Gå til innhold

Devilbiss eller andre brukbare sprøyter i Drammens regionen?

Ranger emnet

anda

Anbefalte innlegg

Devilbiss finner du hos Billakkspesialisten på Lørenskog (http://www.billakkspesialisten.no)

Haraldsen i Drammen fører SATA sprøyter, disse er gull - til en noe stiv pris :)

Handlet nettopp en SATA JET via jobben, kommer på mandag. Får se hvor bra denne er da. Hadde en ordinær pris på 5700,- + mva. men fikk den betraktelig billigere.

Har hørt mye fint om den iallfall og var fornøyd med den gamle SATA sprøyta, men neste gang skal jeg prøve Devilbiss.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er devilbiss sprøyte på vei over dammen.

Hvor kjøper man "helt grei" lakk i Drammens området?

Har bedriftsavtale med Haraldsen i Drammen, men tror Glasruit blir litt for "fin" og unødvendig kostbar lakk for en nybegynner selv etter rabattene.

Til slutt: Hvorfor er ikke 2K metallic lakk mulig og oppdrive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å anbefale Haraldsen og Glasurit lakken men... hvis du mener den er for fin, så er jeg ikke sikker. ;)

Hva mener du med at det ikke er mulig å opppdrive 2K Metallic lakk? Jeg kjøpte nettopp en dunk Diamantschwarz til M3'en min.

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at det ikke er mulig å opppdrive 2K Metallic lakk? Jeg kjøpte nettopp en dunk Diamantschwarz til M3'en min.

Den er nok ikke 2K, men 2 sjikts, dvs base og klarlakk, og basen er 1K, mens klarlakken er 2K.

2K lakk er lakk som skal tilsettes herder

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt: Hvorfor er ikke 2K metallic lakk mulig og oppdrive?

Hvorfor vil du legge metallicen som 2K ?? er mye vanskligere å få skikkelig jevn flyt i metallicen, og å få den skikkelig fin.

Mye bedre å leggen den i vanlig 2 sjikts, og det blir mye bedre beskyttelse for metallkornene når en får klarlakk over

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å anbefale Haraldsen og Glasurit lakken men... hvis du mener den er for fin, så er jeg ikke sikker. ;)

Bare tenkte det var en unødvendig dyr lakk til et prosjekt som aldri vil bli 100% uansett... Har ikke sjekket så mye priser rundt om, kanskje det ikke er de største forskjellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du legge metallicen som 2K ?? er mye vanskligere å få skikkelig jevn flyt i metallicen, og å få den skikkelig fin.

Mye bedre å leggen den i vanlig 2 sjikts, og det blir mye bedre beskyttelse for metallkornene når en får klarlakk over

Trodde jeg kunne slippe unna den klarlakkingen med å bruke 2k lakk. Men da vet jeg hvorfor det er slik. Takker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Den er nok ikke 2K, men 2 sjikts, dvs base og klarlakk, og basen er 1K, mens klarlakken er 2K.

2K lakk er lakk som skal tilsettes herder

Åjoda du, jeg vet godt hva 2K lakk er og det var også 2K lakk jeg kjøpte som blandes 4:1:1 med herder og klarlakk.

Så jeg forstår ikke hvorfor dette er noe problem å oppdrive?

Hva legger du egentlig i "vanlig" 2-sjikts lakk? 1K på sprayboks? :cool:

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjoda du, jeg vet godt hva 2K lakk er og det var også 2K lakk jeg kjøpte som blandes 4:1:1 med herder og klarlakk.

Så jeg forstår ikke hvorfor dette er noe problem å oppdrive?

Hva legger du egentlig i "vanlig" 2-sjikts lakk? 1K på sprayboks? :cool:

Vel ingen av lakkprodusentene leverer 2K metallic lengre i personbil lakk, Glasurit sin 2K lakk, serie 22 kan ikke leveres i metallic, metallic og pearl finnes som 2 sjikts, dvs du legger først base (farge) og så klarlakk over.

Men hvorfor blandet du klarlakk i 2K lakken ??.

En vanlig 2 sjikts lakk er base og klarlakk, og har alltid vært det, så lenge det systemet har eksistert.

Du sprøyter base (fargesjiktet) og så klarlakk for å forsegle fargen, og å få glans, basen er alltid et 1K produkt, fordi det ikke blandes herder i basen, den skal kun tynnes

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Vel vel, i dag lakkerte jeg fronten på en Scania P380 på jobben, nettopp med Glasurit sin 22-serie lakk,

Og jaggu blander jeg herder i basen!

Blandeforhold 2:1 + 10% som på godt norsk betyr 2 deler baselakk, 1 del herder (Glasurit sin 929-93 ble benyttet her om det skulle være interessant.) Og en skvett tynner (Glasurit 352-91).

Det med at lakkprodusentene ikke leverer 22-serie i metallic er jeg ikke helt med på.

I fjor sommer bestilte jeg 22-serie BMW Diamantschartz til M3'en min og fikk dette uten noe problemer. Her snakker vi fortsatt 2K (2:1 + 10%).

Men da jeg derimot trengte kjapt en skvett og dro ned til Haraldsen Fargehandel i Drammen som privatperson kunne han "visstnok" bare levere som vannbasert til meg.

Så en ting er kanskje hva man får over disk hos en forhandler, i motsetning til hva man får direkte fra produsent?

All lakk vi bruker på jobben som sprøytes er 2K, enten det er 22-serie eller 68-serie (Gamle 18-serie) som vi bruker mest på brannbilene.

Vannbasert har jeg bare brukt to ganger, og det var også en skvett til BMW'en.

Og ja, skrivefeil på blandingen der. Tynner, ikke klarlakk. ;)

Endret av Laaars

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, i dag lakkerte jeg fronten på en Scania P380 på jobben, nettopp med Glasurit sin 22-serie lakk,

Og jaggu blander jeg herder i basen!

Om du har blandet herder i baselakken, så er det ikke 22-serie lakk du har hatt, 90-serie og 55-serie er baselakk, 22-serien er ikke base.

Og i mixesystemet til Glasurit kan BMW sin Diamantschwarz kun lages i 90-serie og 55-serie

Endret av BossCat

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor du får dette fra, men kan vi ikke ta et titt på et datablad fra Glasurit da? Første jeg fant men...

http://www.no.glasurit.com/Service/TechnicalInformationSheets/PKW_VOC/PDF/929-hs.pdf

"Glasurit HS baselakk herder som blandes med Glasurit serie 22 baselakks og Glasurit 923- klarlakk"

http://www.no.glasurit.com/Service/TechnicalInformationSheets/PKW_VOC/PDF/285-95voc.pdf

"Blandes med rester av serie 22 VOC 3.5 baselakk."

http://www.glasurit.com/Service/TechnicalInformationSheets/PKW_VOC/PDF/ratio-hs.pdf

Eller er jeg helt på bærtur?

Men klart, nå er jeg ingen billakkerer og vi er hovedsaklig ikke et lakkverksted. Men vi har da løpende kontakt og innimellom besøk fra Glasurit.

Når det gjelder metallic lakken min så kan det jo hende han sa noe som "Nei, den leveres bare som 55-serie så det får du da..." eller lignende på telefon når jeg bestilte uten at jeg la noe merke til det. Så den skal jeg ikke grine på...

For det stemmer vel at 22-serien er tette farger og 55-serien er metallic og annen effektlakk. Kjører stort sett aldri den type lakk (Annet enn privatbilene våre ;)). Det går omtrent kun i 22-serie og 18 / 68 serie.

Endret av Laaars

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dei benevner det som base i databladet der er nok mere en dårlig oversettelse til norsk, på den siste linken din der, så står den som topcoat, og det er den rette benevnelsen, 2K lakk har som regel benevnelsene unilakk, topplakk, topcoat og slikt.

Mens 55 og 90 serien har alltid benevnelsen base, basecoat o.l.

Og siden 2 sjikts systemet kom, så har alltid baselakk betydd at der er lakk som kun skal tynnes, enten med dertil egnet vann, eller tynner

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider