Gå til innhold

Erik Solheim sier nei til økt vrakpant

Ranger emnet


Gjest

Anbefalte innlegg

Er nok langt bedre med en Golf eller Polo fra tidlig 90-tall ja. De er langt mindre, men karosseriet tar imot kollisjonstrykk på en langt bedre måte.

 

da er de jo ikke like trafikksikre som en større bil som 240. Nå sier du det jo selv.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de blir det. Er jo mye bedre å sitte i en bil som blir totalknust utvendig, men som passer på DEG og passasjerene inni, enn å sitte i en bil hvor bilen kanskje ser bedre ut, men du har fått torpedoveggen og rattet knust gjennom kroppen. Ikke noen vits å vri på det jeg sier.

 

Kan jo se på denne linken også, dette er dog litt nyere biler. Du greier vel uansett selv å tenke deg hvordan det hadde blitt for føreren i Volvoen dersom han hadde kjørt en 240 uten airbag. Da hadde han ikke bare fått ødelagt hele nedre del av kroppen, da hadde han trolig mistet livet også.

 

http://www.klikk.no/motor/bil/article435655.ece

Endret av lroedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det dette som ble prøvd i Tyskland, som alle konkluderte med var en Suksess fra ende til annen?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsavgiften(ink. vrakpant) på nybil vil vel også øke hvis et slikt forslag hadde fått gjennomslag. Hvor mye avhenger av hva rentesatsen er.

 

Så økonomisk sett for kjøperen vil han vel ikke tjene noe på det, med mindre man kjøper bruktbil.

 

Vedrørende trafikksikkerheten til bilene blir det feil å bruke front mot front kollisjon til å sammenligne. Avgjørende faktor i slike tilfeller er masse og moment. I så tilfelle ville en gammel M6 vært sikrere.

 

En fast gjenstand gir det beste sammenligningsgrunnlaget. Og da er det ikke sikkert volvon kommer best ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av prinsipp i mot endringen på registrerte biler. Om de finner ut at 1500 kroner er for lite i pant, kan de godt heve den, men på nye biler.

 

Gjennomsnittlig alder på biler som vrakes i Norge er 18år (statistikk for 2008). Dette er per dags dato biler fra 1991. Dette er for det meste biler med elektronisk innsprøytning og katalysator. Å fjerne disse fra veien tror jeg har liten effekt på hverken trafikksikkerhet eller miljø.

 

Jeg ser derfor ingen grunn til at mine skatte/avgifts penger skal brukes til å øke forbruket og dekke underskuddet til bilforhandlerne. (Hint: om vrakpanten økes og bilene vrakes to år tidligere, så selger bilforhandlerne 11% flere biler).

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det dette som ble prøvd i Tyskland, som alle konkluderte med var en Suksess fra ende til annen?
Det er nok bruktbil-forhandlerne i Tyskland totalt uenig i.

 

Tanken bak den vrakpanten i Tyskland, der det vel begynte, var at de skulle få 20000,- for sin bil når de kjøpte en nybil! Og pengene fikk de når den ny-bilen var kjøpt og den gamle vraket. Her må vi greie å tenke to tanker på en gang, og det har heldigvis Solheim greid denne gang: Tyskland har en bilindustri som har virkelig fått redusert salget sitt siste året, derfor var dette et incentiv for å få opp omsetningen av nye biler slik at bilfabrikkene ikke stopper opp og sirkulasjonen av penger/lønn/handel ikke stopper..

Her i Norge har vi ingen bilindustri å beskytte på samme nivået, selvom jeg vil tro bl.a. Raufoss er litt fornøyd med at nybilsalget i Tyskland har økt endel i det siste, så får vi håpe det holder seg for dems del.

 

Som flere har nevnt i tråden her; et slikt initiativ i Norge ville fjernet en del av grunnlaget for bilhobbyen i Norge, og gjort alle bruktbiler "verdt" minst 25000,-. En høy terskel for innkjøp av bil for skremmende mange mennesker i dette landet dessverre. At Høyre m.fl. synes det er skrekkelig at ASVSP sier nei til økt vrakpant, er jo ingen bombe. De bør heller fortsette å argumentere for fjerning av registreringsavgiften, dét vil fjerne skrotbiler fra veien i større antall, la de verneverdige bilene fortsatt få leve, og ikke minst senke minsteprisen på bruktbiler til et nivå hvor selv 5000,- kunne gitt en anstendig og trygg (relativt sett sammenlignet med idag) bil egnet for stabil hverdagstransport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på mine synspunkter. Å selge Volvoen for 20k hadde jo vært konge, men å miste mulighetene til å eie en grei vinterbil er jo dumt. Og ikke snakk dritt om sikkerheten til 240/740, dette er panservogner sammenliknet med vanlige biler. Vil heller krasje i disse enn en Nissan Micra eller Polo av nyeste årgang.

 

Og en liten ting ved krasj som mange ikke tenker så mye på er det økonomiske. Ville du i 1980 krasjet i 30 km/t med en splitter ny Volvo 240, og ødelegge radiatoren, eller gjøre det samme i en Hond Civic 2009, og trøkke inn hele fronten? Hva er billigst å reparere? Mye kan sies om de gamle Volvoene, men de tåler en trøkk, og det gjør du også når du sitter i de. Og da snakker jeg om egen erfaring. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de hadde klart å tenkt såppas langt at dem betaler rundt 20k for biler som henger sammen av rust og tyggis for å bli kvitt disse fra norske veier er jeg enig. Men for alle biler, eller sålenge du kjøpet nybil er jeg totalt uenig. Det er jo helt på tryne i mine øyner og skrote både 520'en og 320'en for 20k. Er jo to tilnærmest rustfrie biler med GODT potensiale for noe litt gøyere biler!

 

Men skulle det bli sånn som jeg skrev FØRST, så hadde jeg lett kvittet meg med pajeroen!!

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke snakk dritt om sikkerheten til 240/740, dette er panservogner sammenliknet med vanlige biler. Vil heller krasje i disse enn en Nissan Micra eller Polo av nyeste årgang.

 

De ser gjerne ut som panservogner, men det betyr jo ikke at de er tryggere enn nye småbiler, heller tvert imot:

 

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

 

Stakkars volvo...

Haakon O.

 

90 Eunos Cosmo 20B Type-S

88 Mitsu Colt dB-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår