Gå til innhold

Gåen startmotor?

Ranger emnet


^Th0mas^

Anbefalte innlegg

Innslaget som er tregt/gåent.. Prøv å bank litt på startmotoren..

 

Problemet kom tilbake like etter at jeg trodde det var batteriet.

 

Kan prøve å banke litt, men går ut ifra at dette er noe som må byttes uansett.

 

Vet dere om det er normalt å bare få kjøpt innslaget, eller må jeg kjøpe ny startmotor? Disse ligger på rundt 2500,- nye, og det er ikke så mange KIA Sephia på huggeriet. Har hørt at denne bilen har samme motor som enkelte Mazda har, så dersom vet om disse startmotorene passer i min, forklar gjerne nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet dere om det er normalt å bare få kjøpt innslaget, eller må jeg kjøpe ny startmotor? Disse ligger på rundt 2500,- nye, og det er ikke så mange KIA Sephia på huggeriet. Har hørt at denne bilen har samme motor som enkelte Mazda har, så dersom vet om disse startmotorene passer i min, forklar gjerne nærmere.

 

Er sikkert mulig å få kjøpt løse deler til startmotoren, men det vil garantert ikke lønne seg.

Å overhale en startmotor er ikke noe en gjør på kjøkkenbenken akkurat, og når en først er igang så er det foringer, kontakter, klips mm. som trengs for å gjøre jobben skikkelig, og da blir det fort dyrere enn en ferdig overhalt starter som f,eks kjøper hos Mekonomen.

I tillegg får du nok penger tilbake hvis du leverer den gamle starteren i retur.

 

Sjekk at både pluss og jordkabler til starteren har skikkelig kontakt, og gi starteren et par slag med hammeren før du kjøper deg en ny.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert mulig å få kjøpt løse deler til startmotoren, men det vil garantert ikke lønne seg.

Å overhale en startmotor er ikke noe en gjør på kjøkkenbenken akkurat, og når en først er igang så er det foringer, kontakter, klips mm. som trengs for å gjøre jobben skikkelig, og da blir det fort dyrere enn en ferdig overhalt starter som f,eks kjøper hos Mekonomen.

I tillegg får du nok penger tilbake hvis du leverer den gamle starteren i retur.

 

Sjekk at både pluss og jordkabler til starteren har skikkelig kontakt, og gi starteren et par slag med hammeren før du kjøper deg en ny.

 

Så da er det kanskje mer lønnsomt å bare kjøpe ny starter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller er det mest lønnsomt ja. Mest sannsynlig er det innslaget som er gåen, men så kan børstene også være dårlige. Så da ender du med å bytte ut det meste. Hvis du banker med en hammer på startmotoren vil du banke ned børstene litt mot akslingen, så det kan hjelpe litt på, men i ditt tilfelle høres det heller ut som innslaget er defekt.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller er det mest lønnsomt ja. Mest sannsynlig er det innslaget som er gåen, men så kan børstene også være dårlige. Så da ender du med å bytte ut det meste. Hvis du banker med en hammer på startmotoren vil du banke ned børstene litt mot akslingen, så det kan hjelpe litt på, men i ditt tilfelle høres det heller ut som innslaget er defekt.

 

Takk for respons. Da får jeg heller bestille ny startmotor, men skal prøve å finne en brukt en. Litt kjipt å måtte betale rundt 2500,- for denne delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det mangla 1 liter syre på batteriet er nok det gåent også.

Det du kan gjøre, om du er mekkekyndig, noe jeg mistenker du ikke er(beklager, men det inntrykket jeg har fått), så kan du ta ut starter, demontere, smøre, sjekke børster og lager, rense innslaget og muligens smøre det med noe tørt(grafittpulver kanskje?) og sette den sammen igjen, sjekk samtidig bendixdrevet og startkransen, gjør rein tilkoblinger og monter igjen.

Som oftest er det treghet i innslag, bendixdrev og frihjul, slitte kontaktorer i ionnslag eller slitte børster. Har hatt opp startere som har rullet 3-400 000 der børstene knapt er halvslitt, men vet ikke hvordan kvaliteten er på korearælet.

 

Men en rens og korrekt smøring kan gjøre underverker for de fleste startere, bruker man feil smøring kan det bli motro på vinteren, det vet jeg av erfaring.

 

Dette forutsetter at strøm er ok, altså batteri, jord, pluss og styrestrøm har full spenning.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det mangla 1 liter syre på batteriet er nok det gåent også.

Det du kan gjøre, om du er mekkekyndig, noe jeg mistenker du ikke er(beklager, men det inntrykket jeg har fått), så kan du ta ut starter, demontere, smøre, sjekke børster og lager, rense innslaget og muligens smøre det med noe tørt(grafittpulver kanskje?) og sette den sammen igjen, sjekk samtidig bendixdrevet og startkransen, gjør rein tilkoblinger og monter igjen.

Som oftest er det treghet i innslag, bendixdrev og frihjul, slitte kontaktorer i ionnslag eller slitte børster. Har hatt opp startere som har rullet 3-400 000 der børstene knapt er halvslitt, men vet ikke hvordan kvaliteten er på korearælet.

 

Men en rens og korrekt smøring kan gjøre underverker for de fleste startere, bruker man feil smøring kan det bli motro på vinteren, det vet jeg av erfaring.

 

Dette forutsetter at strøm er ok, altså batteri, jord, pluss og styrestrøm har full spenning.

 

 

Helt rett, jeg er ikke særlig mekkekyndig. Jeg kjøper deler og belager meg som regel på å få andre til å gjøre jobben for meg.

 

Tror bare jeg bestiller ny drivmotor, bytter batteriet, krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår