Gå til innhold

Valg av C4 - 1.8 eller 2.6/2.8?

Ranger emnet

erikaak

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en A6 avant i god stand og lurer litt på de forskjellige motorene. Har forstått det sånn at den "beste" motoren satt i Audi 100 --> 2.3 bensin. Har uansett bestemt meg for A6 og veksler da mellom 1.8 og 2.6/2.8 motorene. Er ikke nødvendigvis opptatt av at de skal gå så hinsides raskt. Jeg bor da i Norge..;)

Har funnet litt info om 2.6/2.8-motorene, men heller lite om 1.8-literen (125 hk).

Noen som vet om dette er solide motorer, eller ikke noe å satse på i forhold til V6'erne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har egentlig utelukket 1.8-motoren. Blir altfor liten i en så stor vogn.

2.5tdi'en styrer jeg også unna. Er nok suveren når den fungerer, men har hørt rykter om gjentatte havarier på disse motorene som er dyre og fikse. Visstnok en kjent svakhet de har. Da er nok 1.9tdi en mer bombesikker motor.

Vet at V6'ern drikker litt, men med en årlig kjørelengde på ca 12000 km vil ikke dette utgjøre mye i forhold til en diesel. Utgjør kanskje et par turer ut på byen, og det er V6-lyden verdt ;)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hørt om 2.5TDI V6 du.. Dette er en rekke 5'er. Den er bunnsolid og meget pålitelig... Går for 2.5tdi du... en 140hk med chip går meget godt :)

2.6'n er ikke no vits. 2.8'n er sprekere og bedre enn 2.6'n som i forhold er slapp og bruker mer bensin enn den er "verdt"

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok! Det åpnet mulighetene litt. Da er nok ikke 2.5 tdi utelukket likevel. Skal se etter disse også!

En liten ubetydelig kosmetisk ting med dieselutgavene er de stygge enderørene som vender nedover. Rekner med det ikke er for dyrt å bytte til rør som peker rett ut, som på bensinutgavene!

Takk for respons! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som Mikkel sier,så er 2,5tdi rekke 5ern uslitelig mer eller mindre. Har selv hatt den motoren,og den var gått 450000km.Den var det kun vanlig vedlikehold som reg reim,diesel reim og regelmessig oljeskift som var gjort med.Motoren var krutegod enda da jeg solgte den:) 2,8 v6 er en motor med masse kraft,og noe spesiellt dyr i forbruk er overdrevet ved normal kjøring.Men klart begynner man å trå på,så sier d seg selv at en 2,8 v6 motor vil ha drivstoff:D Eneste ulempen med v6ern,er at dem har en tendens til og begynne å tikke når dem har gått noen runder..

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Har funnet en bil som ser tilsynelatende grei ut på finn.no:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17075033&sid=xz1abceCZEg057024&pos=null&tot=null

Blir litt skeptisk når eieren er født i 83, bilen er chippet og det henger en rosa wunderbaum i speilet!:wonder:

Menmen, kan jo være en god bil likevel. Gratis å sette inn bakseter er det også.

The hunt goes on! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser det er mest 114-hestere ute på markedet.

Bør dukke opp en fin 140-hk snart, for i går prøvekjørte jeg en kjempe velpleid og generelt godt holdt 2.6 m/automat..det var en helt fantastisk bil å kjøre, med tanke på at den er 15 år. Blir vi enige om pris så er det veldig fristende å gå for den :D

:driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble vi enige om pris! :D

Selgeren er en pertentlig 57 år gammel mann som har stelt godt med bilen. Har inntrykk av at de forrige eierne også har stelt godt med den (har fått printet ut servicehistorikk fra VW/Audi-forhandler).

Skal hente bilen på mandag og gleder meg noe helt vilt!

Takker for alle innspill i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider