Gå til innhold

Antenne i Bakruta på Mazda 323F

Ranger emnet

Gloms

Anbefalte innlegg

Har lyst til å bytte ut den originale antenna på bilen min. Fikk anebfaling om å bytte den ut med en antenne som du klistrer i bakruta.

Sliter litt med å finne dette på nettet. Er det noen her som vet om sider hvor jeg kan se på det? gjerne hjemmesider til butikker som fører det sånn at jeg får se pris og.

Og hvordan funker disse antennene egentlig? er det like godt signal som med vanlig antenne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror biltema har en universal en som funker bra. Må ha strøm fra remote på spilleren, siden det er en aktiv antenne

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

installbay på hamar skaffer antenne som du klister på ruta,jeg kjøpte en som har to innebygde signalforsterkere,synes den fungerer bra,men det blir jo selvfølgelig ikke så bra som en skikkelig antenne utvendig på bilen.

98 vw golf 4 gti

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv antenne trenger strøm fordi den har en innebygget antennesignalforsterker.

Passiv antenne plugges bare rett inn i radioen uten andre tilkoblinger.

Innvendige antenner bør være aktive for å få et like godt mottak som en passiv utvendig antenne! Fordelen med innvendige er det at antennen blir knapt synlig og man slipper å borre hull i sin drømmebil.

Aktiv innvendig antenne:

862_phonocar_8_012.jpg

En F kler vel bedre en utvendig antenne midt på over bakluken?

848_phonocar_8_191.jpg&w=200&h=474

eller enda bedre en haifinne-type?

2936_phonocar_8_090.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst på halefinne, men da er må jeg jo borre i taket og legge om kabler. Mye mer jobb enn en innvendig antenne.

Hvis jeg kjøper en aktiv antenne kan jeg bare koble den til spillern, og så en kabel til forsterkern så funker den? Og kan den ligge hvor som helst? har forsterkern i bagasjerommet, så hadde vært smooth å ha den liggende der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kjøper en aktiv antenne kan jeg bare koble den til spillern, og så en kabel til forsterkern så funker den?
Ja. kabelen kobler du til Ant.Rem/Antenna e.l. som kommer ut fra spilleren.
Og kan den ligge hvor som helst?
Mnjoa. Jo mer bortgjemt, jo dårligere signal, for å si det i overkant enkelt.

Ikke så sikker på om det blir så stort problem i Oslo dog. De fleste setter den vel i frontruta bak midtspeilet, men bakerste siderute/bakrute går jo også bra. Karosseriet er jo Jordplan, så om den ligger under metall blir signalene litt skjermet. Det er jo bare å prøve et par dager på forskjellige steder, du jo ikke lilme den fast først. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn på "spillere og tilbehør-antenner og tilbehør" og fant 2 aktive antenner. Den ene er en DVB antenne og den andre en FM/AM antenne (bilde av den tidligere i tråden). Hva er forksjellen på de? Ser at den FM/AM er mye billigere, er den da veldig mye dårligere?

Og hvordan monterer jeg de? er det bare å koble på den gamle antennekabelen som ligger i bilen? og en kabel til forsterkeren min sånn at den får strøm? Hadde vært veldig greit for da kan jeg ha den i bakruta like ved forsterkeren sånn at jeg slipper å trekke så veldig med kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DVB-antenna er til digital-TV, så den har en annen kontakt enn FM-antennen, og er ikke optimal til FM uansett.

FM/AM-antenna kan godt hente strøm fra Remote på forsterkeren ja. Den trekker 8mA. Det er også en jordingskabel i tillegg.

Skal du skjøte på den antenneledningen du har i bilen allerede, må du vel ha en ISO-hunnkontakt til å feste på den originalledningen, så kontakten fra den nye antenna får seg et hull å plugges inn i. Regner med du må kappe originalledningen da den nok går i ett inn til originalantenna.

2979_phonocar_8_527.jpg&w=200&h=48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg for FM antenna. Blir det da en kabel til spiller, en til strøm og en til jording?

Jeg har jo en kabel bak der med strøm som styrer motoren som hever og senker den originale antenna. Kan jeg bruke den som strømkabel?

Endret av Gloms
Lenke til kommentar
Del på andre sider