Gå til innhold

Problem med pioneer spiller og Brent jording

Ranger emnet

Megamann89

Anbefalte innlegg

Lå en ekstra jording til spilleren pga støy, denne tok jeg fra et jordingspunkt under dashen,der satt det 2 kabler fra før. Fungerte utmerket,men plutselig fikk jeg kembo støy.Hørte alt av "strøm som var i bilen" . Tokk ut spilleren og strakk en kabel fra korroseriet på spilleren og ned til signalkabelen,og da blei det helt stille.Er vel brent jording dette ? Hva må gjøres for å fikse dette. Støyen ble også mindre når jeg jordet chassie på spilleren og ikke tokk det gjennom iso kontakten.

HASTER , takker på forhånd.

Endret av Megamann89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bytte sikring inni spilleren. (er ikkje noke for amatører)

Har du ekstern forsterker? Det er greit om du forteller litt om anlegget ditt, kabelstørrelser og kva du har gjort for å få eit bra jordingspunkt til forsterker(ene)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren har 2 jordingspunkt 1 org iso og et ekstra. Spilleren er DEH-P6000UB . Forsterkerene er koblet via en 10 farad kondis, der jord er splitet fra denne . Forsterkerene er en RF 10001DB og en Lightning Audio Strike Amplifiers S4.400.2.Kablene er 50 kvadrat og 35 kvadrat fra kondisen. Alle jordingspunkter er pusset og har bra kontakt. Bateriet har fått bedre jord og + fra dynamo.Det er ikke jeg som skal fikse spilleren,det er en teknikker,men han hadde ikke vert bortig dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren har 2 jordingspunkt 1 org iso og et ekstra. Spilleren er DEH-P6000UB . Forsterkerene er koblet via en 10 farad kondis, der jord er splitet fra denne . Forsterkerene er en RF 10001DB og en Lightning Audio Strike Amplifiers S4.400.2.Kablene er 50 kvadrat og 35 kvadrat fra kondisen. Alle jordingspunkter er pusset og har bra kontakt. Bateriet har fått bedre jord og + fra dynamo.Det er ikke jeg som skal fikse spilleren,det er en teknikker,men han hadde ikke vert bortig dette.

Jeg lodda bare den ekstra jordingen på kobelen inn i iso kontakta,så jeg har 2 jordingspunkt. Men hadde det vert bedre å jorde rett i korosseriet til spilleren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Åpnet spilleren, fant da ut at overflatesikringen til RCA på printbrettet hadde gått,Hadde ikke denne komponenten,så loddet 1 kabel på hver side av sikringen og lagde glasssikring i stedet. Det fungerte fint,men er dette en dum løsning, Hva med å jorde rca rett i korosset til spilleren,farlig for kretskortet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har du ihvertfall funnet feilkilden; Forsterkeren har hentet Jord fra spilleren via signalkablene og ikke via sin egen jordkabel, og spilleren har da besvart den gigant-henvendelsen fra forsterkeren ved å blåse sikringene.

Enten defekt Jord-forbindelse inni forsterkeren (jeg er litt svak på forsterkerteknikk så teknisk sjargong/årsak på dette kan nok være anderledes) eller dårlig jording av forsterker generelt. Å jorde RCA i chassiet sikrer sikkert forsterkeren Jord nok til sin drift opptil et visst watt-punkt, men løser jo egentlig ikke problemet. Jord fra linjeutgang og jord fra bil er to forskjellige Jord-plan, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for svar. I dag testa jeg med et nytt jordingspunkt til forsterkerene,men det hjalp ikke mot susingen. Når jeg dro ut signalkabelene på 4 -kanaleren.Ble susingen lavere,Denne økte da med gain på forsterkeren,er det riktig at den skal suse når det ikke er noe RCA kabel koblet til ? Fant også ut at spilleren sender ut ganske mye grunn støy(susing),dette er noe som endret seg med volumet.Er vel ikke riktig at spilleren sender ut støy ? ,Satte spilleren på pause og skrudde opp,da ble susingen ganske høy.

Er det viktig å gi dynamoen ekstra jording.Kan jeg såfall bare skru denne til karosseriet på dynamoen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sveise fast et feste baki der, så får du GOD jording...

Denne susingen du nå snakker om, kommer den også etter at du "fikset" spilleren??

Du får nesten bare prøve deg frem, for å finne ut hva mere som er dårlig.

Prøv med kun forsterker til sub, kun forsterker til resten osv.

Mitt første forslag blir å fjerne den ubrukelige "klumpen" kalt kondensator ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sveise fast et feste baki der, så får du GOD jording...

Denne susingen du nå snakker om, kommer den også etter at du "fikset" spilleren??

Du får nesten bare prøve deg frem, for å finne ut hva mere som er dårlig.

Prøv med kun forsterker til sub, kun forsterker til resten osv.

Mitt første forslag blir å fjerne den ubrukelige "klumpen" kalt kondensator ;)

Ok.Jordingen er boltet fast i en sveiset jernbit. Den susingen var også før spilleren ble "fikset". Susingen er noe forsterkeren sender ut, altså lyden er i høytalerene selv om signalkabelene er dratt ut. Har prøvd med bedre jording og ikke noe kondis, men til ingen nytte. Skal koble det opp inne og sjekke om det fortsatt suser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider