Gå til innhold

Sikkerhet/kvalitet på norske veier er rett og slett sinnsvakt!

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehe, angående veien i Norge, så sier jeg velkommen etter.

 

Og det var da fælt mye synsing om asfalt... Knaksje dere burde google det litt først før man konkluderer med at mørk asfalt = dårlig asfalt. Fargen på asfalten har vel noe med tjære innhold å gjøre hvis jeg ikke tar feil, dette er forøvrig også vill gjetning, men det edr det jeg tror da.

 

Uansett, de burde bruke mer penger for å fylle hull og fikse ellers veier. Men er mange land med dårligere veier enn Norge, men er alltid rom for forbedringer.

 

Personlig så er jeg glad i Autobahnen i tyskland, og jeg syns det er litt rart at de ikke bruker betongseksjoner til veibygging i andre land.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1928 Camaro? =P 78 =P

 

men hva med veiene i USA? Noen steder er jo asfalten svart som natten, og i sørstatene er det jo grisevarmt når solen er oppe!?!

 

Mye av motorveiene i USA er betongelementer som blir lagt bortover, iallefall av dem jeg har vært borti (New York og Florida)

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har ikke jeg noe fagbrev i asfaltlegging eller sammensetningen av asfalten. Jeg nevnte bare noe som er min personlige observasjon og teori.

Om det er tilfelle at asfalten har blitt dårligere vet jeg ikke. Det kan jo godt hende at det rett og slett er på tide med nytt grunnarbeid under asfalten, at det er grunnen til at asfalten holder dårligere nå enn før..

 

Det nytter jo ikke å lappe på toppen av noe som er ødelagt under, om dreneringen er dårlig eller underlaget gir etter.

 

Men jeg syns iallfall at asfalten virket grovere og mer solid før, og det var heller ikke vanlig at de måtte lappe sammen samme veistrekka hver bidige sommer sånn som de driver på nå om dagen. Derfor konkluderte jeg med at muligens besparelser eller miljøhensyn har gjort asfalten dårligere.

 

Jeg har ikke sagt med ett ord at teknologien har gått bakover. Men det er ikke sikkert asfalten er dårligere. Kanskje det har blitt så mye mer trafikk nå at det er derfor? Eller kanskje det er saltet som tærer på asfalten?! Jeg bare filosoferer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bare er det selve asfalten men også tykkelsen på dekket (selve asfalten) som er avgjørende, den er ofte dobbelt så tykk i disse landene dere nevner. om vinteren kommer frost og telehiv som river opp den stakkars tynne asfalten. det i samarbeid med , som nevnt tidligere, dårlig/mangelfull isolering og grunnarbeid. er nok noen som ikke helt har skjønt at dyrere faktisk kan være den billige løsningen!

Endret av quattromaniac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikken utsetter asfalten for slitasje.

Det er også større og tyngre kjøretøy på vegane rundt.

På Jæren er det ein entreprenør som kjører ein traktor med ei egenvekt på ca. 12 tonn og ei gjødselvogn med 3 akslingar. Gjødselvogna tar 22000 liter.

Nå veit eg ikkje kor mykje ein fullasta trailer kan veie.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikken utsetter asfalten for slitasje.

Det er også større og tyngre kjøretøy på vegane rundt.

På Jæren er det ein entreprenør som kjører ein traktor med ei egenvekt på ca. 12 tonn og ei gjødselvogn med 3 akslingar. Gjødselvogna tar 22000 liter.

Nå veit eg ikkje kor mykje ein fullasta trailer kan veie.

 

Max 50 tonn på hoedvegnettet, forutsatt at vegen er klassifisert som BK10. Større vekt krever dispensasjon.

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alt saltet og barvei om vintern? Salt løser opp isen og betong, alle som har prøvd salt på trappa hjemme vet det. Skader ikke salt asfalt? Hva med alt saltvannet som trekker nedi grunnen? Fryser smeltevannet eller løser det opp grunnen slik at det blir dype hull under asfalten? Personlig tror jeg at det er salt som ødelegger rv7 og rv52.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alt saltet og barvei om vintern? Salt løser opp isen og betong, alle som har prøvd salt på trappa hjemme vet det. Skader ikke salt asfalt? Hva med alt saltvannet som trekker nedi grunnen? Fryser smeltevannet eller løser det opp grunnen slik at det blir dype hull under asfalten? Personlig tror jeg at det er salt som ødelegger rv7 og rv52.

 

Tror nok du er inne på noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår