Golf 3 GTD Special Skrevet Januar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2004 Originally posted by Zamot Golf 3 GTD Special: (og andre) Ser på bildet at du har sotet frontrutene, var de det når du hadde den til kontroll? Hvordan er deres erfaringer med sotede frontruter og EU-kontroll? (Og kontroll på biltilsynet, hvis noen har sluppet pålegg om å ta bort filmen). Den erfaringen hørte til min andre bil, encelica, men den var ikke sotet fremme da den, men gle gjort på den siden, og han som kjøpte den ble tatt 2 ganger :D Men jeg har ikke blitt stoppet med Golfen enda, men blir jeg må jeg nok ta det av vil jeg tro.. Regelrett har du vell ikke lov, visst ikke det er typegodkjent på bilen eller du har TûV papirer på sotingen, og det tror jeg ikke har kommet enda, uten å si det med sikkerhet... Men det er en viss prosent mener jeg du har lov, men og du får det godkjent vet jeg ikke... Vet om en hjemme som har fått godkjent sota vindu på biltilsynet helt frem, og det vil jeg si var rein spikka flaks... for dem er MØRKE...... mvh Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zamot Skrevet Januar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2004 Originally posted by Golf 3 GTD Special Den erfaringen hørte til min andre bil, encelica, men den var ikke sotet fremme da den, men gle gjort på den siden, og han som kjøpte den ble tatt 2 ganger :D Men jeg har ikke blitt stoppet med Golfen enda, men blir jeg må jeg nok ta det av vil jeg tro.. Regelrett har du vell ikke lov, visst ikke det er typegodkjent på bilen eller du har TûV papirer på sotingen, og det tror jeg ikke har kommet enda, uten å si det med sikkerhet... Men det er en viss prosent mener jeg du har lov, men og du får det godkjent vet jeg ikke... mvh Selve diskusjonen om det er lov eller ikke fins det en annen tråd på. Det er faktisk ikke lov, så lenge rutene ikke er originaltonet (i glasset). Ikke noe som sier noe spes. om Tüv papirer heller, generelt brukes disse kun fordi biltilsynet antar at Tüv godkjente ting er testet og godkjent for trygg bruk av Tüv. Det er heller "vanlig praksis" enn noen regler tror jeg. Biltilsynet er strenge på dette har jeg hørt, men verksteder ser jo gjerne i gjennom slike bagateller (eller glemmer det). Hvordan er deres erfaringer der? Siter SEATforum.no Seat Leon Turbo BMW 320D M-Sport x Mitsubishi Lancer Evolution IX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet Januar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2004 Originally posted by Zamot Selve diskusjonen om det er lov eller ikke fins det en annen tråd på. Det er faktisk ikke lov, så lenge rutene ikke er originaltonet (i glasset). Ikke noe som sier noe spes. om Tüv papirer heller, generelt brukes disse kun fordi biltilsynet antar at Tüv godkjente ting er testet og godkjent for trygg bruk av Tüv. Det er heller "vanlig praksis" enn noen regler tror jeg. Biltilsynet er strenge på dette har jeg hørt, men verksteder ser jo gjerne i gjennom slike bagateller (eller glemmer det). Hvordan er deres erfaringer der? Ting må være enten Typegodkjente eller en annen godkjenning som er tillat og som godtas her til lands.. F.eks TûV, og får man sot film med en slik gokjenning er det lov... Men ja vet at bilverkstedene pleier å se sånnt gjennom fingrene ja. hvertfal det jeg har hørt og sett, men som sakt det kommer ann på hvilke dag de har der og :D mvh Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ClusterOne Skrevet Januar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2004 Originally posted by Golf 3 GTD Special Ting må være enten Typegodkjente eller en annen godkjenning som er tillat og som godtas her til lands.. F.eks TûV, og får man sot film med en slik gokjenning er det lov... Men ja vet at bilverkstedene pleier å se sånnt gjennom fingrene ja. hvertfal det jeg har hørt og sett, men som sakt det kommer ann på hvilke dag de har der og :D mvh Her er mine opplevelser når det gjelder soting av siderutene forran og frontrute-streamer.. har blitt stoppa 2 ganger og fått pålegg om å fjerne dette. Det har ikke skjedd så mye mer enn at jeg har fjernet dette på stedet og dratt hjem for å vaske vekk limrester. :( Så er det bare å sote på nytt eller legge på ny streamer. Da jeg EU-godkjente bilen min i 2002 hadde jeg begge deler på og fikk den godkjent på ett Møllerverksted norpå. Ba bare om å få en liberal mekaniker til å utføre kontrollen og sa at jeg helst ville slippe å fjerne dette pga mangel. Gikk greit det. Problemet er som sagt politiet. Da jeg var på biltilsynet og godkjente bilen sist spurte jeg om det var lov med sotfilm og streamer. Sa at jeg hadde hørt at dette var lov til en viss grad, selv om jeg visste at det ikke er tillatt. Han på biltilsynet sa at det ikke er lov med noe som helst på verken frontruta eller siderutene. Eneste unntakene er rallybiler. Bak B-stolpene kan du gjøre som du selv vil, men når det gjelder bakruta stilles det krav til at du skal kunne se utrykningskjøretøyenes blå lys. Vet mange av dere fremdeles tror det er lov å sote en viss prosent, eller at det er tillatt så lenge det er TUV godkjent så jeg vil ikke krangle med dere om dette. Forteller bare mine erfaringer. Så moralen er at det er bare å sote i vei, og legge på nytt etter at du har blitt stoppa :D C1 Siter Volvo V70 D5 Premium 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zamot Skrevet Januar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2004 ClusterOne: Hva slags bil var det snakk om? Har inntrykk av at politiet er hissige på typiske rånebiler og eldre biler, mens nyere "standard" biler bryr de seg ikke om (eller tenker ikke over at har sota vinduer). Stemmer denne "myten"? Noen som har lyst sota ruter på en relativt ny normal bil, og blitt tatt for det? Det er vel også en viss sammenheng mellom hvor sort ruta er og om man blir tatt for det.. Siter SEATforum.no Seat Leon Turbo BMW 320D M-Sport x Mitsubishi Lancer Evolution IX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ClusterOne Skrevet Januar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2004 Originally posted by Zamot ClusterOne: Hva slags bil var det snakk om? Golf 3 hvor rutene var sota rundt om, men med en lettere soting på siderutene forran. Første gangen var de vel veldig mørkt sota, mens andre gangen mye lysere. Spiller ingen rolle hva slags bil du kjører eller hvordan dress du har på deg, ser politiet at du har sota rutene får du manglelapp -hvis du ikke greier å snakke deg bort fra det. De er jo tross alt mennesker de også. Finnes jo bilinteresserte politifolk også, men de gjør jo egentlig bare jobben sin der ute. Siter Volvo V70 D5 Premium 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet Januar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2004 Originally posted by ClusterOne Golf 3 hvor rutene var sota rundt om, men med en lettere soting på siderutene forran. Første gangen var de vel veldig mørkt sota, mens andre gangen mye lysere. Spiller ingen rolle hva slags bil du kjører eller hvordan dress du har på deg, ser politiet at du har sota rutene får du manglelapp -hvis du ikke greier å snakke deg bort fra det. De er jo tross alt mennesker de også. Finnes jo bilinteresserte politifolk også, men de gjør jo egentlig bare jobben sin der ute. Riktig det som blir sakt her at alt bak B stolpen kan man gjøre som man vil og at man skal se utryknings kjøretøy bakruta, men jeg tenkte kun p åfremrutene side det var liksom det som va problemet her :rolleyes: sorry visst jeg ikke klarte å utrykke meg helt rett her.. men jah mvh Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ClusterOne Skrevet Januar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2004 Jeg har til og med opplevd å krangle med en politibetjent om sidemarkeringslysa mine. Han mente at det bare var volvo s og v 40 som hadde lov til å det.. måtte nesten spørre om S60/80 ikke var godkjent med dem :D Gadd ikke yppe så mye med han om det, siden jeg kjørte med bl.a lite skilt (som medfører 1500 i bot) men jatta bare med og sa jeg skulle ta dem av. Prøvde å fortelle at biltilsynet tillater marklysa så lenge de er gule og CE-merket, men han ville ikke høre på meg. Det er som sagt en grunn til at man må skrive ombygninger på bilen inn i vognkortet. Er visst ikke alt dem lærer på politihøyskolen. :rolleyes: PS: Lys på bilen skal lyse hvitt framover, rødt bakover og gult til sidene -ble iallefall jeg fortalt på biltilsynet. Siter Volvo V70 D5 Premium 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ClusterOne Skrevet Januar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2004 Originally posted by Golf 3 GTD Special Riktig det som blir sakt her at alt bak B stolpen kan man gjøre som man vil og at man skal se utryknings kjøretøy bakruta, men jeg tenkte kun p åfremrutene side det var liksom det som va problemet her :rolleyes: sorry visst jeg ikke klarte å utrykke meg helt rett her.. men jah mvh Jeg skreiv jo om siderutene framme :rolleyes: Originally posted by ClusterOne Her er mine opplevelser når det gjelder soting av siderutene forran og frontrute-streamer.. har blitt stoppa 2 ganger og fått pålegg om å fjerne dette. Det har ikke skjedd så mye mer enn at jeg har fjernet dette på stedet og dratt hjem for å vaske vekk limrester. :( Vet mange av dere fremdeles tror det er lov å sote en viss prosent, eller at det er tillatt så lenge det er TUV godkjent så jeg vil ikke krangle med dere om dette. Forteller bare mine erfaringer. Så moralen er at det er bare å sote i vei, og legge på nytt etter at du har blitt stoppa :D C1 Siter Volvo V70 D5 Premium 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ecko Skrevet Januar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2004 Originally posted by ClusterOne 9 = Forevisning for trafikkstasjon... det er vel i såfall bare biltilsynet som opperere med 9. feil Har godkjent OG slakta en del biler og 9. feil har jeg aldri hørt om 1=Må utbedres, men trenger ikke etterkontroll 2=Må utbedres, og vises på etterkontroll, husker ikke hvor lang tid du har på deg 3=Umiddelbart kjøreforbud 4=Punkt kan ikke kontrolleres utifra klimatiske forhold Siter Sierra-> FuckedOnRaceDay MR 2 '86-> Solgt Celica 87-> Ribba -> Spiker Charade-> Solgt tilbake Citröen ZX -> borte Corrolla EE 80 --> Døde og gjennoppstod som en flyende filmstjerne--> Skikkelig død denna gangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2004 Originally posted by ecko det er vel i såfall bare biltilsynet som opperere med 9. feil Har godkjent OG slakta en del biler og 9. feil har jeg aldri hørt om 1=Må utbedres, men trenger ikke etterkontroll 2=Må utbedres, og vises på etterkontroll, husker ikke hvor lang tid du har på deg 3=Umiddelbart kjøreforbud 4=Punkt kan ikke kontrolleres utifra klimatiske forhold 9 er betyr at bilen må forevises en trafikkstasjon f.eks pga ombygginger! Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf4GTI Skrevet Januar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2004 Tror det varierer veldig på hvor man holder til i landet. Jeg kommer nordfra og fikk sotet mine ruter hos forhandler så jeg regner med at det går greit å få den igjennom eu-kontrollen på samme verksted:D Har sotet med 35% på rutene bak og 50% foran. Dette ser meget bra ut og det er god sikt igjennom bilen slik at det ikke blir for mørkt sett utenifra. Var forøvrig en politimann og sotet sin bil på alle ruter untatt front samme dag som jeg så det går sikkert greit å kjøre rundt med det vil jeg tro :D Det er temmelig langt mellom hver gang man blir stoppet i kontroll også så hittil har det gått greit. Siter 1999 Jazzblå Golf GTI. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PrinsWilhem Skrevet Januar 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2004 Originally posted by Golf4GTI Har sotet med 35% på rutene bak og 50% foran. Dette ser meget bra ut Skrive feil? Har vel ikke mørkere foran? Eller mener du lys gjennomslipp kansje? Jeg har sota runter rundt om. Alle er sota rundt 40%. Møtt politi i buskerud/vestfold/oslo, og ingen har stoppa meg. Blitt stoppa i kontroll (og noen andre "kontroller" ;) ) og de har aldri sagt noe. Selv om det har vært kvelden og mørkt ute. Da ser jo rutene helt svarte ut.. Hvis man får 1'er feil. Vil det si att bilen blir godkjent men med feil? Som ikke er så store feilene likevel lissom? Siter "My new years resolution is 1280x1024" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf4GTI Skrevet Januar 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2004 Det er lysgjennomslipp jeg mener ja. Siter 1999 Jazzblå Golf GTI. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prikken Skrevet Januar 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Hoi. Da var bilen EU-godkjent:D La bare vognkortet og Tuv papirene på setet å leverte nøkkelen. 45 min senere godkjent.....smækk smækk så snækkæs vi:D Dem sa ikke et ord om verken senkesett eller effektanlegg. en 1'er feil på skilt lys.....that's it! Mvh :D :D :D Siter Ingen ting er som lukten av eskos, masse nydelige små rumper, og en halv liter med go gammel hjemmebrent:) Ring meg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg