Gå til innhold

Aktiv deling av frontsett. God eller dårlig idee?

Ranger emnet

TrustNo1

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp av noen som har litt mer erfaring med dette enn meg.

Hva jeg har av utstyr:

Forsterker: RF Power T8004

Frontsett: Dynaudio 3-way system 340 (7",3",diskant)

Slik det står koblet nå, så er forsterkeren brokoblet til 2 kanaler og brukes kun til frontsett

Når jeg skrur opp endel i volum så hører jeg at diskanten lager en "rapelyd" på enkelte frekvenser. Må spille forholdsvis høyt før dette kommer, men innbiller meg at frontsettet bør tåle mer og forsterkeren definitivt har mer å gi.

Jeg har prøvd litt ulike koblinger på det passive delefilteret som følger med (kan sette +2db/0/-2db på filteret) uten at jeg ble helt fornøyd med reslutatet her. Rapingen kommer uansett.

Det jeg så testet var å dele av frontsettet fra forsterkeren med ett highpass filter på 500hz. Da kunne jeg spille vesentlig høyere uten å få noe ulyder. Derfor misstenker jeg kanskje at delefilteret som fulgte med ikke klarer å henge helt med i svingene.

Det jeg da lurer på, kan det være en god idee å koble kun diskanter og 3" (med det passive delefilteret) på 2 av kanalene på forsterkeren med aktiv deling, og koble 7" elementene på de to andre kanalene?

Eventuellt diskantene på 2 kanaler for seg selv og 3" + 7" på 2 kanaler med det passive filteret.

I følge dynaudio skal frontsettet tåle 200W continous, mens RF forsterkeren er på 4x50W i 4ohm, eller 2x200W i 4 ohm brokoblet. Så det er jo litt rart at frontsettet ikke skal tåle hva forsterkeren har å gi.

Endret av TrustNo1

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg så testet var å dele av frontsettet fra forsterkeren med ett highpass filter på 500hz. Da kunne jeg spille vesentlig høyere uten å få noe ulyder. Derfor misstenker jeg kanskje at delefilteret som fulgte med ikke klarer å henge helt med i svingene.
Er nok det, og at det er mellomtonen du hører sliter.

Det jeg da lurer på, kan det være en god idee å koble kun diskanter og 3" (med det passive delefilteret) på 2 av kanalene på forsterkeren med aktiv deling, og koble 7" elementene på de to andre kanalene?

Ja! HighPass-filteret på forsterkeren er nok minst på 18/dB pr. oktav, og vil spare 3" for fysiske utskeielser den ikke har forutsetninger for å håndtere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men det forutsetter altså at du bruker samme delefrekvens som originalfilteret, 900Hz! Ellers kan du allikavel ødelegge mellomtonen...

Jepp var planen å bruke 900hz. Da jeg testet på 500hz, så hadde jeg det passive filteret i tillegg.

Men dersom jeg skal dele aktivt må jeg jo fortsatt bruke det passive filteret i tilegg siden jeg må ha deling mellom mellomtonen og diskanten.

Det er diskanten som lager rapelyden, ikke mellomtonen.

På forsterkeren kan jeg velge mellom 12 eller 24 db filter.

Endret av TrustNo1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, trinn 1 blir ihvertfall å kjøre aktiv deling, da du jo fant ut at dette hjalp. 900Hz med 24dB/o, ingen vits med 12dB.

Om dette fortsatt ikke fungerer på rapinga og det virkelig er diskantene som gjør dette, blir det å bygge om det passive delefilteret til en høyere delefrekvens for å unngå mekaniske overbelastninger. Intet stort problem, men 4500Hz med 12dB burde jo gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter: Stikk innom meg i morgen så kan vi se på det :)

Jeg har desverre flyttet, så jeg bor ett godt stykke lengre unna nå. Har bare ikke fått rota meg til å oppdatere profilen min. Men jeg er somregel forbi drammen en gang i uka, så kanskje jeg kunne tatt en tur innom en dag om du har lyst til å hjelpe med litt innstillinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider