Gå til innhold

3000 watt prosjekt trenger strøm!

Ranger emnet

0kriz

Anbefalte innlegg

har da et prosjekt som går utpå og få hele anlegge til og yte 100%

har:

2800w forsterker (til basserene)

400w forsterker (til diskantene)

2 12" 800w bassere

2 6x9 diskant (450watt)

2 6x9 diskant (200watt)

+ orginal høytallere

1 gelebatteri

1 orginal batteri

har putta alt i en liten ford focus men har noen problemer.

om jeg skrur opp volumet så blir det skurring i alle høytalerene. lite strøm er sikkert problemet, men hvordan får jeg mere strøm?

kjøpte et gelebatteri senest i går for orginalbatteriet ble tømt alt for fort men skurring er fortsatt et problem så klart. lurte på om jeg kunne koble orginal batteriet og gelebatteriet sammen så jeg får mere strøm?

vurderer og kjøpe kondensator og. men hvor kraftig kondensator trenger jeg da ? eller skal jeg heller spørre om hvor mange kondensatorer jeg trenger eller ? jeg har ikke noe som helst peiling.

kan noen hjelpe meg meg ?

<a href=dsc00047oln.th.jpg' alt='dsc00047oln.th.

og btw er dette en bra løsnig ? eneste plassen jeg finner i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skurrer tolker jeg det som forvrengning av signalet.

Kan jo komme av strømtrøbbel, signalforstyrrelser etc.

Ville først av alt sjekket opp jordingspunkter, alle tilkoblinger, strømforsyning til CD-spiller, får denne for lite vil den vrenge signalene bakover.

Ellers, hvordan har du lagt signalkabler, er de av god kvalitet, prøv å legg opp nye på siden av bilen.

Hvo godt dimensjonert er kablene dine, bør vel minst være 35 mm2, jording bør være minst like stor, her blir det ofte syndet.

Skal du ha kondis så sier man vel 1 fahrad per 1000W maxeffekt, altså 3 fahrad er passelig.

Om ikke dett hjelper, sett i orginal batteriet foran, legg opp 50 mm2 kabel, gelèbatteriet baki(pga gassdanneles) og nye tjukkere kabler fra dynamo.

Gelèbatterier skal vel ha en anelse høyere ladespenning så kan muligens bli uheldig å ha det bak og syrebatteri foran.

Skulle dog ikke tro du trengte sånne tiltak med det lille anlegget der, torr jhller på feil ved komponenter da.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prioritert ny dynamo foran alt annet.

+ ekstra batteri og laderele

De elementene så jalla ut etter min mening men.

Har ikke hørt det så kan ikke uttale meg om saken men forsterker på 2800w for å drive 2 x 12" på 800w er det 800w rms eller mæx?

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skurrer tolker jeg det som forvrengning av signalet.

Kan jo komme av strømtrøbbel, signalforstyrrelser etc.

Ville først av alt sjekket opp jordingspunkter, alle tilkoblinger, strømforsyning til CD-spiller, får denne for lite vil den vrenge signalene bakover.

Ellers, hvordan har du lagt signalkabler, er de av god kvalitet, prøv å legg opp nye på siden av bilen.

Hvo godt dimensjonert er kablene dine, bør vel minst være 35 mm2, jording bør være minst like stor, her blir det ofte syndet.

Skal du ha kondis så sier man vel 1 fahrad per 1000W maxeffekt, altså 3 fahrad er passelig.

Om ikke dett hjelper, sett i orginal batteriet foran, legg opp 50 mm2 kabel, gelèbatteriet baki(pga gassdanneles) og nye tjukkere kabler fra dynamo.

Gelèbatterier skal vel ha en anelse høyere ladespenning så kan muligens bli uheldig å ha det bak og syrebatteri foran.

Skulle dog ikke tro du trengte sånne tiltak med det lille anlegget der, torr jhller på feil ved komponenter da.

alt sitter som det skal. skurrer om volumet er så lysa begynner og bli svakere etter bassen.

men jordinga er et sted som er lakert da. har det mye og si om jeg skraper bort lakken ?

hadde ikke giddi og forklart hvordan ell vist en enkel tegning hvordan man kobler 2 batteri og dynamo og alt detta ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lakken SKAL skrapes helt ned til metallet for å få kontakt. på all jordingskontakter.

husk, signalkabler skal ligge på motsatt side av bilen i forhold til strømkabler.

Du trenger ett laderelee hvis du har 2 forskjellige batterier.

hmm da får jeg gjøre det ;)

hvorfor må singnalkabler gå på andre siden av bilen ?

okey ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bedre kontaktflate med godset om du skraper bort lakken. at lysene blinker er ikke så uvanlig. det gjør det når jeg spiller også, og jeg kjører bare 1 stk 10" på 250W rms. Det kan vel kanskje løses med kondensator ?

er 2 forskellige watt typer er det ikke ? RMS og en til. hva er forskellen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de blir påvirka av megnetfeltet i trømkablene som blir større dess mere strøm som går i mellom, dette lager støy.

Jeg pleier å bruke riflede skiver som graver seg inni metallet så det blir skikkelig kontakt. Så spraye over noe ¨for å unngå korrosjon,

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet tråden til bilstereo. Jeg ser du har masse grunnleggende spørsmål, og jeg anbefaler at du leser litt i denne tråden. Der står det det aller meste du trenger å vite, og du slipper å spørre om ting som mange har spurt om før deg.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de blir påvirka av megnetfeltet i trømkablene som blir større dess mere strøm som går i mellom, dette lager støy.

Jeg pleier å bruke riflede skiver som graver seg inni metallet så det blir skikkelig kontakt. Så spraye over noe ¨for å unngå korrosjon,

okey ;) så om jeg skraper bort lakken og flytter styrerstrømmen så vil lyden bli renere i høyere volum ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider