Gå til innhold

Over 50% forskjell mellom bremser på kontroll - tips?

Ranger emnet


Go-carter

Anbefalte innlegg

Hey,

 

Hadde kontroll på en russebil i dag, og ved brems kunne de konstatere over 50% forskjell på bakbremsene. er 3,5tonn totalvekt, så sitter noen feite trommelbremser bakerst. Driver å feilsøker litt nå, eneste hintet jeg har er at på den sida det ikke bremser, blir trommelen varm etter kjøring. I tillegg fungerte bremsene bedre ved bruk av håndbrekk, så tviler på at det er noe galt med selve båndene, eller trommelen. Har vurdert å lufte, men lufteskrua knakk så den dropper vi...

 

Tips, folkens? :) Pøse på med bremserens inni der, og legge til båndene?

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bremserens? drit i det. hadde du hatt skiver så.. ta av trommelen og puss den inni også pusser du bånda. når jeg sier pusser så mener jeg med smergel.. så legger du til bånda og tester. er det ikke bedre så er det nok pumpene som må byttes. jeg holder egentlig en knapp på pumpene. tror nok de må byttes..

Kjører børsje med fire ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de satans tromlene ikke vil av... Har slått med minislegge, meisel og brekkjern i hele kveld, og pøst på med rustløser. Skal se om jeg får de av i mårra, hvis ikke må det varme til... (og til de som vil kommentere den drittskruen som holder trommelen på plass: den har jeg borra ut)

 

Har en følelse av at ting er "polert" inni der, ja :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hjulsylindrene er like fine om de ikke lekker ja, aldri hørt om ordet fastrusta.

Jeg antar at du har ett eksempel av treghet/fastrusting, og en shinings på begge sider med skifte av evt fastrusta deler skiftes ut.

Lær deg litt bil før du uttaler deg turboolsen

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge trommelen din blir varm under kjøring, så henger jo bremsene på, enten på grunn av håndbrekksmekanisme eller bremsesylinder. Så da er det vel strengt talt ikke så rart at du ikke får av trommelen. Har du prøvd å justere banda bort fra trommelen?

 

Har skrudd de inn så lett at trommelen kan surre rundt nesten av seg sjøl... Begynner å lure på om det kanskje er bremsesylinderen som er treig ja, og henger på under kjøring... Men hvorfor gir det dårlig bremseeffekt? Er trommelen polert?

 

@buskmann: Du kan ta vinkelsliperen og trimme håra på...

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lær deg litt før du opner kjeften sjøl du.. bremsesylindere ruster jo skjeldent fast. er mekanismene rundt som ruster fast.!

 

Ehh, har vel jobba som bilmekaniker noen år, og har fagbrev som det, så tror jeg kan litt om det, har skifta mange hjulsylindre pga. rusta fast, uten lekkasje.

Men du får kose deg videre med din (U)viten, jeg skal ut å skru opp noen bremserør og lufte bremser.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lær deg litt før du opner kjeften sjøl du.. bremsesylindere ruster jo skjeldent fast. er mekanismene rundt som ruster fast.!

 

du sier over at de ikke skal byttes hvis de ikke lekker, også sier du nå at det er sjelden de setter seg fast. hvordan kan du si at det IKKE er det som er problemet her da? er ikke sjelden at de ruster fast, er vanlig. spesielt på eldre biler.

 

hvis du jobber som mekaniker, så vil jeg gjerne vite hvor du jobber. så vet jeg om minst et sted jeg ikke skal ha bilen min ;)

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle andre som skulle få samme problem, med trommelbremser:

 

Etter timesvis med varming med skjærebrenner fikk vi trommelen av, og det var FULLT av dritt inni der. vaska mekanismen, og smørte den opp, vaska bremsesko og trommel med avfetting, og slipte hele trommelen med 80 sandpapir. Resultatet ble at den faktisk nesten bremsa bedre enn det andre hjulet :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår