Gå til innhold

Den store nyhetstråden

Ranger emnet


Mad_Maxx

Anbefalte innlegg

Hvorfor skall jeg som ung sjåfør ha større sjanse for og miste førerkorte mitt enn andre.

 

Bare fordi det er en gjeng med idioter der ute som overstrider fartsgrensene voldtsomt og kjører med promille, de får alle andre unge sjåfører til og framstå som idioter. Forstår godt at de ikke vill ha disse folka på veien. Men de kan da ikke dra alle andre unge sjåfører under en kam.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/article2437910.ece

 

Jævli surt for meg som ung sjåfør og vite at vis jeg kolliderer med bilen så kan jeg miste lappen bare fordi jeg er ung, eller vis jeg kjører nogelunde for fort, mens en eldre man kanskje hadde fått en bot eller en advarsel!

Endret av _MDS_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 952
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sånn som eg forstod det så var dette først ment for folk som kjører i hastigheter over 120km/t, så viss du kjører med litt vett så er du ikkje i faresonen.

 

Uansett, synes ikkje at ungdom skal bli straffa hardere enn dei som har kjørt ei stund. Einaste forskjellen på unge og eldre sjåfører som grise kjører er at dei eldre har bevist at dei ikkje blir smartare med åra!

 

Dette forslaget her likte eg derimot veldig godt,

"La dem møte ofre og ofrenes familie, så får de føle hvordan det er for foreldre å miste et barn. Har de ikke ansvarsfølelse, må de få den"

 

Mange som skulle ha hatttt den praten, tror egentlig at folk flest som ferdes i traffikken hadde hatt godt av det.

 

Mvh Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som eg forstod det så var dette først ment for folk som kjører i hastigheter over 120km/t, så viss du kjører med litt vett så er du ikkje i faresonen.

 

Uansett, synes ikkje at ungdom skal bli straffa hardere enn dei som har kjørt ei stund. Einaste forskjellen på unge og eldre sjåfører som grise kjører er at dei eldre har bevist at dei ikkje blir smartare med åra!

 

Dette forslaget her likte eg derimot veldig godt,

"La dem møte ofre og ofrenes familie, så får de føle hvordan det er for foreldre å miste et barn. Har de ikke ansvarsfølelse, må de få den"

 

Mange som skulle ha hatttt den praten, tror egentlig at folk flest som ferdes i traffikken hadde hatt godt av det.

 

Mvh Magnus

 

Nei jeg kjører kanskje litt over fartsgrensa men da snakker vi 70 i 60sona.

 

Nei det er forskjells behandlig. Forstår godt at de ikke vill ha alle disse unge sjåførene som driver og råkjører rundt med bilen full av folk, Men dette er feil måte og gjøre det på. Det ender bare med at mange unge sjåfører kommer til og bli slått hardt ned på, rett og slett fordi de er unge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå prioriterer vi innsatsen mot ungdomsmiljøer som er motorinteresserte og risikovillige. Mange av dem er kjent for politiet fra før"

 

JÆVLA sjuk stimatisering a?! men mobbeofrene må jo selvsagt hevne seg på fornuftige folk..

Men nå skal det være sagt at samfunnet blir mer og mer degenerert, så er ikke noe nytt at det bare blir verre og verre..

 

Jeg får faktisk mer lyst til å peise forbi en sånn klovn som han up-sjefen i HØY hastighet når jeg hører slike uttalelser..rett og slett for å plage han!:ass: Jeg kjører vanligvis som ei bestemor, men dette motiverer meg til tyngre høyrefotdukenukem

 

slike tilbakestående klovner som han her blir dermed ikke like truet som oss andre, siden han MEST sansynlig ikke er bilinteressert eller ung:

http://www.dagbladet.no/2009/05/03/nyheter/bilulykke/innenriks/2400/ulykke/6037309/

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt feil å ha strengere straff for unge sjåfører enn eldre (Les: erfarene) sjåfører. Altså, jeg har jo blitt forbikjørt av mange unge menn som syns det er sykt morsomt å kjøre gris, men jeg har blitt forbikjørt av enda flere eldre menn/damer. Og de sitter ofte med mobiltelefonen i hånden.

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg først starte med å si at det begyner å bli endel år siden jeg var russ. Siden jeg var det i 97. Men husker fortsatt tiden godt. Du får det aldri mere morro enn du gjør det til selv. Når jeg var russ så var det aldri snakk om å bryte norsk lov. Vi gjorde aldri skade på privat eiendom og oppførte oss stort sett. Det tror jeg 99.9% av russen gjør nå også. Så å komme med uttalelser om at hele russetiden skal avskaffet synes jeg blir for dumt. Blir som å si at bil skal bli forbudt siden det er flere 1000 i året som blir tatt for å bryte reglene. Alltid uansett i hvilke som helst setting vil man finne sorte får som drar strikken litt for langt. Det finnes mange morro knuter og andre oppgaver som russen blir satt til å gjøre. Så tror heller veien å gå er å ha litt kontroll over oppgavene 1 klassingene setter i rebus løpet. For hvis jeg skjønte artikkelen rett så var dette rebus løp og russen var ute og gjorde oppgaver de var satt til.

 

Vil til slutt si at jeg synes russen bare blir mere og mere usynlige jeg. De får jo ikke lov å kjøre russebil i 17 mai toget lenger. Før så var jo alle biler med i toget. Føler og mener også at vi var ute og festet 24/7 når jeg var russ. Nå verken ser eller hører jeg russen lenger. Ser en og annen russebil langs veien. Hører en og annen russebil spiller på skolen rett borti gata her på natten men da må jeg fysisk ut kl 04:00 om natten med hunden og konsentrere meg om å høre det. Nei la de stakkars ungdomene få ha de usle 3 ukene i livet sitt. Synes folk begyner å bli alt for glade i å klage å alt og alle uten å feie for egen dør for tiden.

 

Helt enig! Ser faktisk ikke problemet med russ jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelig latterlig å straffe en på 18 år, hardere enn en på 40, for samme forbrytelse. Loven er da faen meg lik for alle!

 

Snakker om stigmatisering når han sier at de vil gå aktivt inn mot motorintresserte miljøer. "Å nei du skjønner det at alle med et snev av interesse for bil i alderen 18-23 kjører gris hver gang de får kjangsen"

 

"Motorintresserte og riskovillige" - Ikke noe "Eller" her altså? Så slik som jeg forstår det, så kan jeg ikke bare være EN av delene. Jeg MÅ være risikovillig siden jeg er motorintressert, og omvendt? Gratu-faens-lerer med dagen Hr. UP-sjef, du har virkelig skjønt det.

 

Jeg må jo være livsfarlig i trafikken. Jeg er motorintressert og 21 år. Jeg er ikke risikovillig, men siden jeg er motorintressert så MÅÅÅÅÅ jeg jo være det.

 

Også lurer de på hvorfor denne "motorintresserte" gruppen er så forbanna negativ til politiet. Det er jo akkurat på grunn av gamle kontorarbeidere som han, som mener at alle ungdommer kjører svin og at de må straffes så hardt at de aldri vil sette seg bak rattet igjen.

 

Forbanna tosk!

 

Ikke misforstå, jeg er for å ta folk som kjører i ruspåvirket tilstand, folk som kjører idiot med andre tilstedet og folk som generelt setter både sitt eget og andres liv i fare. Jeg ser bare ikke vitsen med å gjøre forskjell på straffen om en på 18 eller 40 år gjør det.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ulykken på Bygdøy burde IKKE være med i en statistikk over unge sjåførers kjøring, karen hadde kræsja med 2 i promille uansett alder!

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ulykken på Bygdøy burde IKKE være med i en statistikk over unge sjåførers kjøring, karen hadde kræsja med 2 i promille uansett alder!

 

 

Eirik

 

Så sant så sant.... Og gjennomsnittsungdommen freser forhåpentligvis ikke rundt i pappa sin Audi TT i svinfylla?:notin:

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant så sant.... Og gjennomsnittsungdommen freser forhåpentligvis ikke rundt i pappa sin Audi TT i svinfylla?:notin:

 

Seee!!! jeg har fått meg ny bil. Audi TT med 2.blabla bla hk!

 

sånt hører man bare i bærum! er bare der de får sånne av pappa.

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdøy er ikke i Bærum.. Og den tonen der kan du legge fra deg først som sist, Bygdøy-ulykken hadde ingenting med bosted eller bil å gjøre, men holdninger til fyllekjøring. Gjennomsnittsungdommen jeg kjenner freser iallfall ikke rundt i noen biler i fylla.. :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seee!!! jeg har fått meg ny bil. Audi TT med 2.blabla bla hk!

 

sånt hører man bare i bærum! er bare der de får sånne av pappa.

 

Å? Seriøst? Har alltid trodd det var sånn for alle andre også ;)

 

 

Bygdøy er ikke i Bærum.. Og den tonen der kan du legge fra deg først som sist, Bygdøy-ulykken hadde ingenting med bosted eller bil å gjøre, men holdninger til fyllekjøring. Gjennomsnittsungdommen jeg kjenner freser iallfall ikke rundt i noen biler i fylla.. :)

 

 

Eirik

 

Amen til den. Delvis i allefall. Hadde han kjørt en gammel Volvo ville han kanskje ikke kjørt like gris. Han ville sikkert kjørt i påvirket tilstand, men ikke like fort, som kunne forhindret dødsfall.

Og selvom det ikke har noe med saken å gjøre, mener jeg å huske at denne unge mannen var en dyktig racersjåfør fra Oslo.

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var flink til å ratte, men det betyr ikke at han ikke kan krasje. Vil nå påstå at det er større sjangs for at en som er flink til å kjøre, og kjører hardt krasjer og dør, enn en vanlig person. Om denne personen derimot kjører som en vanlig person, men er flink til å kjøre, er nok sjangsen mindre for at han krasjer og dør.

 

Men tror ingen av oss helt vet hvordan dette skjedde. Er ikke sikkert promillen tok livet av han heller, selv om han hadde 2 i promille. Kan være at han i et lite sekund så mot sidepassasjeren, eller var uoppmerksom på en eller annen måte. Og kjører du fort kan et lite uoppmerksomt øyeblokk medføre en sikker død. Det er ikke greit å kjøre med promille, men det er ikke nødvendigvis dette som forårsaket ulykken. Det kan være dette ville skjedd om han var edru og. Men det kan selvfølgelig også være (meget sannsynlig) at alkoholen gjorde at veien så litt annerledes ut, eller at speedometeret viste litt for lite akkurat da.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var flink til å ratte, men det betyr ikke at han ikke kan krasje. Vil nå påstå at det er større sjangs for at en som er flink til å kjøre, og kjører hardt krasjer og dør, enn en vanlig person. Om denne personen derimot kjører som en vanlig person, men er flink til å kjøre, er nok sjangsen mindre for at han krasjer og dør.

 

Men tror ingen av oss helt vet hvordan dette skjedde. Er ikke sikkert promillen tok livet av han heller, selv om han hadde 2 i promille. Kan være at han i et lite sekund så mot sidepassasjeren, eller var uoppmerksom på en eller annen måte. Og kjører du fort kan et lite uoppmerksomt øyeblokk medføre en sikker død. Det er ikke greit å kjøre med promille, men det er ikke nødvendigvis dette som forårsaket ulykken. Det kan være dette ville skjedd om han var edru og. Men det kan selvfølgelig også være (meget sannsynlig) at alkoholen gjorde at veien så litt annerledes ut, eller at speedometeret viste litt for lite akkurat da.

 

Altså, det jeg mente med mitt innlegg var at alt kan skje med alle!

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint. Få søppla bort fra veiene først som sist.

 

Unge personers holdning til bil og bilkjøring er helt anderledes enn hos eldre personer. Etter et par års fartstid vil man erfare og oppleve at å kjøre fort, aggresivt, "tøffe seg" eller kjøre i fylla ikke er heldig både for seg selv eller for andre. De fleste av dere vil finne ut av det om et par år.

 

Terskelen for å bryte vegtrafikkloven er som kjent ganske lav, bare dette forumet i seg selv er et levende bevis på det. Og går du til juridisk delen av forumet finner du ikke en eneste tråd hvor noen ikke forsvarer eller kommer med tips ved div. lovbrudd.

 

Ved å øke foreleggsatsene og grensen for førerkort beslag vil man også heve terskelen for å begå lovbrudd. Denne økte terskelen vil da forhåpentligvis veie opp for holdningen til unge bilister.

Kraftige virkemiddler må tas i bruk for å få ned ulykkesstatistikken bland unge bilførere.

 

Hvor mange hylte å grein i 1995 da prøvetid på førerkortet ble innført?

 

Det mange ikke forstår er at en slik innføring er til alles beste, din også! Forhåpentligvis forstår du det før du sitter i rullestol eller ligger 6 fot under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår