Gå til innhold

Problemer med støy

Ranger emnet

Megamann89

Anbefalte innlegg

Hei. Har litt problemer med 2 typer støy i bilen. Signal kabelene ligger sammen med høytaler og kabel til remote. Kablene ligger helt skilt fra strøm kabel,hele veien. Men har litt støy i frontsettet som drives av en 4 kanals forsterker. Dette er dynamostøy som øker med turtallet. Kan dette komme av at de orginale kablene som ligger i kanalen forstyrrer signalkabelene,har prøvd å legge de så langt unna dem som mulig.Den andre typen støy er en konstant susing som øker med volumet,altså hvis jeg har litt volum på spilleren og pauser sangen hører jeg susing, denne synker hvis jeg skrur ned volumet. Kan dette være at gain på forsterkeren er for høy ? Eller dårlig jording ? Har en kondensator som er jordet direkte på metallet,som er pusset blankt, Her er jordingen og strømmen splittet til begge forsterkerene. Hadde det vert bedre å bare splitte strømmen fra kondisen og legge seperat jording til hver forsterker ?, eller mister jeg effekten til kondisen når jeg ikke splitter jordingen fra kondisen ?

håper noen kan hjelpe meg litt.

MVH alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette komme av at de orginale kablene som ligger i kanalen forstyrrer signalkabelene,har prøvd å legge de så langt unna dem som mulig.

Kommer litt annpå. Ledninger som det går mye strøm i støyer somregel mer enn de der det går lite

I bilen min så tapet jeg folie rundt alle signalkabler, loddet på en ledning og jordet denne folien i karroseriet. Jeg har minimale probler med støy. Hvor mye det faktisk hjalp med folien er jeg derimot usikker på, men skader ikke å prøve :)

Den andre typen støy er en konstant susing som øker med volumet,altså hvis jeg har litt volum på spilleren og pauser sangen hører jeg susing, denne synker hvis jeg skrur ned volumet. Kan dette være at gain på forsterkeren er for høy ? Eller dårlig jording ?

Dette er vel forholdsvis vanlig. De fleste cdspillere lager susing til en viss grad, men dersom du justerer gain på forsterker så lavt som mulig så vil du redusere volumet på susingen. Redusere gain på forsterker vil også i de fleste tilfeller redusere dynamostøy.

Har en kondensator som er jordet direkte på metallet,som er pusset blankt, Her er jordingen og strømmen splittet til begge forsterkerene. Hadde det vert bedre å bare splitte strømmen fra kondisen og legge seperat jording til hver forsterker ?, eller mister jeg effekten til kondisen når jeg ikke splitter jordingen fra kondisen ?

Dette kommer annpå kabeldimensjon. Dersom du har tilstrekkelig dimensjon i alle ledd, så skal det i teorien ikke bety noe hvordan kablingen er lagt. Viktigste er at alle kontaktpunkter har god kontakt og at kablene har tilstrekkelig dimensjon

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være noe i veien for det, men det er meget viktig at du er 100% sikker på at jordingen har god kontakt. Det er fort at signalutganger ryker om jordingen er dårlig. Jordingskablen bør også alltid ha minst like store kabeldimensjoner som +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gammel bil? eldre motorer har ikke kondensator på fordeleren, og det kan gi endel støy i anlegget..

-Når sjøpølsa vokser opp så fester den seg permanent til en stein og slutter å bevege seg. Dermed har den ikke lenger bruk for en hjerne og kvitter seg med den for å spare energi.

_______

Mvh. KNS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.Takk for det. Er 50 kvadrat fra bateri. Og 35 kvadrat på resten av kabelene. Men er det mulig å koble det slik (se bilde ) eller mister jeg kondensatorens effekt ? koblingskjema.jpg

Hvilken effekt er det du TROR du får av denne kondensatoren da??

Har du ikke nok strøm, så er ikke en kondensator løsningen, da trenger du nytt batteri, og nye kabler til og fra dynamo, og muligens ny dynamo ;)

Når det gjelder støyen din, så er det i 99% jordings"feil", og i værste fall defekte jordingsbaner i spilleren din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.takk for svar.Har lodda egen jording til spilleren. Jordkabelen til kondensatoren er kort og er 35 kvadrat,den har bra kontakt, pusset rent og skrudd bra til. Har ikke problemer med strøm, faller ikke under 13 volt med full guffe.(Med motor i gang),Kondisen er 10 farad og hjelper å holde volten oppe.Har lagt opp bedre jording til bateri og 50 kvadrat fra dynamo og til bat. Men dere mener at det er ok å splitte jordingen fra kondisen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.takk for svar.Har lodda egen jording til spilleren. Jordkabelen til kondensatoren er kort og er 35 kvadrat,den har bra kontakt, pusset rent og skrudd bra til. Har ikke problemer med strøm, faller ikke under 13 volt med full guffe.(Med motor i gang),Kondisen er 10 farad og hjelper å holde volten oppe.Har lagt opp bedre jording til bateri og 50 kvadrat fra dynamo og til bat. Men dere mener at det er ok å splitte jordingen fra kondisen ?

Har ingenting å si hvor du jorder noe, så lenge det er god kontakt, og det er tilstrekkelig kabeldimensjon.

Men dersom du jorder forsterkene med 50kvm på kondisen ville jeg jordet med like stor kabel i fra kondis til gods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider