2009 Hvis jeg starter bilen og kjører på lavt turtall lader ikke dynamoen, og lysene blir bare svakere og svakere. Men når jeg ruser motoren litt blir plutselig lysene sterkere, og da lader den som normalt også på lavere turtall. Dette må jeg gjøre hver gang jeg starter motoren. Børstene så fine ut, men byttet med en annen børstebru fra en deledynamo. Denne hadde litt lengre børster, så dette kan vel neppe være problemet. Noen idèer? :helpme: Siter '97 BMW 523i [x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v [x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v [x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2) [x]'88 Passat 1.8 CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet April 13, 2009 Rapporter Share Skrevet April 13, 2009 Kretsen til ladelampen er gått til helvette. Kan være noe så enkelt som å bytte lyspæren. Eventuelt så fungerer det om du gir gass til du har rundt 2000rpm på motoren etter at du har startet, som vil være nok til at dynamoen skal fortsette å lade uansett turtall senere. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 13, 2009 Rapporter Share Skrevet April 13, 2009 Funker ladelampa de som den skal? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gandulf Skrevet April 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 13, 2009 Funker ladelampa de som den skal? Var ute å sjekket nå, og den gjør visst ikke det :shake Det burde bli i orden når jeg bytter pæra altså? Har lest litt om at gåen pære kan gjøre at dynamoen ikke lader slik den skal.. Siter '97 BMW 523i [x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v [x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v [x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2) [x]'88 Passat 1.8 CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 13, 2009 Rapporter Share Skrevet April 13, 2009 Enten pære eller brudd i ledning til denne. Hadde det vært børster skulle den ikke lada ved rusing, virker ikke ladelampa og ikke lading i dethele er det børster, lyser ladelampa hele tiden og ikke lading er det noe galt med dynamo. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gandulf Skrevet April 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 13, 2009 Jeg sjekka pæra på vanlig måte ved å se om den lyste i det bilen startes. Skal ikke alle pærer lyse da, uavhengig om ledningsforbindelsen til komponentene er i orden? Er ikke dette for å sjekke at selve pæra er i orden? Siter '97 BMW 523i [x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v [x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v [x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2) [x]'88 Passat 1.8 CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 14, 2009 Rapporter Share Skrevet April 14, 2009 Jeg sjekka pæra på vanlig måte ved å se om den lyste i det bilen startes. Skal ikke alle pærer lyse da, uavhengig om ledningsforbindelsen til komponentene er i orden? Er ikke dette for å sjekke at selve pæra er i orden? Tenninga av lampene blir som oftest styrt av ladelampa, på min egen bil har jeg ett brudd i en ledning, så vanligvis så tenner bare ASD/ABS og SRS ved start hos meg, noen ganger alle. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gandulf Skrevet April 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 14, 2009 Da var pæra sjekket og funnet feilfri, prøvde også med ei likedan som også var i orden (for å dobbeltsjekke) men like mørkt. Hvor får denne lampa signal fra? Er den den lille ledninga som går inn på dynamoen? Siter '97 BMW 523i [x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v [x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v [x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2) [x]'88 Passat 1.8 CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AutoSnuskus Skrevet April 14, 2009 Rapporter Share Skrevet April 14, 2009 (endret) Sikker på at tomgangen din er 100% ? Jeg hadde trøbbel med tomgangsregulator noe som medførte akkurat samme symptomene på ladinga. Måtte da gi litt turtall for at ladespenninga sku slå inn. Edit: Bortsett fra at ladelampa faktisk lyste her da.. Endret April 14, 2009 av AutoSnuskus Siter VW CADDY 1.9 TDI 2007 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet April 14, 2009 Rapporter Share Skrevet April 14, 2009 Hvor får denne lampa signal fra? Er den den lille ledninga som går inn på dynamoen? Ja. Men feilen kan sitte hvor som helst i kretsen. Er uansett ikke noe farlig,bare du husker å ruse motoren litt etter start, har kjørt slik i over ett år (defekt i instrumentpanelet, uten problemer). Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DeVille Skrevet April 14, 2009 Rapporter Share Skrevet April 14, 2009 Får å være sikker kan du bare måle spenningen over batteriet etter start da. Få lånt et multimeter eller voltmeter. Siter "Who are you and why should I care?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 15, 2009 Rapporter Share Skrevet April 15, 2009 Er den lille blå ledningen på dynamo(pleier å være blå) ja, den går direkte til speedometeret. Er noen biler du må oppi 1200rpm ca for å starte ladinga(FORD) uansett, men siden ladelampa di ikke virker, og bilen lader på litt rus så har du sannsynligvis ett brudd i ledningen mellom dynamo og instrument. Hadde den ikke starta ladinga med en liten rus hadde børster vært sannsynlig feil. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gandulf Skrevet April 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 15, 2009 Ja. Men feilen kan sitte hvor som helst i kretsen. Er uansett ikke noe farlig,bare du husker å ruse motoren litt etter start, har kjørt slik i over ett år (defekt i instrumentpanelet, uten problemer). Huffda, hørtes tungvint ut, vil ikke ha det slik over tid :well: men siden ladelampa di ikke virker, og bilen lader på litt rus så har du sannsynligvis ett brudd i ledningen mellom dynamo og instrument.Hadde den ikke starta ladinga med en liten rus hadde børster vært sannsynlig feil. Går den rett inn på ladelampa altså, og ikke inn på en av kontaktene til instr.panelet? Kan det være brudd i selve panelet? Børstene er som du sier utelukket siden jeg får lading etter å ha ruset motoren litt. Siter '97 BMW 523i [x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v [x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v [x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2) [x]'88 Passat 1.8 CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 15, 2009 Rapporter Share Skrevet April 15, 2009 går nok via noe stikk og slik, men går ikke via noen annen elektronikk, eneste er at noenganger blir kjørelys aktivert av den. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gandulf Skrevet April 17, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2009 Der var det løst! :D Var ledningsbrudd et eller annet sted, så med ny midlertidig kabel lyser det i lampa og dynamoen lader uten turtall :) Siter '97 BMW 523i [x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v [x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v [x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2) [x]'88 Passat 1.8 CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.