Gå til innhold

Ulyd i drivverket

Ranger emnet

stasjonsvogn91

Anbefalte innlegg

I løpet av påskeferien har det dukket opp en ulyd i bilen min. Det er en knatrelyd fra drivverket. Lyden kommer bare ved akslerasjon i venstresvinger og med litt last i bilen, og er ikke kraftigere enn at jeg må skru ned radioen for å høre det.

Drivledd/mansjetter? Jeg har nok en mistanke der, da særlig høyre siden fikk en del kalde møter i vinter. Men har aldri opplevd det på noen bil før, derfor er jeg litt usikker. Andre som har erfaringer?

Bilen er en 98 Legacy 2 liter med automatgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det høres ut som det kan være drivakslinger, klassisk Subaru feil. Men da bør, erfaringsmessig mansjetten være ødelagt, det ser du jo enkelt.

En annen feil det kan være, siden bilen har automatgir, er en clutchpakke i automatkassen. Hadde et lignede problem på en 2,2 GX 1991 modell med automatgir. Såvidt jeg fikk det forklart var problemet at bilen ble kjørende med lik hastighet på alle hjul i sving, og følgelig ble det en del vibrasjon.

Men sjekk mansjettene først, høres mest ut som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg skal sjekke det du nevner. Men hva var da ev. galt med clutchpakken? Var det da kun ulyd- knepping i f.eks. venstresvinger? Eller kom det uansett hvilken vei du svingte? Og ikke minst... ble det snakk om omfattnede, dyr reprasjon? Hos meg kommer som sagt bare lyden i venstresvinger med last i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var i 2005 jeg hadde problemet, så jeg husker ikke så godt, jeg trodde ihvertfall det var en av akslingene bak.

Kjør innom et Subaru verksted å be de høre på det. (Verksmesteren hos Subaru på Grong, diagnostiserte det over telefon, uavhengige verksteder skjønte ingenting når de hadde bilen foran seg.)

Men, ja, det er dyrt nok, ca 7000,- men mesteparten er deler. (91 - modellen min har tatt kvelden av andre grunner, så jeg har delen, hvis den ikke sitter for kronglete til og den kan brukes kan du få den billig.) Men hør hva Subaru mekanikerne sier, kan jo tenkes det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider