Gå til innhold

Turtallet svikter og 2 varsellamper lyser!

Ranger emnet

Allex

Anbefalte innlegg

HEI!

Jeg har en Opel Vectra 1994 1.7 TD.

Den har alltid vært driftsikker og aldri hatt noen problemer med denne bilen, helt til i dag.

Igår så tektylbehandlet jeg bilen selv og bilen gikk flott etterpå, jeg jobber på en bensinstasjon så jeg kjørte hjem kl 05.00 og ingenting med bilen var i veien, men den regnet. Jeg skulle kjøre en kompis inn til byen idag men da viste ikke turtallet noen tegn på liv samt at varsellampene for bateriet (lader ikke lyset) samt varsellappen for bremsesystemet lyser (!).

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å fikse dette, jeg skal i konfirmasjon imorgen så dette er ganske kritisk og håper det er noe jeg kan gjøre selv med dette.

takk for alle svar.

- Allex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtallet sviktet ja, er vel kanskje bedre å si at turtelleren sluttet å virke, eller tar jeg feil?

Det høres ut som dynamoen din har sluttet å lade, det kan være pga tectyl på reima f. eks, gris i dynamo eller rett å slett manglede/slakk reim eller defekt dynamo på en eller annen måte. Er bilen blitt tyngre på rattet?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er da min første bil så jeg er ikke helt inni bil ennå. Jeg har hatt 3 motorsykkler før denne. Så jeg lurer bare på hva dynamoen har og si med Turtallet samt hvorfor varslingslampa på bremsene lyser (med tanke på at jeg har fult med bremseveske og at de ser helt fine ut, tok akkurat av dekkene og så på skivene/klossene).

- Allex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en del dieselbiler får turteleren signal fra en av fasene på dynamoens statorviklinger, om den ikke lader vil den heller ikke få noe signal, se om det er den ledning som er koblet på ett stikk/skrue merket W på dynamoen din, det tror jeg.

Lader ikke bilen(ladelampe lyser), vil en del andre varsellamper lyse.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp jeg skal se på det etter komfen. Jeg er helt sikker på det er dynamoen nå grunnet den lampen som er til bare for og minne deg på å ta på bilbelte også lyser konstant.

Tror dere det er mulig å bare bytte børster eller må jeg ha helle dynamoen ny? eventuelt priser på dynamo? (brukt/ny)?

- Allex :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke åssen dynamo det sitter på denne, men opel har nrukt litt delco remy og slikt, da er det ikke så lettvint å skifte børster, men sitt gammel bosch så er det 2 skruer, er du uheldig må du splitte dynamo, sjekk børstene før du prøver å skifte.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...