Gå til innhold

Problem med motoroverhaling..?

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Overhaler en motor nå.. 5syl 20V.. Problemet er at veiva samt kammene er vanskelig å snurre rundt.. Om jeg skal snurre veiva, må jeg ta HARDT i.. Omtrent legge vekta på latmannen for å bevege den litt.. Kammene står fast.. ALT er satt til med RIKTIG moment, og alt av lager/stempelringer osv er nytt.. Oljet dette godt inn før jeg monterte, samt hadde olje i oljekanalene..

Før jeg monterte alle stemplene, skrudde jeg veiva til med 25-30nm for å bare ha det delvis fast, å da snurra jeg veiva rundt med hendene.. Etter jeg monterte inn stemplene, satte alt seg.. Har hatt olje nedi sylindrene både før og etter jeg monterte stemplene, men er fremdeles svintungt..

Noen som har en anelse på hva som er galt her?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje mista en skue eller mutter oppi veiva eller no,,kan være den nedeste stempel ringen som har løsnet eller no

-Peugeot 306 (vrak) -Vw jetta(avskiltet/ble til isbil/vrak)

-Mazda 323f (vrak)-Vw passat 1.8(bruksbil)

-Opel Calibra(vrak)-Bmw 520 24v(Solgt)

-Vw caravelle (vrak)-Vw passat 2.0(prosjekt/bruksbil)

-Volvo 240GL(vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig moment ? MÅLTE du veiv og veivlager før du monterte ?

Målte klaring ja. Etter de klaringene som stod på et ark jeg fikk av merkeforhandleren, stemte det rimelig bra..

kan jo hende du har fådd feile veivlager. som sagt tildligere: Målte du klaringa mellom veiva og rådelageret?

har du satt på toppen og satt på reg.reima? sikker på at denne står rett at ikke stempel stopper mot ventiler?

Vet at veivlagrene egentlig er til en 2.4 diesel, mens motoren jeg holder på med, er en 2.2 turbo.. Ifølge merkeforhandleren, gikk disse lagrene om hverandre. Eneste er at jeg fikk 2 lagre til overs.

Toppen satte jeg på ja, da jeg ikke klarte å holde toppen i ro, samtidig som jeg prøvde å vri på kammen.. Stemplene hadde jeg montert slik at dem var halvveis nedi sylindrene på alle 5, slik at evt ventiler ikke skulle ta borti dersom jeg fikk kammene til å rulle rundt.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke jeg som demonterte, men på veivbukkene står det jo merker.. (tall fra 1-6 ellernoe..) Disse er rett..

På rådene var det tusja en strek, og alle strekene matcher.

På kammene var det også merket med tall, og disse var det jeg som demonterte, så har montert dem i nøyaktig lik rekkefølge..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en finger på overdim lager jeg ass, har ikke vært første gang en motor har blitt montert sammen med for store lager, og er tung å vri rundt

Målte jo klaringen, og den stemte jo sånn ca med det jeg hadde fått opplyst om.. :|

øhm, satt du stemplene tilbake i samme sylinder som du tok de ut?

Var ikke jeg som demonterte, så stemplene var ikke merka, men snakka med en kar på es-tuning som sa at med ny honig og nye stempelringer, er det uansett hvor man plasserer stemplene, sålenge dem står rett vei..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på tanken om at det er feile lagre ja.. Var det første som slo meg også..

Motoren gjelder en audi s4-motor.. 2.2turbo 230hk..

Veiva eller noe annet har jeg neppe fått riper i, da jeg ikke har klart å fått mer bevegelse i veiva enn ca 2-3cm etter jeg skrudde fast alt.

Lagrene kommer som sagt fra en 2.4 (turbo)diesel.. ES-tuning sa at dette var samme lagre, bare 2stk mer i eska enn orginallagrene til 2.2'en..

Er ingen slark i veiva nei.. Alt sitter som om det skulle vært sveisa.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider