^Th0mas^ Skrevet Mai 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2009 Når jeg vrir om tenningen kommer det startlyd, som om noe går rundt og rundt, men bilen starter ikke. Hvis jeg prøver lenge nok starter den som regel, men lurer rett og slett på om startmotoren er gåen. Har noen vært borti dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2009 Innslaget som er tregt/gåent.. Prøv å bank litt på startmotoren.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^Th0mas^ Skrevet Mai 1, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2009 Innslaget som er tregt/gåent.. Prøv å bank litt på startmotoren.. Fikk samme tips fra en annen bildreven, men det hele viste seg å være et batteri med lite veske. Gikk ca 1 liter i batteriet, så var det hele løst :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^Th0mas^ Skrevet Mai 1, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2009 Innslaget som er tregt/gåent.. Prøv å bank litt på startmotoren.. Problemet kom tilbake like etter at jeg trodde det var batteriet. Kan prøve å banke litt, men går ut ifra at dette er noe som må byttes uansett. Vet dere om det er normalt å bare få kjøpt innslaget, eller må jeg kjøpe ny startmotor? Disse ligger på rundt 2500,- nye, og det er ikke så mange KIA Sephia på huggeriet. Har hørt at denne bilen har samme motor som enkelte Mazda har, så dersom vet om disse startmotorene passer i min, forklar gjerne nærmere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Mai 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2009 Vet dere om det er normalt å bare få kjøpt innslaget, eller må jeg kjøpe ny startmotor? Disse ligger på rundt 2500,- nye, og det er ikke så mange KIA Sephia på huggeriet. Har hørt at denne bilen har samme motor som enkelte Mazda har, så dersom vet om disse startmotorene passer i min, forklar gjerne nærmere. Er sikkert mulig å få kjøpt løse deler til startmotoren, men det vil garantert ikke lønne seg. Å overhale en startmotor er ikke noe en gjør på kjøkkenbenken akkurat, og når en først er igang så er det foringer, kontakter, klips mm. som trengs for å gjøre jobben skikkelig, og da blir det fort dyrere enn en ferdig overhalt starter som f,eks kjøper hos Mekonomen. I tillegg får du nok penger tilbake hvis du leverer den gamle starteren i retur. Sjekk at både pluss og jordkabler til starteren har skikkelig kontakt, og gi starteren et par slag med hammeren før du kjøper deg en ny. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^Th0mas^ Skrevet Mai 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2009 Er sikkert mulig å få kjøpt løse deler til startmotoren, men det vil garantert ikke lønne seg.Å overhale en startmotor er ikke noe en gjør på kjøkkenbenken akkurat, og når en først er igang så er det foringer, kontakter, klips mm. som trengs for å gjøre jobben skikkelig, og da blir det fort dyrere enn en ferdig overhalt starter som f,eks kjøper hos Mekonomen. I tillegg får du nok penger tilbake hvis du leverer den gamle starteren i retur. Sjekk at både pluss og jordkabler til starteren har skikkelig kontakt, og gi starteren et par slag med hammeren før du kjøper deg en ny. Så da er det kanskje mer lønnsomt å bare kjøpe ny starter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Mai 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2009 I mange tilfeller er det mest lønnsomt ja. Mest sannsynlig er det innslaget som er gåen, men så kan børstene også være dårlige. Så da ender du med å bytte ut det meste. Hvis du banker med en hammer på startmotoren vil du banke ned børstene litt mot akslingen, så det kan hjelpe litt på, men i ditt tilfelle høres det heller ut som innslaget er defekt. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^Th0mas^ Skrevet Mai 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2009 I mange tilfeller er det mest lønnsomt ja. Mest sannsynlig er det innslaget som er gåen, men så kan børstene også være dårlige. Så da ender du med å bytte ut det meste. Hvis du banker med en hammer på startmotoren vil du banke ned børstene litt mot akslingen, så det kan hjelpe litt på, men i ditt tilfelle høres det heller ut som innslaget er defekt. Takk for respons. Da får jeg heller bestille ny startmotor, men skal prøve å finne en brukt en. Litt kjipt å måtte betale rundt 2500,- for denne delen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2009 Om det mangla 1 liter syre på batteriet er nok det gåent også. Det du kan gjøre, om du er mekkekyndig, noe jeg mistenker du ikke er(beklager, men det inntrykket jeg har fått), så kan du ta ut starter, demontere, smøre, sjekke børster og lager, rense innslaget og muligens smøre det med noe tørt(grafittpulver kanskje?) og sette den sammen igjen, sjekk samtidig bendixdrevet og startkransen, gjør rein tilkoblinger og monter igjen. Som oftest er det treghet i innslag, bendixdrev og frihjul, slitte kontaktorer i ionnslag eller slitte børster. Har hatt opp startere som har rullet 3-400 000 der børstene knapt er halvslitt, men vet ikke hvordan kvaliteten er på korearælet. Men en rens og korrekt smøring kan gjøre underverker for de fleste startere, bruker man feil smøring kan det bli motro på vinteren, det vet jeg av erfaring. Dette forutsetter at strøm er ok, altså batteri, jord, pluss og styrestrøm har full spenning. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^Th0mas^ Skrevet Mai 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2009 Om det mangla 1 liter syre på batteriet er nok det gåent også.Det du kan gjøre, om du er mekkekyndig, noe jeg mistenker du ikke er(beklager, men det inntrykket jeg har fått), så kan du ta ut starter, demontere, smøre, sjekke børster og lager, rense innslaget og muligens smøre det med noe tørt(grafittpulver kanskje?) og sette den sammen igjen, sjekk samtidig bendixdrevet og startkransen, gjør rein tilkoblinger og monter igjen. Som oftest er det treghet i innslag, bendixdrev og frihjul, slitte kontaktorer i ionnslag eller slitte børster. Har hatt opp startere som har rullet 3-400 000 der børstene knapt er halvslitt, men vet ikke hvordan kvaliteten er på korearælet. Men en rens og korrekt smøring kan gjøre underverker for de fleste startere, bruker man feil smøring kan det bli motro på vinteren, det vet jeg av erfaring. Dette forutsetter at strøm er ok, altså batteri, jord, pluss og styrestrøm har full spenning. Helt rett, jeg er ikke særlig mekkekyndig. Jeg kjøper deler og belager meg som regel på å få andre til å gjøre jobben for meg. Tror bare jeg bestiller ny drivmotor, bytter batteriet, krysser fingrene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2009 Den er grei. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^Th0mas^ Skrevet Mai 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2009 Den er grei. Men du skal ha takk for mange fornuftige svar og innlegg. Selv om jeg kanskje ikke er så nevenyttig når det gjelder bil, blir jeg en del erfaringer rikere av å lese de lange og gode svarene du kommer med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^Th0mas^ Skrevet Mai 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2009 Et spørsmål: Dersom innslaget eller startmotoren er gåen, vil det være mulig å starte bilen dersom jeg setter den i gir og triller den ned en bakke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mai 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2009 ja, såfremt du ikke har automatgir. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.