Gå til innhold

Oppfrisking av gammel lastebil

Ranger emnet

TiM

Anbefalte innlegg

hallo folks.

jeg skal friske opp en gammel lastebil for en kollega no i mai, og lurte på om dere har noe forslag til en grov polish eller en snill rubbing?

bilen er fra rundt 80 tallet tror jeg og lakken er matt som fy. skal også polere opp eksosen bak førerhuset og shine litt alu deler (et par trappetrinn og planet bak).. fargen er rød btw.

jeg har ikke ekstremt med erfaring, men tror det kan gå fint med mitt eget tempo :P

plan:

avfettning: tenkte å gå over hele bilen med en avfetting fra megs som jeg ikke husker navnet på

nedvask: høytrykkspyler og vaskehanske er vel redskapene jeg har til disposisjon. NXT(elns) vasken fra megs har jeg liggende. skal muligens kjøpe meg skumpistol også.

clay: megs quick detailer clay har jeg liggende. tror det ryker med en del clay da lakken er gammel og fæl

lakkrens eller rubb: her er jeg åpen for forslag - helst maskin. har mulighet for å bruke DA og roterende

polering: åpen for forslag.. til DA eller roterende maskin

voks: har den steg 3 carnauba voksen fra megs, men det finnes vel bedre alternativer som ikke koster skjorta?

polish av alu og rustfritt stål tenkte jeg å bruke autosol på, da det ikke har vært vasket så mye..

dette er grovskissen av det jeg tenkte å gjøre.. kommer hjem fra sjøen om en uke og skal se på bilen da, så vet ikke helt 100% sikkert hvilke stand den er i...

takker for svar :)

96 A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å anbefale en enkelt lakkrens/polish når man ikke vet hardhet på lakken. I noen tilfeller er det nok med f.eks MG80 hvis lakken er ganske myk, er det medium lakk må du nok til med f.eks MG83 på polishing pad, mens dersom den er hard må du nok til med f.eks MG105 på cutting pad.

Det er et hav av produkter som vil fungere, men kunsten ligger i å velge riktig produkt til riktig lakk ;)

Jeg starter alltid med en mild kombinasjon hvis jeg ikke kjenner lakken, og jobber meg oppover med sterkere korrigerende midler og pad'er til jeg finner riktig kombinasjon.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider