Gå til innhold

Montering av senkesett på Golf V

Ranger emnet


jettamaster

Anbefalte innlegg

er vel mansge som lurer på korleis man skal montere senkesett eller bytte dempare på sin golf v.

eg har skiftet på min golf, så eg har tatt bilder fra ein fwd bil. korleis det er på 4-motion veit eg desverre ikkje.

 

det kan være andre løsninger, men eg skriver slik eg gjorde det.

man kan gjerne komme med tips som kan forenkle monteringen.

 

verktøy man trenger.

- div fastnøkkler.

- pipesett

- fjærklemmer

- luftverktøy(luftskralle) er eit must. man kan klare utan men vil bli litt vanskligare.

- jekk.

- støttebukk

- rustløsner 5-56

- rørtang

- store 12kant innv torx

- små torx

- hammer

- spesial verktøy til å løsne spindel. dette kan skaffes hos møller men kan også lages sjølv. mange sliper til ein stor umbraco men eg tok ein bolt m8 eller m10 og slipte den i kon.

eg har desverre ingen bilde av den no men det kommer.

 

eg brukte 4 timer forran og 2 timer bak.

 

da begynner vi.

 

det første man må gjera er å jekka opp bilen og bruk støttebukk under viss man ikkje bruker løftebukk.

 

så åpner man panseret og under plastikken ved frontruta er det 3 13mm skruer på kvart demper tårn. skru desse løs.

under her er dei.

DSC_3483.jpg

 

dette vil møte deg når man tar av hjulet forran.

 

DSC_3486.jpg

 

det første man gjer er å løsne bolten på staget som går mellom demper og stab.stag. ikkje skru mutteren heilt ut. leddet har torx i bakkant viss bolt og mutter ikkje løsner fra kvarandre. bruk rustløsner på alle bolter.

når man har fått løsnet mutteren så ta ein gjekk på undersida av bærebrua og jekk opp slik at leddet kan lett ta av stab.staget. viss man ikkje gjer dette så smeller det godt.

 

neste er å løsne bolten i bakkant av spindelen, dvs der demperen står nedi.

denne har ein stor torx men eg hadde ikkje det så eg brukte ein rørtang og skralle.

ha masse rustløsner rundt demparen som står i spindelen, slik dette får renne nedover demparen.

 

dette er spesialverktøyet for å splitte spindelen/navet.

struttool_mk4.jpg

denne evt vertøyet du lager sjølv setter man bak navet det bolten man fjernet tidligare og vrir slik at navet åpner seg litt slik at man kan ta opp demparen. viss man får løs demparen men har ikkje nok plass til å få den løs så løsne tre muttrer på bærekula i bærebrua. slik som dette.

 

DSC_3482.jpg

 

da har man nok plass å få ut demparen.

 

da vil det sjå slik ut etterpå. man kan sjå litt av "nav psredaren" min på bildet

DSC_3481.jpg

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gammal vs ny demper

DSC_3479.jpg

 

før man montere nye dempere så må man flytte over fjørbeinslageret, det som er på toppen av demparane.

har desverre ingen bilder av den prosessen.

bruk fjørklemmer til klemma sammen fjørane slik at ingenting flyr itaket når du løsner bolten på toppen.

 

når du har flyttet det over så er det monteringen av demparen.

sett demparen ned i spindelen og skru den fast. monter bærearmen fast i spindelen igjen (3 muttrer).

sett ein jekk under bærebrua og jekk den opp slik at du får montert dei tre boltane i toppen av demparen.

husk å montere staget som skal mellom demper og stab.stag.

eg huska at eg jekka opp litt på andre sida slik at stab.staget kom litt ned og eg jekka bærebrua opp slik at man fekk montert alt på plass.

 

DSC_3484.jpg

 

husk å sjekkaat ale bolter og mutter er skikkelig tiltrekket.

 

eg begynnte på førarsida framme, så nokre bilder er fra venstre og høgre sida.

når eg begynnet på passasjer sida så måtte eg løsne heile spindelen. dvs skru løs drivknute og styrestag. det kan være lurt å legga spindelen på noko slik at den ikkje henger etter bremseslanger evt få ein kopis til å holde;)

ellers er det samme prosess som andre sida.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så er det bak. der er det litt lettare.

på toppen av demparen ser det slik ut

DSC_3498.jpg

 

skru ut desse to boltane. demparen vil løsne og falle ca 2 cm.

sett ein jekk under bærebrua. slik som dette.

DSC_3500.jpg

 

løsne så bolten som holder bærebru og spindel sammen. ein 18mm bolt.

 

der kommer jekken inn i bildet. jekk opp slik at bolten kommer lett ut.

så jekk ned slik at fjøra løsner. da kan man skru løs bolten som holder demparen fast nede.

 

husk å flytt over bumpstoppen og topplageret fra den gamle demparen til den nye.

så er det å montere dei nye fjørane.

slik monterte eg dei

DSC_3497.jpg

men mange meiner dette er feil. eg syns dette er rett men feil kontruert fra fk. for å justere så må man løsne bærebrua.

mange meiner at man skal ha justeringe oppe. da bolter man fast justeringen i bilen med bolten som følger med og driter i en store skiva. muligens man må kutte litt av bolten.

eg skal vertfall snu mitt vertfall.

 

før man tar på fjøra så husk å montere fast demparen nede først, da dette er lettast når fjøra er ute.

når du har gjort dette så sett i fjøra.

når fjøra er kommt på plass så jekker du brua på plass igjen på spindelen og på med bolten igjen.

jekk litt til slik at du får bolta fat demparen i toppen igjen.

 

når eg senka så hadde eg 3cm igjen med gjenger forran og 2cm bak.

men eg må øke litt bak pga etter litt kjøring så "setter" senkesettet seg skikkelig. resultatet blei slik.

DSC_3525.jpg

 

og begynnte slik

DSC_3477.jpg

 

som dere ser så skal eg heve litt bak.

 

som sagt så er denne guiden slik eg gjorde det, men kom gjerne med innspill på ting som kan gjera det enklare.

Endret av jettamaster

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg kom fint til med vanlig muttertrekker, vertfall med litt forlengelser;).

skralle med latmansarm var og med på hjelpen.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blei det med senkesettet? Justerbart og hvor og til hvilken pris?

 

bilen vart god å kjøra med. for meg så var det ikkje for stivt.

eg har fk silverline i rustfritt og kjøpte det hos http://www.parts&retadrs.no husker ikkje pris.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er navspredaren som eg lagde

DSC_3791.jpg

 

ang fjøra bak som mange meiner står feil, så meiner eg at den står rett.

eg prøvde i snu den men da må eg borre opp hullet i som bolten skal gjennom pga den har gjenger og bolten har ikkje gjenger heile veien.

men det tok meg 20min fra eg tok av hjulet til det var på igjen etter justering av høyden.

så no har eg 3cm med gjenger forran og 4 bak.

ba blir det ca slik

DSC_3762.jpg

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår