Gå til innhold

Spørsmål salg av bil

Ranger emnet

Maddaen

Anbefalte innlegg

Hei

La igår bilen min ut for salg og innen 2 minutter hadde jeg

en kar på tråden som var interresert i å kjøpe.

Han ville kjøpe usett, ikke hente selv og jeg følte egentlig at jeg var i ferd med å bli lurt. Jeg jattet med og vi sa en pris og han skulle sende kontrakt som jeg skulle bekrefte.

Før jeg fikk bestemt meg om jeg faktisk ville selge til vedkommende kom det en annen fyr og testkjørte bilen og kjøpte den.

Jeg ga beskjed til førstemann at jeg beklagte men bilen var blitt solgt. Vedkommende sa da at han hadde lydopptak av muntlig avtale (der jeg jattet med) og at han vil gå til advokat.

Ingen penger eller noenting har skiftet hender her og at han oppfører seg slik bekrefter egentlig bare magefølelsen min.

Mitt spørsmål er, har ikke jeg som selger rettighet til å selv velge hvem jeg vil selge til?

Bilen er jo ikke lenger i mine hender så hva kan han få ut av å gjøre slik?

Endret av Maddaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette en utrolig spesiel bil som er veldig vanskelig å få tak i?

Kommer litt ann på hva du lovte da du "jattet" med, men har liten tro på at han ville komme langt med saken.

Et lite tips, alltid si fra, Førstemann som kommer her med penger får bilen, mye lettere sånn :)

(en mod kan vel flytte denne til juridisk…)

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette var ingen spesiell bil, jeg solgte den ganske

billig pga det var motorproblemer med den og sikkert

er noen penger og hente for den som klarer fikse det selv.

Får nesten vente å se hva som skjer men lurer egentlig på hva som kan skje i verste tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent juridisk vil jo en avtale være like gyldig om den er muntlig eller skriftlig sålenge bevis foreligger. (om det faktisk gjør det spørs jo da)

Men hvis han skal komme noen vei, med tanke på at bilen er solgt og du da har brutt din avtale med kjøper kan du stå for hans tap. Men med tanke på at han ikke rakk å gjøre noe har han heller ikke hatt noe tap.

Tror du burde opplyse ham at han ikke bor i Usa hvor du saksøker fordi nabo'n titta rart på deg, beklage at det gikk som det gjorde og anbefalle at han glemmer hele saken.

Merk, jeg er ikke på noen måte jurist og sier her hva jeg mener er logisk i min lille verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vedkommende sa da at han hadde lydopptak av muntlig avtale (der jeg jattet med) og at han vil gå til advokat.

Hahahaha, den var god!

Fra Datatilsynet:

Når er det lov å gjøre lydopptak?

Dersom man ønsker å gjøre lydopptak, må man som hovedregel enten ha hjemmel i lov, eller den registrerte (motparten) sitt samtykke.

Opptak av samtaler der man selv deltar er likevel ikke lov uten videre.

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun understreker at hemmelige opptak av samtaler man selv ikke deltar i, er ulovlig etter straffeloven. Opptak av samtaler der man selv deltar er likevel ikke lov uten videre.

ot men… noen som har røyka feil sokker i datatilsynet? For å sette det litt på spissen, hvis man ikke opplyser om det så er egentlig telefonsvarer ulovlig da… (jeg sier bare "ja, hallo" og samtlige som ringer tror det er meg…, skal legges til at det kun er telefonselgere som ringer den :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider