Gå til innhold

Hjelp ønskes! Spørsmål om freon, R134a-gass og gamle aircondition-anlegg!

Ranger emnet


Yelsent

Anbefalte innlegg

I disse varmere dager da gradestokken stiger opp mot 20-tallet, kan en bil med sort tak som har stått parkert i varmen over en lengre periode lett ende opp som en kokende vogn på hjul. Det er nemlig dette som er tilfellet her. Så hvorfor ikke rulle ned vinduet? Joda. Men jeg er litt bortskjemt. Jeg vil ha iskald aircondition. Og airconditionanlegg har jeg. :)

 

Min bil er i fra 1992 og kommer med et ekte gammeldags freonanlegg, og etter 17 år er det naturligvis ikke så fryktelig mye gass igjen - faktisk ingenting - ergo ingen kald luft.

 

Så hvorfor ikke bare fylle på ny gass på et verksted? Vel, problemet er at mitt anlegg tilhører en eldre generasjon aircondition-anlegg. På denne tiden var det fremdeles vanlig å fylle anlegget med freon, også kjent som R12-gass. Denne gassen ble imidlertidig senere forbudt av åpenbare grunner. Så hvorfor ikke fylle på moderne gass; også kjent som R134a? Vel, denne gassen har en litt annen sammensetning, molekylene er mye "finere", og forsvinner brått ut igjen gjennom alskens o-ringer og gummislanger. Dermed er jeg like langt. :(

 

Så langt, etter litt søking rundt omkring har jeg kommet frem til tre alternativer for å løse dette.

 

1) Bygge om freon(R12)-anlegget til et moderne R134a-anlegg, slik at man kan fylle på moderne gass hos et verksted.

Ulemper: Dette koster så klart penger, og enkelte hevder at dette kan føre til svikt i systemet etter kort tid.

 

2) Skaffe og fylle på R12-gass. Freongass er som kjent ulovlig å bruke i moderne tid, men via enkelte kilder skal det ikke være så fryktelig vanskelig å oppdrive noen som har lagret dette en plass, som også fyller opp for en viss sum.

Ulemper: Dette er jo så klart en nokså lyssky aktivitet, og det er ikke garantert at man finner noen som vil gjøre dette.

 

3) Så vidt jeg har forstått, eksisterer det en moderne erstaningsgass til freon. Denne kalles R413a. Denne er lovlig i moderne tid, og kan også fylles på det gamle R12-anlegget uten å bygges om!

 

Ulemper: Nokså dyrt (1000-2000kr), og det er ikke alle steder som har denne gassen tilgjengelig. Kan være litt vanskelig å finne.

 

Så, er det noen av dere som erfaringer med noe lignende? Hva ville dere gått for hvis dere var meg? Hjelp og andre forslag mottas med stor takk!:)

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det påfyllingen som koster 1-2000, eller er det gassen, og så kommer jobb i tillegg? Om det er 1-2000 for alt ville jeg nok bare fylt på erstatningsgassen, om jeg hadde funnet dette. :)

 

Så vidt jeg har forstått er det ca 2000 for hele jobben. Ja, dette er også alternativet jeg heller mot, men denne gassen finnes det også minst informasjon om. På nettet finnes det nesten ingenting om R413a-gass, og jeg tror ikke det er så fryktelig lett å oppdrive. Det er kanskje mulig at noen kjølefirmaer (som Technoterm, Polar Service osv) kan ha det dog? Hvis noen her har erfaringer med R413a-gass, skrik gjerne ut!:)

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er R413a som blir brukt mye i større AC-anlegg i hus og kanskje og i en del kjøleskap, hør med ett kjøle"firma".

Ellers så er det en del systemer beregnet på R12 som fungerer på R134a etter skift av olje.

Grunnen til at ikke R134a er egnet for ditt system har ingenting med at den er finere, det har med at systemene gjerne fungere optimalt på litt forskjellige trykk, det kan også finnes komponenter som ikke er så veldig kompatible med andre gasser, som f. eks o-ringer, men om bilen er fra 92 er det vel fare for at du må skifte det meste av O-ringer uansett, det er morkne o-ringer som gjør at det lekker.

 

Jeg ville hørt med ett firma som driver med AC-anlegg, om muligheten til å tappe anløegget helt, for olje også, og fylle det opp med ny korrekt olje ogsporstoff og prøvd å fylle systemet med R134a, er en del biler dette fungerer på, men blir jo ikke helt optimalt.

 

En AC-fylling med R134 koster jo gjerne 1000-1500 kroner det og, så den prisen for R413a var jo ikke avskrekkende.

 

Mener ganske bestemt jeg har sett merkelapp med R413a på en del AC-anlegg for hus.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med o-ringer og at gassen er "finere" er kun informasjon jeg har plukket opp fra diverse fora ved å lete litt rundt. Jeg er på ingen måte noen ekspert på dette med airconditiongass, så jeg står rettet.:)

 

R134a fikk jeg fylle på gratis forrige gang på verkstedet, da jeg får gode avtaler på akkurat dette stedet. Så i forhold til gratis påfyll er 2000 dyrt. :)

Endret av Yelsent

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

r413 er det samme som isceon49 som er hyllevare hos grossist. den koster 1000 kg pluss avgift,mens r134a koster ca 500 kr kg pluss avgift. hva bilverkstedene opererer med vet jeg ikke. r413 brukes ikke på ac i hus. på ac anlegg utenom bil er freon 22, r407c og r410 det som er brukt. for kjølerom ble det brukr r12 før. der brukes det i dag r134a og 404/507. 409 og 401 er erstatning av r12 for splitanlegg og andre fastmontere kjøleanlegg, mens isceon49 (r413) er utviklet med tanke på bil. det er også hvorfor den er dobbelt så dyr som annen erstatning. den skal heller ikke spise gummi, slik som 409 og 401.. selv har jeg r134a og r12 stående som jeg selger. r12 og r134a har like trykk og temperaturer under drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår