Gå til innhold

EU kontroll, grøss

Ranger emnet


Finisa

Anbefalte innlegg

Jaja, da var EU kontrollen unnagjort.

Fyren på det eneste bilverkstedet i byen som tar EU kontroll, hadde selvfølgelig hatt en dårlig helg, og jeg kom ut med 1 stk kode 1 feil, og 7 stk kode 2 feil.

 

-Bremsebelegg, slitte innerklosser framme

-Bremseslanger, feltslanger framme

-Ekstralys fungerer ikke (han fant ikke tåkelysbryteren...)

-Nærlys (ei pære er gåen, venter på halogen-white pærer i posten)

-Nærlys (feil innstilt)

-Dok alt. felg

-Dok alt. dekk dimensjon

-Senkesett

 

Bremsegreiene fikser jeg på ett annet bilverksted.

Nærlyspærene skifter jeg.

Original parklysbryter er på vei.

 

Så var det visning på trafikkstasjonen da..

Senkesettet har jeg TUV papirer på, så den skal vel gå i boks.

Jeg har 19" RS4 replica felger. Dekkene er 235/35, og originalt er 195/65/15.

Vil jeg har noe problemer med å få godkjent felgene?

 

Fant en quote:

 

"Så lenge slitebanen ikke stikker utenfor skjermen, ingenting tar borti noen plass ved full fjæringsvei/rattutslag, sporvidden ikke forandres mer enn 15mm pr aksel, og rulleomkrets er innenfor +-5% av det originale skal man ikke trenge ekstra tull.. eh, tuv godkjenning."

 

Spørsmålene er strengt tatt, vil dette gå glatt igjennom? Er det noen som vet av erfaring at dette går greit?

Kan jeg måle dekkene for å finne ut om rulleomkretsen er +-5%?

Bør jeg kanskje ringe trafikkstasjonen og høre hva de mener?

Nødløsningen vil vel være å kjøre til trafikkstasjonen på vinterfelgene :/

 

Bonusspørsmål, hvem kan stille inn nærlysene?

Kan trafikkstasjonen ta forstillingskontroll for meg?

 

 

<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro du kan få verkstedet til å foreta lysjustering og hjulstillingskontroll hvis du spør om det, du kan sikkert få¨dette kombinert med etterkontrollen. Du må selvfølgelig bytte den pæra da...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, kjipt å høre!

 

Skal skrible ned det jeg vet om sånt:

 

Felgene må som du sier ikke overskride 5% av den originale rulleomkretsen. Du kan heller ikke ha felger som har for stor forskjell i ET, siden bilen har ET45 originalt kan du gå ned eller opp 7.5 her uten å få problemer. ET35 vil ikke gå. Jeg fikk pes for 8x18" med ET35 og 225/40-18 dekk, fikk beskjed om å skaffe dokumentasjon på at de kunne brukes på bilen *sukk* (dette finnes ikke forresten!).

 

Så jeg ville bare slengt på vinterdekka hvis du har piggfrie og vise med de på :op:

 

Senkesettet må stilles slik at det stemmer overens med TÜV papirene og du må ta firhjulskontroll (er vel det det heter?) og samtidig justere lysene (denne kontrollen er vel gyldig i opp til 3 måneder).

 

Lyspærer er vel 1er feil, så det er ikke noe du MÅ fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretøyforskiften, kap 13. Hjul og dekk

 

6. Bytte av dekk/felg

6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010.

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

 

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alex og JChE =)

 

Alex, nærlysfeilene er 2er feil, alle var 2er feil utenom "ekstralys fungerer ikke".

Jupp, har piggfrie vinterdekk, så får bare kjøre 25 mil på de da for å komme til og fra trafikkstasjonen :D

Senkesettet er 35/25mm fjærer ;)

 

Hmm, firehjulskontroll og forstillingskontroll er altså to forskjellige ting, men gjelder både firehjulstrekker og grevling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår