Doc'en Skrevet April 20, 2009 Rapporter Share Skrevet April 20, 2009 Hei, har lest litt rundt omkring på dette omdråde med mer hk i bilen. Og da dukker dette snedige emne opp. Om at du har lov og ha 15% effektøkning uten og måtte vise til papirer, og uten at BT kan si noe. Er det noen som har noen sikre kilder på dette? Altså så lenge du ikke har mer en 15% effektøkning i motoren er det tillat og trimme ? Mvh Doc'en Siter Toyota MR2 MK2 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Doc'en Skrevet April 20, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2009 Ingen som vet, eller har vært borti noe slikt ? :) Blir nok til at jeg ringer og hører selv en av dagene, men bare lurte på om det var noen som hadde vært borti noe slikt før =) Siter Toyota MR2 MK2 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet April 21, 2009 Rapporter Share Skrevet April 21, 2009 Det følger av diverse lover og forskrifter at enhver endring i motoreffekten, stor eller liten, skal meldes til Vegvesenet. Jeg antar at du har til hensikt å ikke gjøre det. Videre forutsetter jeg at du kommer til å nekte hvis du blir spurt. Hvis da bilens effekt blir kontrollert (meget sjelden), så vil Vegvesenet ikke foreta seg noe hvis bilen effekt er mindre enn fabrikk-effekt + 15%. Er effekten høyere enn det, konkluderer de med at bilen er trimmet. De driter i om du nekter. Resultatet er mangellapp/avskilting. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Doc'en Skrevet April 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2009 Det følger av diverse lover og forskrifter at enhver endring i motoreffekten, stor eller liten, skal meldes til Vegvesenet. Jeg antar at du har til hensikt å ikke gjøre det. Videre forutsetter jeg at du kommer til å nekte hvis du blir spurt. Hvis da bilens effekt blir kontrollert (meget sjelden), så vil Vegvesenet ikke foreta seg noe hvis bilen effekt er mindre enn fabrikk-effekt + 15%. Er effekten høyere enn det, konkluderer de med at bilen er trimmet. De driter i om du nekter. Resultatet er mangellapp/avskilting. Retter litt på deg der ! Ringte idag bt, og fikk snakket med teknisk ansvarlig for ombygging av biler i hordaland (husker ikke navnet). Og til svar fikk jeg, at de regner en liten margin på en rundt 15% avik, men selv om det var avik skulle det meldes fra til Biltilsynet (så der stemmer det du sier), om effektendringen, så du fikk dette innført i vognkort osv. Men det var heller ikke alltid at dette var nødvending med så lav % ( dette kom helt ann på kontrolløren, og hans vurdering, om det skulle innføres). Det Konkretet svaret han til slutt gav meg var : Ved en effektøkelse på 15% økning (eller lavere) skal meldes fra om til Biltilsynet, men så lenge du befant deg under denne grensen ville du ikke bli underkjent, altså at du ville ikke fått et NEI av Kontrolløren ved effektøkelse på for eks 10% ! Dette er hva han sa til meg, hva andre har hørt er noe annet, dette var iværtfall hva jeg fikk som svar, og forholder meg til dette ! Siter Toyota MR2 MK2 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 22, 2009 Rapporter Share Skrevet April 22, 2009 Så man må skrive inn i vognkort om man f.eks sliper/porter topp, kvasskam, k&n-filter og effektanlegg...? Vet ikke hvor mange % dette vil gi i effektøkning, men uansett.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.