Gå til innhold

Sikkerhet/kvalitet på norske veier er rett og slett sinnsvakt!

Ranger emnet

merce-123

Anbefalte innlegg

men det skal sies at andre land lages veinettet av privatfirmaer!

Frankrike skal visstnok være veldig bra, men der må du betale en formue for å kjøre.

Vi i lille Norge kan også ha verdens beste veier, men da må vi ha bommer overalt også, noe vi ikke vil ha ;)

Her er jeg litt uenig. Der jeg har vært i Frankrike har det vært litt blandet veikvalitet. Selv om du er bare et par km fra tett bebodde områder, og du er oppe i fjellene, er det ofte veldig dårlig vei. Den har dårlige/ingen autoværn, asfalten er oppsprukket, og smal. I tilegg kan jeg nevne at veiopplysing er dårlig. For eksempel kan det nevnes at motorveien som går mellom Nice og Merseilles har ikke lys, og dette er en tungt trafikkert vei med 8 felt og 130-soner på store deler av strekningen.

Ellers har du jo også alle disse ekstremt smale veiene som går gjennom alle landsbyene, men her må det også nevnes at landsbyene stort sett er flere hundre år gammle. På denne tiden tenkte nok heller aldri folk at biler skulle kjøre gjennom gatene i fremtiden. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er jeg litt uenig. Der jeg har vært i Frankrike har det vært litt blandet veikvalitet. Selv om du er bare et par km fra tett bebodde områder, og du er oppe i fjellene, er det ofte veldig dårlig vei. Den har dårlige/ingen autoværn, asfalten er oppsprukket, og smal. I tilegg kan jeg nevne at veiopplysing er dårlig. For eksempel kan det nevnes at motorveien som går mellom Nice og Merseilles har ikke lys, og dette er en tungt trafikkert vei med 8 felt og 130-soner på store deler av strekningen.

Ellers har du jo også alle disse ekstremt smale veiene som går gjennom alle landsbyene, men her må det også nevnes at landsbyene stort sett er flere hundre år gammle. På denne tiden tenkte nok heller aldri folk at biler skulle kjøre gjennom gatene i fremtiden. :)

Jeg har da aldri kjørt i Frankrike (Derfor jeg skrev "visstnok"), men det er hva jeg er blitt fortalt.

Men hva er så galt med å ikke ha veilys? Trenger ikke slikt. Jeg skal ikke si at Autobahn er verdens beste vei å kjøre på (Fortsatt langt bedre enn Norge), men det at det ikke er veilys på store deler av veiene syns jeg at hjelper utrolig mye. Jeg syns det er utrolig forstyrrende å kjøre med veilys overalt.

Men på en annen side hjelper det på sikkerheten da. Enklere å se saker og ting med veilys

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er KONGE med tanke på belyst vei. Jeg har ikke dårlig syn, men det er likevel mye mer behagelig å kjøre på opplyst vei. Verste når du ikke har lys er alle refleksene for å se veien samt de store skiltene med sorte og gule piler som viser hvor veien går.. Lettere blenda blir man og uten (selv om du har et og annet triks for å unngå det).

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er KONGE med tanke på belyst vei. Jeg har ikke dårlig syn, men det er likevel mye mer behagelig å kjøre på opplyst vei. Verste når du ikke har lys er alle refleksene for å se veien samt de store skiltene med sorte og gule piler som viser hvor veien går.. Lettere blenda blir man og uten (selv om du har et og annet triks for å unngå det).

Eirik

du har ikke vært på vestlandet før Eirik:)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider