Gå til innhold

Skal montere senkesett på bilen. Nytt spm igjen nederst på siden!

Ranger emnet

Omegamann

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp bestilt meg et justerbart senkesett fra Vmaxx som jeg tenkte å ha på Audien. Jeg fant en veileder til montering av Vmaxx på Audi B5 FWD.

Bilforumet - Vis ett enkelt innlegg - FAQ og guider - LES HER FØR DU SPØR!

Er det stor forskjell fra B5 og B6?

Skjønte ikke helt hva man skulle gjøre med de cromma pipene og de matte pipene?

Noe spessielt jeg må passe på under montering?

Sindre :)

Endret av Omegamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har en slik fjærklemme som de bruker på verksteder o.l. så trenger du ikke tenke over det. Er nok bare pipene han brukte på den spesielle fjørklemma.

Om du bytter de øvre bærebruene foran (noe som er lurt uansett, siden du skal av med fjærbeinet) burde du sørge for at du fester de nye i ca samme vinkel som de vil ha når bilen står på hjulet på bakken, slik at det blir mindre slitasje på foringene.

Dette er en ganske enkel jobb om du har skrudd litt før, og enda enklere om du har bukk og luftverktøy.

Pass også på at du ikke endrer på høyden før du monterer settet, det er så kjedelig å måtte jekke opp igjen bilen for å få like høyde rund baut.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foresten så hørte jeg snakk om noe greier med toppen av demperen, at en måtte holde igjen ei umbrakoskrue mens en skrudde fast mutteren elns?

Ja, det stemmer det. Jeg brukte en rørleggertang og en gammel t-skjorte som jeg la imellom, og så holdt en kompis igjen demperstanga på demperen mens jeg skrudde opp med luftverktøy. Litt lettere, men det er viktig at du legger noe tøy imellom rørleggertanga og stanga slik at du ikke ødelegger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et nytt spm.

Skrudde av bakhjulet for å se litt i dag og så så jeg at støtdemperen lå urovekkende nerme "hjulbuen" (se bilde). Skjønner ikke hvordan det er plass til coilovers der!

uffg.jpg

Er mellom 3 og 5 cm mellom støtdemperen og "hjulbuen".

DSC01839.jpg

DSC01838.jpg

Noen som har montert coilovers på A4 B6 sedan Quattro?

Fremme så det greit ut å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det ikke er "coilovers" i ordets rette forstand bak. Fjær og demper er atskilt bak, med en kloss som har høydejustering under fjæra. Iallefall om Vmaxx kittet er likt i utførelse som KW V. 2 som jeg har erfaring med.

Jeg har bare byttet på B5 og Passat 3b, men det ser likt ut bak på de som de gjør på bilen din. Pass på å justere høyde bak FØR du setter bilen ned, forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk senkesettet i går.

Fikk ikke sett noe på det før i dag og nå er det slik at jeg ikke har coilivers bak slik at jeg må montere fjera for seg selv. Og der er jo den justeringa, men når jeg så på den justerings klossen så så jeg at det ikke var noe komtramutter på den...? Kan noen forklare meg hvordan det fungerer?

DSC01846.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider