Gå til innhold

Airbag lampe lyser Skoda Felicia '97 - må resettes med VAGCOM?

Ranger emnet

Movikon

Anbefalte innlegg

Hei. Airbaglampa på min '97 Felicia begynte å lyse etter at jeg bytta en blinklysbryter.

Er ikke veldig vant til moderne biler så jeg starta bilen uten airbag for å sjekke at den nye bryteren jeg satte på fungerte mens airbagen var demontert.

Finner ingen hardware feil og lurer på om systemet må resettes med VAGCOM.

Noen som har noen tips? evt. også om hvor man finner VAGCOM på en enkel og grei måte?

Håper på svar, mvh movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må resettes med vagcom ja. Hadde ikke noe å si at du slo på tenninga, blir airbagen koblet ut og inn igjen, lyser lampa. Til og med hvis batteriet er koblet fra(har prøvd). Tror det koster 3-400 å slokke denne lampa hos møller

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva og i hvilken rekkefølge demonterte du rattet? Jeg skulle ha vridd mitt et par knepp på splinsen for å rette det opp. Har hørt noe om å koble fra strømmen så og så lenge osv for å ikke utløse den. Andre spesielle prosedyrer?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se:

1. ta av minuspolen på batteriet, dette for at airbagen ikke skal utløses ved et uhell. Det er mindre sannsynlighet for at airbagen går av når systemet er strømløst.

2. demonter airbag. Dette gjøres ved å skru ut to unbrakoskruer på bak/undersiden av rattet. Du må muligens vri på rattet for å komme til begge. På min Felicia brukte jeg en 5 eller 6mm unbrakonøkkel.

3. Vær forsiktig med ledningen til airbagen slik at du ikke strekker eller på annen måte ødelegger denne. Ledningen sitter festet i en sukkerbit som kan tas av i midten av airbagen. Enkelte mener at man bør være fri for statisk elektrisitet når man gjør dette p.g.a risiko for at airbagen skal gå av. Jeg mener dette kan gjøres ved å ta på bilens karroseri (jorde seg selv).

4. Da burde det bare være å skru av mutteren som holder rattet og dra rattet forsiktig av. Mener det var 24 mm nøkkelvidde på min, men er ikke helt sikker på dette.

Jeg vet ikke hvor lenge man bør la batteripolen være av før man begynner å skru; selv mener jeg det er trygt å ta av en batteripol og 'tømme' systemet (kondensatorer o.l.) for strøm ved å slå på lysbryteren eller tenninga. Jeg gjorde i hvertfall det.

Såvidt jeg vet er det ikke andre spesielle prosedyrer du trenger å følge for å gjøre denne jobben... det var i hvertfall omtrent slik jeg gjorde det.

Lykke til!, mvh movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider