Gå til innhold

Ulyder ved oppstart på kald motor

Ranger emnet

Jens

Anbefalte innlegg

Hei gutter.

Har et lite problem med bilen min, en Volvo 240.

I sekundet etter at jeg starter opp motoren når den er kald, så kommer det en kraftig skurrelyd. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive lyden, men "skurring" passer best ( :D )

Lyden kutter ut etter 1 sekund.

Hva er dette? Starteren som er slitt? Startmotor? Jeg har ikke anelse, så litt hjelp hadde blitt satt pris på.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Ikke utløser lager? Er som oftest det som lager ulyder på en 240. Hvis du evnt. bytter det, så husk på svinghjulslager også.

Men kan være mye annet også!

Du tenker på utløserlageret i clutchen? Den ble byttet for 7000km siden, så den er ganske ny.

Svinghjulslageret - hvor befinner dette seg i forhold til utløserlageret?

Som sagt, skurringen kommer bare ved oppstart på kald motor ( altså ved økt slitasje ), og den varer i ca 1-2 sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter på veiva, bak svinghjulet. Fungerer som et støttelager for girkassa, og dette blir glemt av de fleste. Blir også mer slitasje på girkassa hvis dette er slitt. Men tviler uansett egentlig på at dette lager ulyden. Hvor høres det ut som det kommer fra? Under, foran eller?

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker, så stemmer det bedre med starteren. Den skurrer sikkert inntil noe når tilslaget går tilbake, og startmotoren fremdeles går rundt. Hvis det skjer hver gang du starter, kan du prøve å trille igang for å se om lyden fremdeles er der da.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noe lignende på en mercedes 230e jeg kjørte i sommer.

Først kom skurringen bare av og til og bilen starta alltid - så etter en uke med gjevn skurring ved start så gikk det over til at den ikke ville starte oftere enn den ville starte - bare skurring, som til slutt gikk over til bare startmotoren som dro rundt.

Måtte bytte bendiksdrevet og så var alt toppers igjen.

Dette skjedde forøvrig alltid og ikke bare når bilen var kald så det virker jo ikke som det er din feil kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...