Gå til innhold

Død forsterker?

Ranger emnet

lroedal

Anbefalte innlegg

Forsterkeren min skrudde seg ikke på idag, uten at jeg helt vet hvorfor. Har sjekket sikringene på strømkabelen, lagt opp ny jording fra setebeltefestet bak, sjekket remoten samt sikringene på forsterkeren. Alt fungerer tilsynelatende som det skal... Den går ikke i protect eller noe, er kun helt død. Noen som har formeninger om hva som kan være galt? Er snakk om en Visteon Seax.7 4x75w rms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sikkerhetsskyld, du brukte da også jord på forsterker?

Hvordan har du sjekket sikringer da? Tittet eller faktisk sjekket at det går strøm gjennom?

Kan det være intern sikring som har gått pga protect da? Ikke kjent med den forsterkeren men kan jo være en mulighet det også. Ellers kan den selvfølgelig ha tatt kvelden…

Luktet noe der da?

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la opp ny da den som var der fra før sånt sett ikke var all verden. Så trodde det kunne være denne. Men var tydeligvis ikke det, fungerer ikke med den nye heller. Og både denne og den gamle jordingen drev vifta fint.. :( Tok ut sikringene og så på de. Sikringen i hovedstrømkabelen byttet jeg, i tilfelle den skulle være defekt. De to 40amp-sikringene i forsterkeren var også hele. Vet ikke om den har noen interne, men tror ikke det. :( Nei, luktet ingenting, fungerte fint i går. Monterte nye høytalere da, den sluttet å fungere noen timer etter dette. Men skulle ikke tro at det hadde noe å si? De som sto der var originalhøytalere, som jeg byttet ut med noen enkle triaxial-høytalere fra Blaupunkt på 35w rms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forsterkeren din er brokoblet (for å drive 35watt blaupunkt??) og siden jeg kjørte noen timer med dette høres det ut som det ble overbelastning på forsterkeren da. (for lav ohm)

Slikt det høres ut som er det tre muligheter:

1, sikring har gått

2, Noe har løsnet

3, Noe er brent/svidd

Så sant det ikke er garanti lenger ville jeg åpnet opp og tatt en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke brokoplet slik den står nå, to av kanelene er ikke i bruk for øyeblikket. :) Det som er litt rart, at når jeg skulle hjem i sta så fungerte det plutselig igjen. Kan det ha vært varmgang som gjorde at den ikke fungerte? Da det har vært rimelig varmt i dag. Eller..? Lot bare ledningene forbli påkoplet slik det sto når den ikke fungerte, og plutselig startet den bare igjen.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig kontakt. (hadde det vært varmen hadde den fungert når du slo på med en gang)

- Kontakt(ene) til sikringene

- noe innvendig som er løst

Hvis den mister igjen, slå litt forsiktig her og der og se om det skjer noe, lirke på sikringer.

Er jo flere ting som har varmesikring, men da burde den kommet raskere tilbake. kommer ann på tidslinje her da…

Lenke til kommentar
Del på andre sider