Per Olsen Skrevet April 30, 2009 Rapporter Share Skrevet April 30, 2009 Jeg har en 2002 mod. Yaris Verso som har begynt å lukte olje etter at jeg foretok en motorvask. Jeg kan ikke se tegn til lekkasje hverken på oversiden eller undersiden av motoren, og oljenivået har ikke sunket. Lukten kjennes kun utenfor bilen, når den står parkert i garasjen. Noen som vet hva dette kan være? Motorrommet ble vasket så skånsomt som jeg klarte, med citrusbasert avfetting og hageslange, og jeg dekket til generator, batteri, luftinntak og diverse sensorer med aluminiumsfolie, så jeg kan ikke se hvordan noe skal ha blitt skadet i prosessen. Det er godt mulig at det bare er en tilfeldighet at lukten kom etter motorvasken. Det er for øvrig 8000 km siden forrige oljeskift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet April 30, 2009 Rapporter Share Skrevet April 30, 2009 Altså, det eneste problemet du har, er at det lukter olje av bilen? Da anbefaler jeg Wunderbaum. Legg en med lukta Watermelon i motorrommet og en Peach stapper du inn i eksosanlegget. I kupéen er det bare Pina Colada som er brukbart, spør du meg. Noen har tjue forskjellige Wunderbaum som henger i speilet, men det er bare harry. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Olsen Skrevet April 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2009 Det er ikke selve lukten som er problemet; jeg bare lurer på hvorfor den nå har begynt å lukte olje når den ikke har gjort det de syv foregående årene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet April 30, 2009 Rapporter Share Skrevet April 30, 2009 bare å drit i buskmann, han er aldri seriøs ;) at den lukter olje kan ha så mange grunner. den enkleste måten å fjerne lukta på er nok å vaske motoren med noe som lukter godt og se etter lekasjer. brukte du varm vann under vaskingen? har av erfaring erfart at vanndamp under vasking av oljete deler lukter noe alldeles forjævlig og den setter seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 30, 2009 Rapporter Share Skrevet April 30, 2009 Spørs nok om du ikke har flytta på noe gammelt oljesøl, kommet på eksosen eller noe, om du ikke har noen synlige lekkasjer ville jeg prøvd å kjørt en god tur med det, du kan jo også parkere oppå ei papplate. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet April 30, 2009 Rapporter Share Skrevet April 30, 2009 Kan være olje fra service hvis du har tatt det. (Oljeskift, filter) Så når du nå har vasket motorrommet har det blitt mer modent ;P Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Olsen Skrevet April 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2009 bare å drit i buskmann, han er aldri seriøs ;)at den lukter olje kan ha så mange grunner. den enkleste måten å fjerne lukta på er nok å vaske motoren med noe som lukter godt og se etter lekasjer. brukte du varm vann under vaskingen? har av erfaring erfart at vanndamp under vasking av oljete deler lukter noe alldeles forjævlig og den setter seg. Takk for svar. Nei, jeg brukte kaldt vann med lavt trykk, men det kan som sagt være en tilfeldighet at denne lukten kom etter motorvasken. Det kjennes ut som fersk motorolje, men det rare er at jeg ikke kan se noen lekkasje under eller over motoren, eller oljedrypp på bakken. Jeg må kanskje skru av motordekslene for å få sett litt mer. Rundt oljepåfyllingslokket er det i alle fall tørt og rent. Kan det forresten være noe i det syv år gamle eksosanlegget som har gått tett? F.eks. katalysatoren? Da hadde det vel gjerne luktet mer gammal gugge, og jeg hadde vel merket et kraftig effekttap? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Olsen Skrevet April 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2009 Spørs nok om du ikke har flytta på noe gammelt oljesøl, kommet på eksosen eller noe, om du ikke har noen synlige lekkasjer ville jeg prøvd å kjørt en god tur med det, du kan jo også parkere oppå ei papplate. Det begynner å bli noen uker siden jeg vasket den, så det burde vel ha svidd bort hvis det bare var noe søl som hadde flyttet seg? Det var for øvrig et godt tips det med papplaten - garasjegulvet er faktisk for skittent til at en kan se småflekker. :) Kan være olje fra service hvis du har tatt det. (Oljeskift, filter) Så når du nå har vasket motorrommet har det blitt mer modent ;P Det er ca. 1 år siden forrige oljeskift, så det burde ikke ligge noe igjen der, spesielt ikke etter en motorvask. Det eneste jeg har gjort utenom det vanlige er å kjøre så fort bilen gikk (nærmere bestemt 120 km/t - ja, jeg vet det er vågalt) i en lang bratt tunnel. Den lå vel på 5000+ rpm i noen minutter, kanskje så mye som fem minutter. Det er vel ikke direkte heldig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet April 30, 2009 Rapporter Share Skrevet April 30, 2009 Det begynner å bli noen uker siden jeg vasket den, så det burde vel ha svidd bort hvis det bare var noe søl som hadde flyttet seg? Det var for øvrig et godt tips det med papplaten - garasjegulvet er faktisk for skittent til at en kan se småflekker. :) Det er ca. 1 år siden forrige oljeskift, så det burde ikke ligge noe igjen der, spesielt ikke etter en motorvask. Det eneste jeg har gjort utenom det vanlige er å kjøre så fort bilen gikk (nærmere bestemt 120 km/t - ja, jeg vet det er vågalt) i en lang bratt tunnel. Den lå vel på 5000+ rpm i noen minutter, kanskje så mye som fem minutter. Det er vel ikke direkte heldig. Kan være fastbrent olje f.eks. Spyleveske, kjøleveske, servoolje og slike ting etter søl hvis man har fylt på. Men papp-plate under bilen er et godt tips for å se om det faktisk lekker:) Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2009 Se førtst om det kommer noe om den bare står, hvis ikke kan du kjøre den god å varm, parkere den oppå plata og la den gå på tomgang i f. eks 2 timer... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg