Gå til innhold

Overhalt topp og nye ventiltettinger, men fremdeles oljeforbruk?

Ranger emnet


^Th0mas^

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
Hei igjen.

Har oljeforbruket roa seg noe.

"alle" vet at en motor skal ha ett visst forbruk, men på en frisk motor bør det ikke synke mer enn en halvliter melom service, dog regnes 1 liter per 1000 km som grensa for normalt forbruk av mange fabrikanter, det vil altså si at i verste fall er det normalt å etterfylle 15 liter mellom service(15 000 intervall).

 

Ellers så er det flere plasser olja kan forsvinne, det vanligste er utvendig lekkasje, lekkasje i ventiltetninger/styringer, lekasje i stempelringer(defekte oljeringer kan gi forbruk mens alt ellers er som det skal(komp/syl. lek. test), feil med veivhusventilasjon, tett luftfilter kan også gi forbruk da det blir sug i veivhusluftinga.

 

Du sier at en mekaniker har overhalt toppen din, har han da sjekka ventilstyringer grundig, hjelper ikke lenge å skifte ventiltetninger om styringene er utslitt.

I en overhaling legger jeg å kontrollere topplokk, slipe ventiler, kontrollerer og evt skifte ventilstyringer og skifte evt. kamlager og kam om den er dårlig.

Altså sjekke opp tilstand på toppen og skifte slitedeler samt alt som ikke er som nytt.

 

Stempelringer, ofte vil man ha lik og kanskje bra kompresjon på en test, men ved en sylinderlekkasjetest vil man kunne se slitasjegraden på stempelringer, utette ventiler og andre lekkasjeplasser i forbrenningsrommet.

Dog kan stempelringene være ok, og sylinderlekkasjetesten vise ok mens oljeringene er defekte og slipper en del olje inn i forbrenningsrommet.

 

Tror en sjekk av motorens veivhusventilasjon er det første som bør gjøres, kontroll av PCV-ventil, overtrykk i veivhus, tett luftfilter kan og gjøre at det blir undertrykk i innsugsslangen og det suges inn olje fra motor.

En del biler har faktisk skifteintervall på PCV-ventilen, står den åpne kan det forårsake høyt oljeforbruk,

 

Du svarte vel heller aldri på om bilen røyk blått tror jeg, gjør den det, når gjør den det.

 

I denne tråden spurte du om hjelp, http://www.bilforumet.no/teknisk/225426-overhaling-topp-trenger-jeg-noe-slipesett-toppbolter.html

Syns det virket som at du bestemte deg at skifte av topppakning kom til å løse problemet helt på egenhånd jeg.

 

Får håpe den gjorde det, er ikke umulig, men er greit å finne ut mest mulig om feilen før man reparerer.

Blir som om legen kutter av handa di og gir deg protese pga du har vondt i den, også viser det seg å være ei nerve oppi armen som har slått seg.

 

Oljeforbruket er fremdeles. Lurer på om full overhaling kan være en løsning, da jeg gjerne vil ta vare på bilen.

 

Du sier at tett luftfilter kan føre til større forbruk? Får skiftet dette filteret i morgen. Jeg har faktisk kjørt ca 70000 km uten å bytte luftfilter, og om luftfilteret var byttet før jeg overtok bilen har jeg ingen aning om. Det samme gjelder bensinfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen MÅ jo stå rett.. Og du kan ikke peile rett etter å ha kjørt. Da ligger jo olja langt oppi rundt overalt i motoren. La den stå fra kvelden til dagen etter, så ser du..

Uansett, Di bilene der er ikke verdt noe særlig. Så med mindre du skal ha den til den skal hugges er det ikke vits å koste på den noe overhaling av motor. Ikke er di lette å selge heller..

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen MÅ jo stå rett.. Og du kan ikke peile rett etter å ha kjørt. Da ligger jo olja langt oppi rundt overalt i motoren. La den stå fra kvelden til dagen etter, så ser du..

Uansett, Di bilene der er ikke verdt noe særlig. Så med mindre du skal ha den til den skal hugges er det ikke vits å koste på den noe overhaling av motor. Ikke er di lette å selge heller..

 

 

Er bare ute etter å ha en bil som går. Jeg kan koste på 5000 kr i overhaling og ha en bil som går bra, eller jeg kan kjøpe en bruktbil til f.eks 15000-20000 kr, men jeg vil omsider kanskje få samme problemene igjen! Velger derfor å heller fikse på det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår