Gå til innhold

Fiat kjøper Opel! :/

Ranger emnet


c20let2k

Anbefalte innlegg

Skjønner at noen liker bakhjulstrekker fordi at de kan drifte på vinteren, en någrelunde normal bil med baktrekk er ikke noe mer morsom på sommer'n enn en med forhjulstrekk..

 

Morsomste bilen jeg har kjørt på vinter'n var første bilen min, calibra turbo :)

 

Har nå astra turbo med forhjulstrekk og nå som snøen er borte så skal bare folk ha bakhjulstrekk, de fleste blir etter uansett hvor det trekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På grunn av?

 

..at noe særlig motorkraft på fremre hjulpar har en lei tendens til å påvirke styringen i negativ rettning.. derfor.

Mulig at jeg bare suger på FWD, men er ikke glad i at styringen lever sitt eget liv til tider.

 

Til syvende og sist så er det smak og behag.

-02 BMW 530i

-97 Pajero - Vintertraktor

+div tyske kriegsmaschinen

 

En sjåfør er den farligste delen av en bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det ikke ble skrevet kontrakt enda, er at Fiat har fått en oppkjøpskonkurrent, det russiske selskapet Magna:

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.autoweek.nl%2Fautonieuws%2F11579%2FFiat-en-Magna-belangrijkste-kandidaten-Opel&sl=nl&tl=en&hl=en&ie=UTF-8

 

Og til dere som hater Fiat/Opel-alliansen: Alle de nåværende Opel-dieselmotorene er utviklet av Fiat. Fiat utviklet commonrail-prinsippet for personbilmotorer, en teknologi som alle dagens personbildieselmotorer er basert på (selv VAG har nå gått over fra pumpedyser til commonrail). Og Fiat og Bosch utviklet multijet-systemet, som på opelsk heter Ecotec, som er et tredjegenerasjons commonrailsystem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_rail

 

Den nåværende Opel Corsa er forresten basert på plattformen til Fiat Grande Punto.

 

Og bare for å nevne det, den nye Ford Ka er basert på den nye Fiat 500, de produseres faktisk på den samme fabrikken. Og Fiat 500 er jo egentlig en liten utgave av den nye Fiat Panda.

 

Fiat er forresten i ferd med å lansere nye små bensinmotorer i disse dager, der ventilene åpnes og lukkes elektrisk/elektronisk. Systemet er testet i flere år, i bl.a Ferraris F1-biler. Med en turbo i tillegg vil disse motorene bli svært bensingjerrige, så bra at Fiat tror turbodiesel etterhvert kun blir et storbilalternativ, i de små størrelsene vil bensinmotorer bli både billigere og bedre på alle punkter.

 

Men selvfølgelig, en OПЕЛ (OPEL skrevet med russiske bokstaver) hadde vel heller ikke vært å forakte ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med bakhjulstrekk er blant annet bedre svingradius, og den tidligere nevnte retningsstabiliteten. Disse punktene alene skulle igrunn avgjøre saken, men likefullt har jeg FWD enda så det er..

 

Hvorvidt Opel blir kjøpt opp av Fjott eller Stalin er igrunn ett fett, begge later til å ha penger i alle fall, og jeg tror ikke forbrukeren vil merke noen drastisk forskjell på nye biler produsert av den nye koalisjonen uansett hvilken det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat har forresten nå kjøpt 20% av Chrysler, og Fiat/Chrysler har dermed blitt verdens femte største bilprodusentkonsern, etter Toyota, GM, VAG og Ford, men foran Hyundai.

http://www.autoweek.nl/autonieuws/11599/Fiat-en-Chrysler-gaan-samen-verder

 

Hvis Fiat også kjøper Opel blir dermed Opel ikke lengre et GM-merke, men et Fiat/Chrysler-merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
http://e24.no/utenriks/article3045975.ece

 

Av bare genrellt hat til merker som fiat, citroen og slikt så skal jeg aldri ha meg opel igjen..

 

Halloi

 

Vi lever ikke på 80 tallet nå. Fått med deg at det har skjedd mye med FIAT siden dengang?

 

Europas mest økende bilmerke, det eneste som øker tross nedgang i hele bilbransjen. Snart eier de det meste, av de som tildigere følte seg bedre enn FIAT. Så glem dine gamle fordommer.

 

Hva var VW og Audi for noen tiår siden da, ?? SVAR: PÅ konkursens rand, med utdaterte modelleer ingen vill ha. Det endret seg, men ikke alle husker dette eller vet det, slik blir det med FIAT også, for det vi ser er en ekspansjon og fremgang som skyldes målbevisst kvalittsheving og imagebygging. FIAT har lært leksa, de vil ikke dø, og tok konsekvensen av dette og reorganiserte seg. Nå ser vi resultatet.

 

Det er ganske bakpå å hevde at Citroen og FIAT er dårlige biler idag. Hva de lagde tidligere er absolutt diskutabelt, men om du forholder deg til dagens modeller er det som natt og dag sammenlignet med tidligere modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaut at et så kjent, og godt merke som Fiat skal blande seg inn med Opel.

 

Jeg bare MÅTTE svare på denne tråden selv om den ikke er helt ny..

 

Det er virkelig sant, for det vil være tragisk om FIAT skulle bli smittet av Opels traurige image. Det er ikke FIAT som er ankepunktet i denne historien men faktisk Opel.

 

Det er snart bare her i steinrøysa Norge at folk tror Fiat er dårlig. Se hva som skjer i europa, og hva som selges i bl.a Tyskland hvor Fiat er et ledende merke.

 

Hadde selv 6 Fiater, og angrer som en hund på at jeg kjøpte et annet mainstream merke. Savner kjøregleden og det italienske stuket.

 

Det blir nok en ny Fiat etterhvert tror jeg ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prestere å lage en bil som calibra er noe som totalt har ødelagt respekten min for Opel.. gamle opler er gromt: monza, senator, commodore, kadett c, admiral ikke minst.. men fra 90 ca og utover har det vært tragisk trist..

 

Personlig så veit jeg om knapt råere biler enn gamle abarther med rwd som regjerte i rally på 80-tallet.. 260 hester og et genialt lite sedan-karosseri, må vel være en av de råeste rwd som er laga..

 

De som ler av Fiat i dag, bør kikke litt nærmere på dem.. de er en av de beste når det gjelder sikkerhet og forbruk og utslipp f.eks.?! SÅ jeg har trua på dette..

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:m'm:

http://e24.no/utenriks/article3045975.ece

 

Av bare genrellt hat til merker som fiat, citroen og slikt så skal jeg aldri ha meg opel igjen..

 

Meget inkonsekvent argumentasjon mot italiensk kvalitet når du i samme slengen reklamerer for Opel Bertone.

 

Til opplysning så er Bertone som du tydeligvis aksepterer, et Italiensk designhus, som dog også lager biler. Bl.annet _din_ Opel Bertone.

 

Hørt om FIAT Bertone ?? FIAT XI9 ?? Det er Bertone kreasjoner, langt forut sin tid. Opel måtte altså søke til Italienske Bertone for å sprite opp sitt eget produkt.

 

Så det var det med å være historieløs vettu!

 

Det er kanskje greit å vite _hva_ man kritiserer.....

 

 

Noen biler har det litt udefinerbare, FIAT, Alfa, Lancia, som Opel ikke er i nærheten av. Opel er sikkert en ok bil, men den tenner ingen umiddelbar passion/lidenskap.

 

FIAT har heldigvis funnet veien tilbake til itt eget designspråk, for tidligere modeller som Stilo ser ut som noe VAG kunne ha produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår