Gå til innhold

Girkasse eller bakaksling ødelagt?!

Ranger emnet

tor_eriko

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått megen Volvo 245, som jeg fikkextremt billig pga bakakslinga er ødelagt!!

Men det har sæ sånn at jeg er i tvil!

Det er sveisasperre(ESAB), det som er litt rart er at den går greit å rygge med, kjenner litt nøkking, men fremover er en annen sak.. såvidt den klar å dra seg fremover.

Fikk høre at dette skjedde etter dem som eide den hadde drevet å burnet!

Så lurer på om det er girkassa som kan være gåen også! men dem påstår det er bakakslinga.

Noen som har noen formeininger om ka som kan være gåent? Bakaksling eller girkasse!?

Girkassa er ei m46 kasse, virker grei på gir overføringa.

-86mod Volvo 740 b230e

-97mod Volvo S40 1.8 16v -=SOLGT=-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pluss jeg tenkte at jeg ville få den kjørbar, så tenkte meg på vrakern å hente bakaksling, siden det var den som er gåen.. som forrige eier sa, men er litt i tvil..

Vil ikke akkurat skru og skifte, for å så finne ut at bakakslinga ikke var feilen

-86mod Volvo 740 b230e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekk den opp og snurr på bakakselen..

Er det forresten ulyder?

skal ut å høre!! er iallefall ikke stygge lyderfra girkassa, så tror egentli mest på bakakslinga har løstnet i sveisen eller noe... men skla ta å jekke opp å sjekke det der!!

Er vel liksågreit å bare skifte bakakslinga.. er ikke direkte noe FAN av sveisa sperre :P

-86mod Volvo 740 b230e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være at du har noe samma problemet som jeg hadde, jeg kjørte også sveisa sperre å trudd den hadd røkke siden jeg kun fikk kjørt forover. men over til det som var feilen, det viste seg at det var overdriven min som slurte når jeg prøvde å rygge. men en enkel måte å finne ut om det er girkasse eller bakaksel er å løfte opp bakenden på bilen å sett den på noen STØDIGE bukker, å så starter du opp bilen mens den står på bukkene å så får du noen til å sjå på melomakselen under bilen mens du tester di forskjellige girene, kan også være en fordel å trykke lett på bremsen mens du gjør dette slik at drivverket får litt motstand, å hvis mellomakselen går rundt å hjulene ikke går rundt så er den bakakselen som er deffekt, å hvis mellomakselen ikke går rundt når det girkassa går rundt så er det enten deffekt girboks eller så kan det være overdriven som er deffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært ute å jekket opp bilen, å satt den på bukker!

Først hadde æ den i gir, prøvde å snur på hjula, men gikk ikke! så det virka jo rett.

Så satt æ den i fri, snurra rundt og ikke antydning til ulyd eller noe.

Begge hjula gikk rundt!

Så startet jeg bilen, satt den i gir. Å mellomakslinga snura fint rundt, så da tok jeg å testet alle gir og OD, funka det!

Men tok å testa clutch, va akkurat som den tok litt, men så når han fikk litt meir turtall, så va det akkurat som den slura eller ka æ skal si :S

Så ser ut som æ treng ny clutch!

-86mod Volvo 740 b230e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha håndbrekket helt på, sett bilen i 4. gir eller, 4.gir + od for din del, slipp clutch sakte samtidig som du gir gass.. Om bilen kveles før clutchen her omtrent halvveis ute, er clutchen din ganske så god.. Hvis det ikke skjer noe og du har clutch helt ute, er clutchen gåen..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha håndbrekket helt på, sett bilen i 4. gir eller, 4.gir + od for din del, slipp clutch sakte samtidig som du gir gass.. Om bilen kveles før clutchen her omtrent halvveis ute, er clutchen din ganske så god.. Hvis det ikke skjer noe og du har clutch helt ute, er clutchen gåen..

Er nok clutch som er gåen ja! for gjorde som du sa der.

Den holdt på å kveles, men når clutch kom heilt ut var det som om æ hadde trødd den inn igjen :D

Men skal å se på en 92mod 240 Vare imorgen.. så får se ka som blir donnor bil av dem da! hehe

-86mod Volvo 740 b230e

Lenke til kommentar
Del på andre sider