Gå til innhold

Overhaling av topp. Trenger jeg noe mer enn slipesett og toppbolter?

Ranger emnet

^Th0mas^

Anbefalte innlegg

Skal få noen til å overhale toppen på bilen min.

Har fått beskjed om å skaffe slipesett og toppbolter. Medfølger alt jeg trenger for overhaling av topp med slipesettet, eller er det noe jeg burde kjøpe i tillegg? Håper og tror det er siste gang toppen må demonteres, derfor er det like greit å få gjort alt på en gang.

En annen ting, tror dere dette vil sette en stoppe for oljeforbruket på bilen, som per i dag er svært, svært høyt. Her snakker vi om 2-3 påfyllinger med olje på 5 timers påskekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du overhale toppen din trenger du nok litt mere enn dette.

Da trenger du nye ventilstyringer(evt brotsje opp de du har og større ventilstang), nye kamlager, samt slipesett.

Alt må sjekkes før det evt. monteres igjen skal du kunne kalle toppen overhalt.

Skal du bare skifte ventiltetninger, topppakning etcetera holder det nok med slipesett, men det er da ikke en overhaling.

Har du tatt en sylinderlekkasjetest po motoren din, det kan fortelle deg om det er stor slittasje i stempelringer.

For det oljeforbruket der er høyt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du overhale toppen din trenger du nok litt mere enn dette.

Da trenger du nye ventilstyringer(evt brotsje opp de du har og større ventilstang), nye kamlager, samt slipesett.

Alt må sjekkes før det evt. monteres igjen skal du kunne kalle toppen overhalt.

Skal du bare skifte ventiltetninger, topppakning etcetera holder det nok med slipesett, men det er da ikke en overhaling.

Har du tatt en sylinderlekkasjetest po motoren din, det kan fortelle deg om det er stor slittasje i stempelringer.

For det oljeforbruket der er høyt.

Det første jeg gjorde var å vaske motoren. Den lekker litt rundt toppakningen, men ellers ser motoren helt fin ut.

Har sjekket tennpluggene, og bare én av de var sotete. Det er heller ingen spesielt store tegn til blårøyk på bilen. Veldig frustrende om ikke 2000 kr på slitesett og 2000 kr på verksted gjør susen nå!

Etter det jeg har lest inneholder slipesettet det man trenger for å overhale toppen. Stemmer ikke dette? Har kjøpt slipesett og alle toppbolter. Skal få en mekaniker til å gjøre jobben, så tror du dette burde holde til å få stoppet det sinnsyke forbruket av olje?

Edit: Har tatt en kompresjonstest på bilen, og alt stemte.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nå tatt en sylinderlekkasjetest jeg, mye mere nøyaktig enn kompresjonstest, og man finner ut om det er noen lekkasjer, dog ikke i ventilene men får sjekka ut stempelringer iallefall.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nå tatt en sylinderlekkasjetest jeg, mye mere nøyaktig enn kompresjonstest, og man finner ut om det er noen lekkasjer, dog ikke i ventilene men får sjekka ut stempelringer iallefall.

Bare det hysteriske oljeforbruket forsvinner er jeg fornøyd. Nå har jeg som sagt kjøpt slipesett og toppbolter, så det burde kanskje inneholde nok til å få problemet unna vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider