Gå til innhold

Nå: Nærmer seg 270.000 km med Octavia!

Ranger emnet

Norcad

Anbefalte innlegg

Blinlysreleet sitter vel sammen med bryteren for nødblink antar jeg? Er det den du har skiftet?

Det er jo ikke noe annet som lager "tikkelyd" når du blinker, så spørsmålet er om du blir lurt til å tro det er samme lyden.

Koble vekk nødblinkbryteren og sjekk om lyden kommer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Over et år siden forrige oppdatering her, og mye har skjedd!

Først og fremst ble det et impulskjøp av annen Skoda i fjor sommer; en 2004 Superb 1,8T.

Men Octavian er fortsatt i mitt eie og benyttes nå av samboeren.

Den nærmer seg faretruende 270.000km og går fortsatt som ei kule, om enn ikke like problemfritt som før .

- I 2010 oppdaget jeg olje i kjølevannet, noe som resulterte i skifte av toppakning. Det positive var at det var langt mindre koksing i motoren enn jeg fryktet og at det -tro det eller ei- faktisk ikke var spor av slitekant i sylindrene.

- I 2011 har den vært på EU kontroll igjen, og manglene denne gangen var knekte fjærer foran, dårlig bremseslange v.f. og rust på bremseskive v.b.

Nå har bilen fått nye støtdempere og fjærer foran (kjøpt til Golf/A3 fra Norsk bildelsenter), skiver og klosser bak er skiftet, begge kalipere bak er overhalt og slanger foran er skiftet.

I tillegg fikk vi problemer med motorstopp flere ganger etter 15 minutters kjøring, og mistenkte coilen, men det viste seg å være turtallsføleren (sitter mot svinghjulet rett nedenfor coilen på 1,8-20V)

Det som bekymrer meg nå er at rustbeskyttelsen har begynt å løsne flere steder i hjulkasser og under bilen. Enten må jeg gjøre noe med dette NÅ eller forvente å kassere bilen pga rust om et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har nå runda 325 000 km,fortsatt med org turbo,clutch,toppakning,drivakselmansjetter,bremseslanger etc. Har orginale bremseskiver bak også,men disse er blitt modne for utskiftning nå.

Bare å gi gass! :)

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

He, he fant plutselig igjen denne tråden og den mangler tydeligvis litt oppfølging / oppdatering.

Nevnte Octavia er i mitt eie fortsatt, men samboeren kjører lite så den har ikke gått mer enn 310.000 km nå :-)

Det har ikke skjedd all verden de siste 3-4 årene heller.

2012 gikk helt smertefritt etter hva jeg kan huske.

I 2013 var det ny EU-kontroll med ny mangel på bremser bak. Måtte bite i det sure eplet og kjøpe en ny caliper.

I 2014 traff samboeren en stein i veibanen - pga veiarbeid - og slo hull i bunnpannen.

Dette var 10 mil hjemmefra så bunnpannen ble byttet der den stod - på en bussholdeplass ikke langt fra Drammen! :-)

Fjærene som Norsk Bildelsenter solgte meg 3 år før viste seg også å være knekt begge to litt senere på året.

Så disse ble skiftet igjen. Det samme ble en ABS- føler bak som hadde tatt kvelden.

Nå har bilen nettopp vært på EU-kontroll igjen - og manglene denne gangen var:

- Ikke overraskende ujevne bremser bak!

- Slitte skiver foran

- Slitte bruforinger foran

- Slark i indre endeledd venstre side

- Ulyd i ene hjullageret bak.

Deler er bestilt og imponerende nok er dette altså det første hjullageret som svikter - etter 310000 km!

Det er også første gang bruforingene og indre endeledd blir skiftet.

Nå får den to år til på veien og så antar jeg den blir pensjonert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider