Gå til innhold

Den store nyhetstråden

Ranger emnet


Mad_Maxx

Anbefalte innlegg

Det er flere momenter ved denne saken.

 

Det reageres på fremstillingen av unge sjåfører, enkelte føler nok man skjærer alle over én kam og stigmatiserer en hel gruppe. Samtidig er det nok riktig i og for seg, at unge bilister kjører fortere og mer uansvarlig enn andre grupper.

 

Men det reageres også på framgangsmåten i denne saken. Mens UP vil straffe unge bilister så jeg at enkelte politikere mente forebygging er vel så viktig.

 

Det jeg tror mange mener i denne saken er at tvang blir feil, og at dersom man skal øke bøtesatser eller gjøre terskelen for å miste lappen lavere, må man gjøre dette for alle, ikke bare for de unge. En 40-åring som fyllekjører er ikke noe mer å samle på enn en 18-åring som fyllekjører..

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 952
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fint. Få søppla bort fra veiene først som sist.

 

QUOTE]

 

gjelder ikke det i alle aldre? unntak for degenererte 40-åringer også? de skal jo være forbilder for unge sjafører.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint. Få søppla bort fra veiene først som sist.

 

Unge personers holdning til bil og bilkjøring er helt anderledes enn hos eldre personer. Etter et par års fartstid vil man erfare og oppleve at å kjøre fort, aggresivt, "tøffe seg" eller kjøre i fylla ikke er heldig både for seg selv eller for andre. De fleste av dere vil finne ut av det om et par år.

 

Terskelen for å bryte vegtrafikkloven er som kjent ganske lav, bare dette forumet i seg selv er et levende bevis på det. Og går du til juridisk delen av forumet finner du ikke en eneste tråd hvor noen ikke forsvarer eller kommer med tips ved div. lovbrudd.

 

Ved å øke foreleggsatsene og grensen for førerkort beslag vil man også heve terskelen for å begå lovbrudd. Denne økte terskelen vil da forhåpentligvis veie opp for holdningen til unge bilister.

Kraftige virkemiddler må tas i bruk for å få ned ulykkesstatistikken bland unge bilførere.

 

Hvor mange hylte å grein i 1995 da prøvetid på førerkortet ble innført?

 

Det mange ikke forstår er at en slik innføring er til alles beste, din også! Forhåpentligvis forstår du det før du sitter i rullestol eller ligger 6 fot under.

 

Jeg stemmer for at alle fra Trondheim skal bli kastet ut av Norge, fordi jeg ikke liker deg/utsangnet ditt...

Dette er samme måte som UP prøver å løse problemene på. Hvordan liker du det?

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for at alle fra Trondheim skal bli kastet ut av Norge, fordi jeg ikke liker deg/utsangnet ditt...

Dette er samme måte som UP prøver å løse problemene på. Hvordan liker du det?

 

du er ikke så dum du civiclars, er ganske enig i en del av utsagnene dine, dette var ett av de bedre:)

 

Men du har glemt en liten ting, enmas sykler til jobben, han er en av disse nymotens knut arild hareide-liknende folka!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle unge sjåfører bryter vegtrafikkloven, og derfor burde ikke alle straffes heller!

 

Hvorfor skall det være lettere for meg og miste serfikate mitt enn, en eldre man på 40år selvom vi har brutt loven like mye

 

De får faen meg holde seg til prøvetiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så leit. Da må man jo.. holde fartsgrensen og kjøre forsvarlig, helt til man får bygget opp litt erfaring.

Se på det som en prøvetid.

 

Godt tiltak!

 

Fint. Få søppla bort fra veiene først som sist.

 

Unge personers holdning til bil og bilkjøring er helt anderledes enn hos eldre personer. Etter et par års fartstid vil man erfare og oppleve at å kjøre fort, aggresivt, "tøffe seg" eller kjøre i fylla ikke er heldig både for seg selv eller for andre. De fleste av dere vil finne ut av det om et par år.

 

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det reageres på fremstillingen av unge sjåfører, enkelte føler nok man skjærer alle over én kam og stigmatiserer en hel gruppe.

Eneste gruppen som blir stigmatisert er den gruppen unge bilførere som velger å bryte loven. Denne gruppens rettigheter er meg likegyldig da den er en risiko for meg selv og andre. Føler ikke du det samme?

 

Det jeg tror mange mener i denne saken er at tvang blir feil, og at dersom man skal øke bøtesatser eller gjøre terskelen for å miste lappen lavere, må man gjøre dette for alle, ikke bare for de unge. En 40-åring som fyllekjører er ikke noe mer å samle på enn en 18-åring som fyllekjører..

Bringer meg til mitt forrige innlegg om unge bilførers holdninger og terskelen for å motvirke dem. Les to plasser opp.

 

gjelder ikke det i alle aldre? unntak for degenererte 40-åringer også? de skal jo være forbilder for unge sjafører.

Jo det gjelder alle aldersgrupper. Men eldre bilføreres holdninger er anderledes enn unge bilførere. Og dette virkemiddelet har ikke samme effekten på denne aldersgruppen. Med fare for generalisering så er ikke 40-åringer like notoriske råkjørere som 18-åringer.

 

Jeg stemmer for at alle fra Trondheim skal bli kastet ut av Norge, fordi jeg ikke liker deg/utsangnet ditt...

Dette er samme måte som UP prøver å løse problemene på. Hvordan liker du det?

Nei. Og for å bruke ditt eksempel så vil UP "kaste ut" alle "kriminelle" trøndere, fordi de ikke fortjener og er en risiko for resten av befolkningen.

 

Ikke alle unge sjåfører bryter vegtrafikkloven, og derfor burde ikke alle straffes heller!

Du blir ikke straffet du heller sålenge du holder deg innenfor lovens rammer.

 

Enkel løsning på problemet; følg trafikkreglene!

 

Nå gjør det ikke meg noe om de nye reglene skulle gjelde for hele befolkningen. Men tror ikke det vil få samme effekt hos alle aldersgrupper. For det andre kan jeg vel være så fri og frank å mene at en som har hatt lappen i 25år utgjør en mindre risiko enn en person som har hatt lappen i 1år ved visse trafikkforseelser. Her er det mange faktorer med i bildet og jeg skal være litt forsikig med å påstå dette.

 

Siden mange er så misfornøyd med forslaget kan dere ikke istedet komme med et bedre forslag som vil løse problemet? Hvilket virkemiddel ville fått deg til å overholde vegtrafikkloven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir jo ikke straffet om de ikke bryter vegtrafikkloven ;)

 

Du kan tenke deg, vis jeg kjører litt over fartsgrensen så kan jeg miste lappen. Mens en eldre man kan risikere og få en bot. Selvom jeg aldri har fått bøter for fartsovertredelser før.

 

Vis UP skall fortsette og skru opp denne "prøvetiden" så blir vi jo aldri ferdig.

 

 

Få gjerne alle de som ikke hører hjemme på veien vekk, Men det gjelder også 40åringer som er harde på gassen, og gamlinger som ikke klarer og se seg for i rundkjøringer, som bare gasser på. Ikke bare de unge som er problemet her! :ass:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om unge sjåfører skal bli straffa hardere må UP kjøre rundt med en konstant lada rifle..!!

 

Snakker av erfaring. (Mtp KUN fart..)

 

Jeg tør å påstå at fyllekjøring er myye mer risikofylt enn å ligge i 130 i 100-sona.. Så fyllekjøring må bare slåes hardt ned på for min del!

Endret av Villstyring

~Wild Racing~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<klippe> Men de kan da ikke dra alle andre unge sjåfører under en kam.

 

Nemlig! Siden forskning har vist at nivået av risikoatferd øker i takt med avstanden fra byen, så behøver jo ikke Oslofolk berøres...? :D

 

 

Siden mange er så misfornøyd med forslaget kan dere ikke istedet komme med et bedre forslag som vil løse problemet? Hvilket virkemiddel ville fått deg til å overholde vegtrafikkloven?

 

Det finnes flere typer virkemidler.

Når det er sagt er jeg er en sucker for reklame. Mulig fenomenet eksisterer i Norge, men svenskene synes å satse på kampanjer som treffer videre enn bare skoleungdom gjennom plakat- og teatervirksomhet.

Den de kringkaster nå for tiden informerer om at man kun sparer 48 sekunder per mil, men øker dødeligheten med 75% på å øke farten fra 80 til 90km/t. Om det kun påvirker en stressa familiefar på vei hjem fra hytta, så synes jeg likevel det er verdt det.

 

Når vi er inne på fartsgrenser...Svenskene jobbet i flere år frem mot nye og mer gjennomtenkte fartsgrenser. De ville være trygge på at de nye som ble innført skulle være så riktige at bilistene følte grunn til å respektere dem.

Samtidig i Norge (Oslo) settes fartsgrensen vinterstid til 60km/t på fire-feltsvei. Miljøhensyn hurra, men det må jo påvirke folks holdning til fartsgrenser generelt, når flesteparten av bilistene vurderer fartsgrensa til for lav til at de ikke gidder overholde den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår