Gå til innhold

Bytte motor 520 12 V -> 24 V

Ranger emnet


traction

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Trenger sårt hjelp, skal begynne ombygging snarest.

 

Skal bygge om en 520 12 ventiler til 520 24 ventiler.

 

24 ventileren er bra i motor og gir, men har skade på karroseri, derfor skal motoren over i 12 ventilern.

 

Må jeg bytte hele ledningsnettet? Foreksempel til baklyktene og slikt eller er ledningsnettet ikke i flere deler?

 

24 ventileren har aircondition, må jeg flytte over dette eller kan jeg bare bruke varmeregister og slikt som er i 12 ventileren fra før. (air.con. fungerer ikke uansett)

Er jo faktisk forskjell på clutch om du har aicondition eller ikke.

 

Passer mellomaksel slik at jeg slipper å bytte?

 

Hva kan jeg bruke på 12 ventilern og hva må flyttes over fra 24 ventileren?

Opel Rekord B 1966 1700 2 dørs sedan

Opel Kadett B 2 1971 1100 2 dørs

Range Rover 3,5

Toyota Carina Stasjonsvogn(hugges snart)

Bmw 520 24 ventiler(Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har dessverre lite peil på BMW så blir sånn ca svar.

Først må du se over om motorens ledningsnett er likt(samme stikk/plasseringer/ledningsfarger), er det det likt kan det hende du slipper å bytte ledningsnett, er og mulig at det er en elegant skjøt mellom motor og karosseri.

Om det er likt/passer over sjekk hjernestikket om det passer over, samme stikkere tilkoblet etc.

 

Er det ikke likt må du bytte litt ledningsnett(går utfra at det er tilsvarende bil).

 

 

AC kan du bare drite i om du ikke skal ha det i bruk likevel, fjern mest mulig/evt la kompressor stå igjen

 

Hvis det er samme girkasse er det godt mulig at du slipper å skifte mellomaksel men dette finner du ut underveis, den må jo ut uansett.

 

Du slipper mest sannsynlig å skifte ledningsnettet hele veien, men deler av det er det nok godt mulig at må skiftes.

 

Var med på å bygge om en 240 fra forgasser til innsprøytning, der hadde vi maks uflaks og måtte skifte framre del av ledningsnettet i tillegg til motornettet(alt fra dashbord og framover. De fleste slipper med motornettet på 240.

Du trenger neppe skifte mere enn ledningsnettet til motor og motorstyring du også.

 

Lykke til!

Tips: Noter ned hvor de forskjellige delene brukes fra, så du vet om du må ha clutch til 24V(m/U AC), hvilken reim, radiator hjerner etc.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, Granada 3.0 GL :)

 

Regner vel ikke med at jeg trenger å få dette godkjent hos BT, er vel ingen som legger merke til motorbytte når det fortsatt er 2 liter. Er jo riktig nok litt mer hk men ikke voldsomt mye mer. Fra 129 til 150.

Opel Rekord B 1966 1700 2 dørs sedan

Opel Kadett B 2 1971 1100 2 dørs

Range Rover 3,5

Toyota Carina Stasjonsvogn(hugges snart)

Bmw 520 24 ventiler(Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt usikker på ledningsnettet men tror du bare trenger å bytte det som er i motorrommet, lengda på mellomaksel skal være lik i lengde, så det skal ikke være no problem der heller, air con. er bare å rive vekk da dette går på eget system.

det meste går om hverandre på 24 og 12 ventiler.

 

 

men OT skrik ut vis du skal kvitte deg med en girkasse og mellomaksel!

MB 200TE 90'

x Daihatsu Charade 1.3 dx x BMW E34 520iA 24v x Opel Astra 1.7TDI x BMW E46 316i Facelift x BMW E34 520i 12v x Opel Kadett 1.6I Dream

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår