Gå til innhold

Vannlekkasje på Vectra 1.8cd 1997 - LØST

Ranger emnet


thelberg

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp blitt den lykkelige eier av en Vectra 1.8 cd.

 

Også kom nedturen:

Oppdaget i går en feilmelding i kjørecomputerdisplayet om "Kontrolera kylvätska". Fyllte etter noen få deciliter og meldingen forsvant.

 

I dag oppdaget jeg at tempen, (som vises ved siden av speedomteteret), steg til over 90 gr, og at det luktet varm kjølevæske. Da jeg stoppet og åpnet panseret så jeg det piplet vann fra en plass ved den øvre radiatorslangen, og det kom en fin syltynn stråle oppover og inn mot midten av motorrommet. (Før panseret ble åpnet har den strålen gått i panseret.) Strålen stoppet så opp - det bygde seg opp litt trykk igjen - og strålen kom på nytt. Av og på.

 

Bildet viser ganske nøyaktig det punktet som denne strålen kommer fra. Rød strek angir start og retning av vannstrålen:

Radiatorleak.jpg

 

Og her er punktet forstørret:

Radiatorleak_big.jpg

 

Noen sjanse for at dette kan la seg reparere - uten å bytte hele radiatoren? Ser for meg at det vil koste en del.

 

Lurer samtidig på om det er vifta sin skyld at tempen stiger sånn. Den tiden jeg hadde panseret åpent med motoren i gang startet ikke vifta - selv om det kanskje skulle ha vært varmt nok?

Noen som vet ved hvilken temperatur vifta skal kicke inn?

 

I dag var den første dagen etter bilkjøpet, at jeg hadde varmeapparatet kun på "kaldt", men etter at jeg oppdaget det med vannet og tempen kjørte jeg varmen og vifta på fullt for å lede varmen ut. Og det funka. Da sank tempen til rundt 80 gr +/-.

 

Noen som har noen gode tips?

Endret av thelberg

Mvh

Terje

Opel Vectra 1.8cd 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

det er vel mulig å tette hullet dersom det ikke er ett så stort ett vil jeg tro? en liten klatt med noe silikonlignende som tåler varme kansje? hør med ett verksted om det er mulig:)

 

vifta mi slår ikke inn før tempen er over 90C, jeg har en 96 vectra. da kjøler den ned til under 90, så stopper den. så lenge bilen ikke koker(over 100C) skal det teoretisk sett gå bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Nå er det så lenge siden at jeg har ikke sjanse til å komme på hva dette stoffet heter. Men det var som sagt Maskinagentur som hadde det.

 

Nå skal det legges til at lekkasjen etter noe tid igjen åpnet seg igjen. Eneste alternativ da ble å bytte radiatoren. Det hører også med til historien at omlag én måned senere brant hele ledningsnettet i bilen, og den ble med det kondemnert. :(

 

Kjører i dag samme modell, men ett år nyere...

Mvh

Terje

Opel Vectra 1.8cd 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår