Gå til innhold

Ulyd i fra bakstilling (Eller i det området) E30

Ranger emnet

Hansien

Anbefalte innlegg

Fått en liten klakkelyd som dukker opp ved gasspådrag/jukking med gass.

Trodde det først var et eller annet stag i bakstillinga, men etter å ha heist bilen opp fra bakken her på søndag og røska og rivd uten noe negative resultater ble jeg forundra. Hadde ikke mer tid til å undersøke på stort mer da.

Så jeg spør dere. Er det noe annet som kan lage den lyden? Og hva burde jeg skjekke?

Er en helt orginal BMW e30

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket alt av foringer, og lyst på de også? Er dette på den ene siden?

Hadde samme problem, og da var det en foring satt i bakakselen, som holder bærebroa oppe som var gåen. Resultatet etter 3-4 måneder med kjøring var at jern-ringen forsvant, foringen ble delt i to, og at festet på bakakselen knakk rett av.

Så prøv å løfte litt på bærebroene, og se om alle stag følger med, og rykk samtidig litt i de. Sjekk også om bakakselen henger skjevt.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket alt av foringer, og lyst på de også? Er dette på den ene siden?

Hadde samme problem, og da var det en foring satt i bakakselen, som holder bærebroa oppe som var gåen. Resultatet etter 3-4 måneder med kjøring var at jern-ringen forsvant, foringen ble delt i to, og at festet på bakakselen knakk rett av.

Så prøv å løfte litt på bærebroene, og se om alle stag følger med, og rykk samtidig litt i de. Sjekk også om bakakselen henger skjevt.

Så kjapt over alle foringene, og de så greie ut dem.

Fikk dog ikke skjekka diffen og mellomaksel så frykter det er noe der

Kan jo være slitne kryss, slakke mellom kronhjul og pinjong f.eks

satt å lurte litt på om det var inni diffen, men hvordan skjekker man dette kjapt?

Tar tak i ene bakdekket og vrir fram og tilbake, mens annen står og holder det andre stille ?

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør løfte bilen/bakakselen, og så kjøre slik som du vanligvis gjør, samtidig som en annen følger med bak for å se hvor klunkinga kommer fra. Av egne erfaringer er det ikke lett å si når diffen ryker. Min røyk 3 ganger, og jeg fikk ikke særlig fortegn annet enn at litt smelling og dunking noen et par før den røyk, som igjen ble værre og værre, helt til rett før den røyk. Da var det bare smelling, dunking og hopping.

Så diffen ryker ofte ganske momentant for å si det på en annen måte. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei.

Hvis du ikke har funnet ut av feilen, er jeg rimelig sikker på hva som er galt.

Hardyskiva, såkalt mellomakselforing.

Eller lagerholderen til akselen akkurat i leddet.

Sjekk åssen foringene ser ut både foran og bak på akselen.

Du ser fort om de er morkne.

Ang lagerholderen så prøver du bare å dra akselen opp og ned hardt, så vil du se om det gir veldig mye etter.

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider