Gå til innhold

DataSprut?

Ranger emnet


parelius

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen som kan forklare litt om DataSprut....?

 

Jeg holder på med en 240 med B230FT motor. Men jeg hadde planer om og chippe den, helt til en kom og sa at ikke trengte det i og med at jeg skulle montere DataSprut etter vært.

 

Går denne DataSpruten utenom tenningsystemet jeg har, eller er det sammenkoblet?

 

Hvilket Sprut system er best til og bruke til denne motoren, og hva vil det koste for et komplett Kit?

Har lest litt om de forskjellige, og de skryter av at det er lett og juster SELV, selv for en uerfaren. Bare og dra kurver opp og ned står det!?

Stemmer dette?

 

 

 

Mvh S.P

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvilket datasprut du skal ha. Du får dem med og uten tenning. Det spørs helt hvor mye effekt du skal ha. Skal du ha over 300hk på den motoren, bør du nok ha ett datasprut med sprut og tenning. Ett datasprut med tenning og dyser erstatter motorens elektronikk. Da er det ingen vits med chip.

Skal du ha tillegssprut, må du bruke motorens styreelektronikk for sprut og tenning.

Skal du ha datasprut uten tenning, må du bruke motorens tenning eller ett datasprut som bare har tenning.

 

Nå har jeg skrevet det som er mest naturlig å gjøre. Man kan f.eks helt sikkert også montere ett tillegssprut på ett komplett datasprut, men det er nok ikke så vanlig å gjøre det.

 

Det er stor forskjell på datasprutene.

Haltech justerer man ved hjelp av kurver man drar opp og ned:) Husker ikke helt hvordan det var, men tror det er noe 0-10000 rpm kan man justere dem hver 500 rpm, og skal man ha opptil 16000rpm så er det hver 1000rpm:)

Elektromotive er vanskligere å justere. Der er det tall man skal skrive inn.

husker ikke hvordan det var med Autronic, men det er mulig å justere det selv også.

 

Uansett så må man vite hva man gjør når man justerer ett datasprut. Hvis man ikke kan det, så er det vel best å få noen til å gjøre det for deg.

Du må nok regne med over 12 000kr for ett datasprut med sprut og tenning. Så må man vel ha div. givere og følere. Jeg er ikke helt 100% sikker på hva som inngår. Tror det meste følger med Autronic:)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd denne type sprut egentlig??

Jeg kan litt om lodding og laging av kretskort, så dette er ikke en dårlig ide.

Åssen er kvaliteten og nøyaktigheten tro??

 

 

 

Mvh Stian

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til megasquirt:

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

 

Jeg fikk anbefalt det av http://www.ovlov.net , da jeg diskuterte med dem ang å bygge en B234FT (FT blokk + b234 topp).

De mente at jeg da kunne dra ut lett 340hk / veldig mye nm.

 

men poenget her var at de anbefalte den, de driver med racing til daglig.

 

Jeg vet ikke hvor mye peiling du må ha for å stille inn spruten etterpå, men det er MYE info på megasquirt siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Det er stor forskjell på datasprutene.

Haltech justerer man ved hjelp av kurver man drar opp og ned:) Husker ikke helt hvordan det var, men tror det er noe 0-10000 rpm kan man justere dem hver 500 rpm, og skal man ha opptil 16000rpm så er det hver 1000rpm:)

Elektromotive er vanskligere å justere. Der er det tall man skal skrive inn.

husker ikke hvordan det var med Autronic, men det er mulig å justere det selv også.

 

Ekspertuttalelse ser jeg.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, dette må nok prøves litt:D

Stod rimelig godt forklart på de sidene derthumpsup

 

Kom på at jeg har en motor til Nissan liggende i deler, er kanskje mulig å få tilpasset innsug med tilhørende deler der??

 

Finnes det å få kjøpt løse innsugsflenser til volvo?

Hadde ikke ært så vanskelig hvis lengden passer sånn noenlunde,

får sjekke litt med målestokken i morra.

Dysene vil jo også være perfekt dimensjonert (370cc):)

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår