Gå til innhold

spm. ang. motorbytte volvo 740.

Ranger emnet

handerrederrehanja

Anbefalte innlegg

okei tusen takk for al hjelp folkens. da beholder eg den motoren eg har.

men kansje noen her har litt peiling på problemet med den..

når eg starter den kald så bruker den lang tid på og starte, masse hosting og stress.

og hvis den står på tomgang og eg gir bånn gass når eg for eks. skal ut av et lyskryss så er det akkurat som den fusker før den går opp i fart. og hvis eg starter den når den er varm så går den ikke på tomgang og da kan eg gi bånn gass og slippe gassen igjen så går den på tomgang men også når den er varm er det litt stress og starte den.

og det kommer ofte olje ut av det lokket oppå motoren som man fyller olje i.

noen som vet hva som gjør det?

og om noen kan forklare meg ka eg må gjøre for og skifte om til manuellgir på den

dette gjelder forresten den innsprøytningsmotoren med automatgir

- Opel Omega B 1998 2.0 sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese ut feilkoder på motoren din dersom det er en F-motor du har.

Olje ut av påfyllingen er helt normalt.. Bare å bytte pakningen rundt troppa der..

For å bytte til manuell, må du bytte pedalsett, legge opp clutchwire, flytte over mellomakselen og resten som hører girkassen til, bytte svinghjul, samt lageret som står fast i veiva i bakkant av motor. Du må også jorde ei eller flere ledninger nedi den girstangboksen du har på automaten. Dette for å få start med manuell gir.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese ut feilkoder på motoren din dersom det er en F-motor du har.

Olje ut av påfyllingen er helt normalt.. Bare å bytte pakningen rundt troppa der..

For å bytte til manuell, må du bytte pedalsett, legge opp clutchwire, flytte over mellomakselen og resten som hører girkassen til, bytte svinghjul, samt lageret som står fast i veiva i bakkant av motor. Du må også jorde ei eller flere ledninger nedi den girstangboksen du har på automaten. Dette for å få start med manuell gir.

kan noen eventuelt finne noen bilder av hvordan et svinghjul ser ut og kan forklare meg litt hvordan eg skifter det. lurer også på hvordan det lageret ser ut og hvor det er og hvordan jeg skifter det. bilder hadde vert supert.

er forresten en som har fortalt meg at det kan være dårlig komp i motoren som gjør at den skyter kompen ned i bunnpannen og oppigjen og at derfor er den treig og starte og at den fusker og at det er derfor det kommer olje ut.

men derimot andre har sakt at den er vanskelig og starte og at den fusker pga at tenningen må justeres og at oljen skyldes pakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan noen eventuelt finne noen bilder av hvordan et svinghjul ser ut og kan forklare meg litt hvordan eg skifter det. lurer også på hvordan det lageret ser ut og hvor det er og hvordan jeg skifter det. bilder hadde vert supert.

er forresten en som har fortalt meg at det kan være dårlig komp i motoren som gjør at den skyter kompen ned i bunnpannen og oppigjen og at derfor er den treig og starte og at den fusker og at det er derfor det kommer olje ut.

men derimot andre har sakt at den er vanskelig og starte og at den fusker pga at tenningen må justeres og at oljen skyldes pakningen.

Svinghjulet er det første du ser når du tar av girkassen.. Stor rund sak med tenner ytterst. Google har bilder.

Det lagret trenger du ikke bytte, men kjøpe nytt.. Koster ikke mange kronene.

Om du har slitte stempelringer, skal du ha et ganske stort bensinforbruk, oljenivået stiger, samt at oljen blir tynnet ut og lukter bensin..

Tenningen er ikke justerbar på F-motor.. Les ut feilkoder du.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjulet er det første du ser når du tar av girkassen.. Stor rund sak med tenner ytterst. Google har bilder.

Det lagret trenger du ikke bytte, men kjøpe nytt.. Koster ikke mange kronene.

Om du har slitte stempelringer, skal du ha et ganske stort bensinforbruk, oljenivået stiger, samt at oljen blir tynnet ut og lukter bensin..

Tenningen er ikke justerbar på F-motor.. Les ut feilkoder du.

hvordan leser eg av feilkoder?

er det enkelt og flytte hele forgassermotoren med manuellkassen som står på no i 87mod over i 89 mod? er det bare og koble fra alt på motoren og flytte den over og koble til? eller må eg bytte noe ledningsnett eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plukk av dynamoen og starteren fra motoren før du løfter den ut og legg dem igjen neddi motor rommet. så setter du neddi forgasser motoren. setter på starter og dynamo fra den gamle motoren. så legger du tilsides alt som har med innsprøytningen å gjøre dvs. pumpe midt underbilen, innsprøytnings anlegg styreenheter osv. når det er gjort setter du bare over styreenheten til fordeleren fra A motoren og peiser på strøm fra coil til fordeler.

om du vil ha mitt råd så ta ut motor og gir fra bilen din. overhal F motoren og sett på manuelkassa når du skal sette alt inn igjen. da får du det akkurat som du vil ha det og det kommer til å holde lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plukk av dynamoen og starteren fra motoren før du løfter den ut og legg dem igjen neddi motor rommet. så setter du neddi forgasser motoren. setter på starter og dynamo fra den gamle motoren. så legger du tilsides alt som har med innsprøytningen å gjøre dvs. pumpe midt underbilen, innsprøytnings anlegg styreenheter osv. når det er gjort setter du bare over styreenheten til fordeleren fra A motoren og peiser på strøm fra coil til fordeler.

om du vil ha mitt råd så ta ut motor og gir fra bilen din. overhal F motoren og sett på manuelkassa når du skal sette alt inn igjen. da får du det akkurat som du vil ha det og det kommer til å holde lenge!

problemet er at eg har ikke peiling på overhaling av motorer... og det koster vel flesk og få det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du faktisk har målt kompresjonen i motoren? Ikke bare snakker ut fra antagelser?

har ikke målt noe som eg skrev så er det forskjellige personer som har fortalt meg hva det kan være. derfor eg spør her siden eg ikke har så god peiling. så hvis noen kan hjelpe meg og finne ut koffor det er vanskelig og starte b230f motoren og koffor den lekker olje og ikke går på tomgang når eg starter den når den er varm så er alle mine problemer løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starter vel litt i feil ende når du vil bytte motor uten engang å ha feilsøkt den du har.

http://swedishbricks.com/700900FAQ/Engine-Codes1.html

Gjør som beskrevet i linken og fortell oss resultatet.

Mål også kompresjonen på hver sylinder.

tusen takk! skal prøve det

Lenke til kommentar
Del på andre sider