Gå til innhold

Syklister!

Ranger emnet


Biltemalover

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke hvor breie veier det er der du bor, men i Trøndelag er det ikke plass til 3 kjørende i bredden.

Hvor sykkelisten er plassert i veibanen ha så ingen betydning for din handling som bilist. Ved forbikjøring skal du ha tilstrekkelig avstand til objektet (sykkelisten, fotgjengeren osv.) Dette innebærer at du må benytte måtgående kjørefelt uansett.

 

Å "snike" seg forbi en sykkelist uten å legge seg over i motgående kjørefelt er uansvarlig og ubehegelig for sykkelisten. Dette kan i mange tilfeller være grunnen til at de bruker hele veibanen, som de har rett på, slik at hendelser som overnevnte ikke oppstår.

 

Er det sykkelsti langs veien, finnes ingen unskyldning for å ikke bruke den.

Er det rent fortau, beregnet for forgjengere er det god grunn til å ikke bruke de i mange tilfeller. Grunnene er uoppmerksome fotgjengere, dårlig veidekke, og mye ulumskheter i veibanen (grus, glass osv.)

 

At skyklister bruker veibanen er fullt forstålig og de innehar like mye rettigheter i bruken som bilistene.Begrensingene bilistene opplever er i sin helhet minimale, bare tenk over hvor mange sekunder(!) du taper i din ferd. Disse sekundene er neglisjerbare i forhold til mange andre faktorer du opplever langs norske veier, og å skylde ditt tidstap på sykelistene er helt uten begrunnelse.

 

Når det gjelder opplagte brudd på veitrafikkloven, som også berører syklister, finnes det ingen unskyldning, men jeg nekter å tro at normalen ligger blant de. I alle grupper finnes det personer som bryter loven og ikke viser hensyn, inkludert bilister. Dessverre er det noen enkeltindivider som ødelegger for resten av gruppen, men å trekke besluttningen sin utifra de blir feil og urettferdig ovenfor andre.

 

For de som ikke kan akseptere syklister langs norske veier kan selge bilen først som sist!

 

PS. De fleste vil jeg tro har vært aktive brukere av sykkelen i sin ungdom (før 16års alderen), tenk over hvor mange ganger du selv har vært til "hinder" for trafikken?

 

Her jeg bor er det bra utbygd gang-og-sykkelsti store deler av området, + lite folk.. Men ennå skal de satans syklistene ligge midt i veien til hinder for bilistene! Er det rart folk er begynt å "skremme" dem litt? :p

 

JA til vegavgift for syklistene også!!

 

Ikke så mye man kan gjøre med det der det ikke er noe gangfelt, MEN TA NÅ FOR FAEN Å BRUK DET DER DET ER MULIGHET! å når det ligger kilometervis lang kø bak som ikke kommer seg forbi fordi du skal ligge midt på den fuckings veien! AAh!!! Jeg HAAATER syklister!

 

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et par slag av disse syklistene. Det er den vanlige mannen i gata, de sykler som regel på rekke og har vett nok til og legge seg litt lengre ut om de hører en bil. Også er det disse som sykler i full tour de france mundur og ligger 10-15 stk i flokk.. Helst 3-4 i bredden.. De er de som er de verste og møte på..

 

btw:

 

Ingen som reagerer på at vi må tre på oss en refleksvest om vi får stopp etter veien uansett tid på døgnet, og får bot om vi ikke gjør det. Men syklister og fotgjengere ikke har påbud om noen tingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler en del selv, og sjonglerer gjerne galant og litt hasardiøst mellom gangsti og vei alt ettersom, så kan vel ikke si så mye.. fnise.gif

 

Når det er sagt så er det en kultur jeg gjerne skulle ha innført i Norge, og det er bruk av ringeklokke. Syklister her bruker den altfor lite..

I USA og Canada er det normen å bruke den og så si/ rope pent: "on your right..."on your left", hvilket gående er så vant med at de fort og smidig plasserer seg på motsatt kant av fortau, ...og syklisten får fri bane.

Dermed er det enklere å bruke fortau der det ikke er sykkelsti, og en slipper okkupere bilveien. :m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister er en ting, men her jeg bor er vi plaget av noe enda værre på sommeren.. Rulleskiløpere langs veiene. De tar skøytetak over hele veibanen, og de slurver med refleksvester på kveldene de også.

 

Tenker på hvor mye tungtransport som går gjennom bygda her, og hvor mye bakker og svinger strekningen har. Må være et sant mareritt å være trailersjåfør når han må ned i gangfart rett før stigningene begynner. Stigninger som varer i nesten 2mil.. Da ender han opp som hinder for resten av trafikken bak ham igjen, og kaoset er igang.

 

Disse rulleskiløperne har egen treningsløype som har kostet kommunen hundretusener, den blir nesten ikke brukt..

 

Men syklister er like mye i veien, og ser ofte eksemler på syklister som er til hinder til trafikken på steder med sykkelsti rett ved siden..

 

Slike folk er enten helt blåst, eller så gjør de det på pur f. fordi de har lov. Men tanker om at de kan skape farlige situasjoner og sjøl ende opp som fyllmasse i grøfta tenker de visst ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister er en ting, men her jeg bor er vi plaget av noe enda værre på sommeren.. Rulleskiløpere langs veiene....<klippe>

 

Etter det jeg har hørt er han Northug sjelden villig til å ligge først i løypa...så han sperrer vel ikke mye,...før på oppløpssiden da. ;)

 

Men seriøst, sperring av vei og begrensning av fremkommelighet er stort sett irriterende (jeg liker dog sauer i veien på ferie om de ikke kommer bardus på)...uansett form og omtrent uansett varighet.

 

Sånn er det for syklister og, når gående er 3 i bredden på fortauet og gjerne ut på sykkelsti, pluss at det står parkert biler der i ny og ne... Da må en jo sprette ut i veien et kort øyeblikk. Men jeg forventer ikke at biler skal stoppe for meg, og jeg har mer respekt for et panser enn jeg forventer at de har for vice versa. Så noen ganger må jeg stoppe opp litt, og det er faktisk helt greit. Respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min oppskrift på irriterende syklister:

 

Kjør helt innat dem, press dem litt til sida, og TUT rett ved dem, da skal dere se folk som kommer seg til sida;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler hver dag, og liker helst å holde meg på fortauet. Men en ting kan jeg garantere dere, det er ikke populært blant fotgjengerne heller. Så da har man valget mellom å irritere fotgjengerne, eller irritere bilistene... jeg pleier å velge det første, da jeg beveger meg mye fortere enn dem uansett,så de kan ikke ta meg :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler hver dag, og liker helst å holde meg på fortauet. Men en ting kan jeg garantere dere, det er ikke populært blant fotgjengerne heller. Så da har man valget mellom å irritere fotgjengerne, eller irritere bilistene... jeg pleier å velge det første, da jeg beveger meg mye fortere enn dem uansett,så de kan ikke ta meg :D

 

Da får vi gjøre som de gjør i Nederland da, og anskaffe egne sykkelveier. Det fungerer utmerket bra, og om jeg ikke tar helt feil kan du, som fotgjenger, få bot for å gå på sykkelveien =)

 

Fungerer jævlig bra der nede, så hvorfor ikke?

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min oppskrift på irriterende syklister:

 

Kjør helt innat dem, press dem litt til sida, og TUT rett ved dem, da skal dere se folk som kommer seg til sida;)

 

Eller bare kjør helt opp i rumpa på dem og stå på Hornet. Skvetter som FAEN! Sykla Mye aktivt før selv og da gikk det mye på veien. Ikke stolt av det i dag. Unnskyld folkens, jeg var ung og dum:(

Men om du kjører sakt inn på dem hvis det ikke er klart så tuter du som faen. Dem skvetter så dem detter av sykla nesten vet du:) HeHe

- 12 Berlingo

- 09 Polo GT Sport

x 08 Caddy

X 92 Vectra A

X 90 Golf 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler hver dag, og liker helst å holde meg på fortauet. Men en ting kan jeg garantere dere, det er ikke populært blant fotgjengerne heller. Så da har man valget mellom å irritere fotgjengerne, eller irritere bilistene... jeg pleier å velge det første, da jeg beveger meg mye fortere enn dem uansett,så de kan ikke ta meg :D

 

x2 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi gjøre som de gjør i Nederland da, og anskaffe egne sykkelveier. Det fungerer utmerket bra, og om jeg ikke tar helt feil kan du, som fotgjenger, få bot for å gå på sykkelveien =)

 

Fungerer jævlig bra der nede, så hvorfor ikke?

 

Det er jo ein god ide, men det blir skikkeleg mykje anleggsarbeid. Vegane må flyttast og bygningar står der sykkelvegane skal vera.

Å lage til eigne sykkelvegar og gåvegar blir for mykje arbeid.

 

Bilistane blir vel også irretert av anleggsarbeid og anleggstrafikk.

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ettersom det er så mange experter på dette forumet,så burde da de fleste vite at man ikke har lov til og sykle fortere en gangfart på gang og sykkelsti.

 

og når man da sykler i 50-60kmt, så er det jo jævlig trygt og sykle på gangstien.

 

som syklist så har man lov til og bruke halve kjørefeltet.

 

og ja jeg sykler litt,ikke mye,men de få milene jeg sykler om sommeren,så bruker jeg veien,har vel egentlig ikke så mange andre valg her jeg bor da men:)

men ligger på hvitstripa,om det ikke er for dårlig vei på kanten.

 

og om jeg kjører bil,så blir jeg ikke irritert om jeg blir liggende 10 sek bak en sykkelist,hvis dere blir irritert av noe så lite,så har dere jaggu meg et problem:lol:

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår