Gå til innhold

hvordan koble dynabel bf7501 til sub?

Ranger emnet


petterbaa

Anbefalte innlegg

hei lurte litt på hvordan jeg skulle koble en dynabel forsterker til to pioneer subber(1000wrms per stykk)

 

subbene har hver sin utgang bak på kassa og er koblet i 2 ohm(pr stykk)

 

men lurer hvordan disse skal kobles bak på forsterkeren.

 

for å gjøre det litt lettere legger jeg ved bilde av hvordan den ser ut bak. sånn jeg har gjort det nå har jeg bare brukt en av utgangene, den til venstre, og koblet begge subbene inn mellom pluss og minus. regner med at dette er feil for å få mest effekt, og trenger dermed litt hjelp for å koble riktig :)

 

 

bf7501-brosj-08-1000-web.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en MONOforsterker, så selv om det er 2 utganger, så er dette samme utgangen, så du har da koblet "riktig"

 

Siden du sier at hvert element er koblet til 2ohm, så regner jeg med at elementene har dobbel 4ohms spoler, så du skal da koble alle plussene til pluss, og alle minus til minus, du vil da havne på 1ohm totalt, og det er da du får mest ut av forsterkeren.

Forsterkeren leverer da over 2000watt, så jeg håper du har skikkelig batterier og kabler i bilen din, og en skikkelig dynamo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke blander pluss og minus på subbene, så kan du nok koble de slik du vil. De to plussen er nok koblet sammen internt i forsterkeren, og det samme med de to minus kontaktene. Av prakiske hensyn er det sikkert greit å bruke en kontakt fra til hver av de fire ledningene, resultatet blir det samme uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki takk var det jeg lurte på =) men om alle utgangene egentlig er den samme utgangen så blir det jo lett :D

 

men om jeg kobler til hvert element på 2 ohm(hvert element har sine egne tilkoblinger på kassa) vil det da være koblet i 1 ohm?

eller må jeg paralell koble de to subbene med hverandre og så koble de til en utgangen på bass kassa?(eller blir det 0,5 ohm da? =P)

 

foresten lurer jeg på om noen har noe bra sted å feste jordingen? bruker nå mutteren ved setene, men den sitter ikke så godt der :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våkn opp her'a... ;) Det er 2 innganger på kassa, de kobles på hver sin tilkobling fra forsterkeren, enkelt og greit! Hver høyttaler er på 2 ohm, når de kobles de på den forsterkeren blir det en paralellkobling og forsterkeren blir belastet med 1ohm. Altså har nok trådstarter koblet det slik hele tiden. Ved å paralell-koble på forsterkerens doble utganger, kan man enkelt bruke tykkere høyttalerkabler enn om det paralellkobles på kassa. Dog blir det dobbelt opp med høyttalerkabel, men jeg vil tro den kostnaden er av null betydning her relativt sett.

men om jeg kobler til hvert element på 2 ohm(hvert element har sine egne tilkoblinger på kassa) vil det da være koblet i 1 ohm?

Ja.

eller må jeg paralell koble de to subbene med hverandre og så koble de til en utgangen på bass kassa?

Da gjør du akkurat det samme elektrisk sett, så svaret er fortsatt ja.

 

Du kan ta en kort kabelstump og koble fra + på den ene høyttaleren over til - på den andre høyttaleren, og deretter ta en høyttalerkabel fra de andre + & - over til forsterkerens ene utgang. Da har du 4 ohm på forsterkeren og muligens litt bedre basskontroll/lydkvalitet. Om nå dét skulle være interessant for deg.

 

foresten lurer jeg på om noen har noe bra sted å feste jordingen? bruker nå mutteren ved setene, men den sitter ikke så godt der
Vel, den bør ikke løsne under godt pådrag med volumkontrollen, for å si det enkelt. Forøvrig et umulig spørsmål å svare konkrét på for bilmodellkjennskaps-autister, når du ikke har gitt det minste lille hint om hva slags bil du har... ;)

Å sveise fast et bolt som jordingspunkt nærme forsterkeren er jo universalsvaret, men sjeldent aktuelt for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du foresten det vil hjelpe mye å bytte ut strømkabel fra minus på batteri til dynamo?
Det er mye positivt man kan oppnå ved å oppgradere Pluss-kabelen fra dynamo til batteri ja! Minus-kabelen fra batteriet går forhåpentligvis til chassis og bør også være solid. Jordkabelen fra motor/gear til chassis kan som regel også trygt oppgraderes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja var jo selfølgelig pluss kabel jeg mente =P

 

Helt til slutt:

noen som vet sånn ca hva som hadde vært bra innstillinger på subbene?

 

regner med at LP ikke bør slippe gjennom frekvenser høyere enn 100hz for det kan vel frontsettet ta seg av?

 

men subsonic hva vil det si? er det sånn at hvis jeg skrur den til høyere så vil den sperre for frekvensene under? feks stiller jeg den i midten vil den ikke slippe gjennom frekvenser lavere enn 25hz?

 

Og bass boost hva gjør den? til nå har jeg ikke brukt denne i hele tatt, kun brukt gain som jeg har ikke har skrudd så alt for mye på heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at LP ikke bør slippe gjennom frekvenser høyere enn 100hz for det kan vel frontsettet ta seg av?
Der er du godt igang ja. Om du har noen pislete 4" som frontsett ser jeg konturene av å legge LP litt høyere. Har du doble 6,5" i hver fordør ser jeg heller LP rundt 80... men smak og behag, det er dine ører.
men subsonic hva vil det si? er det sånn at hvis jeg skrur den til høyere så vil den sperre for frekvensene under?
Ja. Rett og slett et HP-filter med ganske lave delefrekvenser.
feks stiller jeg den i midten vil den ikke slippe gjennom frekvenser lavere enn 25hz?
Siden skalaen går fra 10-60Hz, blir det vel 35Hz, men skitt au. Om sub'ene skal stå i en lukket kasse, er ikke dette så kritisk, mottrykket i kassa blir større jo lenger ned i frekvens sub'ene prøver å spille, og hindrer således høyttalerne fra å gå ut av sitt gode skinn, bokstavelig talt. Lyden vil dog bli renere om høyttalerne slipper å prøve seg på frekvenser de ikke er laget for, så en delefrekvens på oppgitt Fs til høyttalerne vil være et utgangspunkt.

 

Skal du derimot ha en portet kasse er Subsonic nesten helt nødvendig. Når sub'ene i en portet kasse prøver seg på frekvenser under portens avstemmingsfrekvens slår de virkelig i løse lufta, igjen bokstavelig talt, og veien til et nytt liv som brevvekt/dørstopper er kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BassBoost er en heving av et gitt frekvensområde, som regel rundt 45Hz. Sjekk spesifikasjonene til forsterkeren om du vil vite det presist. Er intet annet enn en toneregulering på linje med Bass/Treble som alle kjenner fra spilleren, men da altså i subområdet. Brukes med en viss edruelighet, må du stille denne på maks før du er fornøyd med lyden er det nok noe annet galt et sted.

 

Her ser du en graf over hva 6 forskjellige BassBoost-nivåer på 80Hz gjør med frekvensgangen:

X1502_BOOST_LEVEL.gif

 

Kan være kjekk for mindre justeringer, men tenk på at forsterkeren må avgi mye effekt for å "yte" noen desibel ekstra her og der, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår