Gå til innhold

Hvordan rense stempelringene?

Ranger emnet


Iceman22

Anbefalte innlegg

Hei. Min Celica bruker mye olje når den blir kjørt i mindre strekninger, f.eks. fra skolen og hjem igjen hver dag. Men den bruker ikke mye når den blir kjørt på lange strekninger (f.eks. kjørte 500km med full last uten å bruke en dråpe). Satt på ikke så lenge siden en ny potte, og den er allerede nå hell svart med dritt. Kompresjonstesten er bra og ventiltettningene er nye, så stempelringene foresaker det høye oljeforbruket. Dette problemet er på alle 6g Celicaene jeg vet om med 1.8 liter, t.o.m på de som kun har kun gått 100.000.

 

Så jeg lurer på, toyota som er kjent for bra kvalitet, er det virkelig stempelringene som blir så fort slitt? Kanskje det bare er noe som tetter igjen, og det vil holde med å rense motoren?

 

Har dere noen tips til hvilke produkter jeg burde teste som renser motoren inkl. stempelringer? Er det god idee og fylle på Shell V-power som renser motoren de neste gangene jeg fyller bensin?

Håper på å få tilbakemeldinger som kan løse problemet.

Endret av Iceman22

A-B bil: - Toyota Celica 2.0GT T20

Driftebil/lekebil:- Nissan Skyline R33 GTS-T 93 350HK (tilsalgs)

Driftebil prosjekt: AE86 sprinter trueno JDM

Sommerbil: Toyota MR2 SW20 Turbo (prosjekt)

Vinterbil/lekebil: Ascona B 77mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kompen er fin, er neppe stempelringene gåene.. Men oljeringen kan være gåen. Er den som ligger nederst på stemplet.. Rart at den skal ryke såpass tidlig, men alt kan skje.. Spes om f.eks man kjører motoren for fult omtrent med engang man har startet den..

 

Det du kan gjøre, er å peise på med tykkere olje.. Det hjalp meg bra mye. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bruke vann-metoden, den renser forbrenningsrom ganske bra, og vil nok om mulig kunne gjøre reint oljering også.

Ellers, flush oljesystemet ditt, fyll på noe bra olje , gjerne med omega oppi, bruk noe skikkelig tilsetning i drivstoffet.

 

Om den bruker olje så har jeg liten tro på dette, men verre burde det ikke bli.

 

Ang. toyotakvaliteten så er jeg ikke så imponert over den, husker jeg gikk på yrkesskolen, halvparten av bilene som kom inn var toyota corolla som hadde stoppa. DE har jo og skifta mange motorer uten at kunde har fått vite det, for å øke kvalitetsstempelet.

 

Men nok om det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, leste på nettet angående "motorflush".

Ser ut som de anbefaller det med merket "Forte". Får prøve det da, og bytte oljefilter samt. med olje. Hva koster ca et oljefilter?

A-B bil: - Toyota Celica 2.0GT T20

Driftebil/lekebil:- Nissan Skyline R33 GTS-T 93 350HK (tilsalgs)

Driftebil prosjekt: AE86 sprinter trueno JDM

Sommerbil: Toyota MR2 SW20 Turbo (prosjekt)

Vinterbil/lekebil: Ascona B 77mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, leste på nettet angående "motorflush".

Ser ut som de anbefaller det med merket "Forte". Får prøve det da, og bytte oljefilter samt. med olje. Hva koster ca et oljefilter?

 

mekonomen.no leit fram din bil på butikk-menyen og du finner ca pris på filter. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. toyotakvaliteten så er jeg ikke så imponert over den, husker jeg gikk på yrkesskolen, halvparten av bilene som kom inn var toyota corolla som hadde stoppa. DE har jo og skifta mange motorer uten at kunde har fått vite det, for å øke kvalitetsstempelet.

 

Men nok om det.

 

dette er helt korrekt!;)oppskrytt, men alikevel tåler sky-hiluxer en del..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får håpe det. Det må jo være jevlig rart hvis alle som har kjøpt en toyota med denne motoren (7A-FE) fra årgang 94-99 har problem med stempelringene som svikter etter 90.000-100.000. Det er jo en reperasjon som koster 20.000 her i Norge av det jeg har hørt...

A-B bil: - Toyota Celica 2.0GT T20

Driftebil/lekebil:- Nissan Skyline R33 GTS-T 93 350HK (tilsalgs)

Driftebil prosjekt: AE86 sprinter trueno JDM

Sommerbil: Toyota MR2 SW20 Turbo (prosjekt)

Vinterbil/lekebil: Ascona B 77mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Granada er litt inne på slet Toyota med en serie motorer i Avensis/Celica. Men lurer på om ikke det var ekstremt tidlige havarier. Type 30.000km ell.no. Kan hende du har fått en av de bilene. Men har du en tretten år gammel bil som kanskje er kjørt hardt har du muligens svaret der. Åssen er historikken på de du har eid? Ellers har to 80talls twincamer jeg hadde sagt opp etter ~300'km. Virker som at designlevetiden ligger der.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår