Gå til innhold

Bygge kasse til 2stk kicker L7 12" HJELP

Ranger emnet


Allright

Anbefalte innlegg

Skal bygge meg kasse til 2stk kicker solo-baric L7 12".

 

Her er info om elementene.

Size (IN.,CM) 12, 30.5

Impedance (OHMS) 2 or 4 DVC

Max Rec Amplifier Power (WATTS PEAK/RMS)* 1500/750

Sensitivity (dB 1w/1m) 88.6

Frequency Response (Hz) 20-100

Mounting Depth (IN.,CM) 6-11/16, 16.9

Mounting Cutout, Square (IN.,CM) 11-1/16, 28.1

Min Rec Sealed Box Volume (CU. FT., Liters) .88, 24.9

Max Rec Sealed Box Volume (CU. FT., Liters) 2.0, 56.6

Min Rec Vented Box Volume (CU. Ft., Liters)** 1.75, 49.6

Max Rec Vented Box Volume (CU. Ft., Liters)** 3.25, 92.1

 

 

Så kommer spørsmålet hvor stor kasse burde jeg lage ? Skal ha bassreflex, det er jo stor forskjell på 49.6 liter og 92.1 liter. Samt at jeg skal ha 2 element.

Noen som har innspill her?

Legger ved en enkel skisse over hvordan jeg hadde tenkt og bygge kassen. Kom gjerne med forslag til andre løsninger som kan fungere bedre.

 

kasse.jpg

Endret av Allright
Ingen respons

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på disse 2 ?

Tror jeg må ha den øverste der med tanke på plass i bagasjerom. Men skjønte meg ikke på hvor stor og lang den porten skal være.

 

 

VentedCompact (MinimumEnclosureVolume)

 

1.75 ft3 (49.6L) + port displacement

2.5 x 13.25” (6.4x34cm) port, 22.5” (57cm) long

Power Handling = 600W RMS

 

 

 

VentedSPL/DeepBass (MaximumEnclosureVolume)

3.25 ft3 (92L) + port displacement

3 x 13.25” (7.6x34cm) port, 14.5” (37cm) long

Power Handling = 600W RMS

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, ingen tvil om det. Hva svarte nærmeste Kicker-forhandler når du spurte dem?

 

 

De svarte, "du burde bygge kassen ca midt i mellom 42.6liter og 92kiter, bassport hva?"

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"du burde bygge kassen ca midt i mellom 42.6liter og 92liter, bassport hva?"
:win

 

Altså 67,3 liter da... cirka. Det svaret lukter det hvit skjorte m/slips av. :D

Om du ikke får noe hjelp av Kicker-klanen her til noe mer konkret, prøv en mail til glenn(at)audiocom.no. Han bør vel kunne komme med et tips eller tre om han har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forklare port-størrelsen ihvertfall:

3 x 13.25” (7.6x34cm) port, 14.5” (37cm) long
Dette er en "slotport", altså en port av brevsprekktypen. Brevsprekken skal ha en åpning på 7,6 x 34 cm (plass til en grei bunke A4-ark på tvers m.a.o.) og gå 37cm inn i kassen. Og volumet på 92,6liter er da i tillegg til porten! Du må altså beregne at denne 37cm lange brevsprekken inni kassa stjeler ca. 9 liter av volumet i kassa ellers. Altså røffly 101 liters kasse på hvert element målt innvendig før du legger inn porten.

 

<Edit; Og da glemte jeg at du også må legge til volumet på selve L7'en (displacement, står sikkert i specs et sted) så du havner nok på en 110liter brutto, slik at du står igjen med ~92,6liter netto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på disse 2 ?

VentedSPL/DeepBass (MaximumEnclosureVolume)

Dette er da den kassa Kicker mener gir mest(SPL) og dypest bass.

VentedCompact (MinimumEnclosureVolume)

Denne blir da et kompromiss av den store, med mindre trøkk og mindre kjellerbass, iflg. Kicker. Men slikt henger også litt sammen med forsterker og bil til en viss grad, så det kan godt hende du blir strålende fornøyd med den minste for den del, i din bil og med din musikk.

Og kanskje like fornøyd med en lukket 50liters på hver, som Tyfonen sier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha mest mulig trøkk, liker når det er mye bass :drunk:

 

Bilen er av typen 2002 Audi A4.

 

Har hatt både lukket kasse og åpen kasse før på andre elementer og jeg liker åpen kasse best.

 

Å bygge en kasse på rundt 220liter trur jeg blir ganske så umulig. Det blir antagelivis hele bagasjerommet det, og da må kassen bygges inni bilen.

 

På dere høres det ut som det ikke har så mye og si på kassestørrelse og portstørrelse/lengde. Men når jeg leser rundt omkring virker det som at det er super viktig og få dette helt riktig. Tune porten til 30hz feks, avstive kassen innvendig, ha skråbakvegg for og få luftbølgene til og røre seg bedre osv osv osv.

 

 

 

Så det dere mener er at jeg kan bygge meg en random kasse på over 50liter pr element og flekke inn en A4 port så blir det helt konge ? har mine tvil...

 

 

Forresten, har det mye og si om elementene er i samme rom eller adskilt fra hverandre i kassen ?

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dere høres det ut som det ikke har så mye og si på kassestørrelse og portstørrelse/lengde. Men når jeg leser rundt omkring virker det som at det er super viktig og få dette helt riktig. Tune porten til 30hz feks, avstive kassen innvendig, ha skråbakvegg for og få luftbølgene til og røre seg bedre osv osv osv.

Ja, på en portet kasse er dette viktig! Justeres volumet med noen prosent, også portstørrelse justeres tilsvarende!
Så det dere mener er at jeg kan bygge meg en random kasse på over 50liter pr element og flekke inn en A4 port så blir det helt konge ? har mine tvil...

Det er bra, for det mener hverken Typhoon eller jeg. Det er med en lukket kasse man kan ha et greit slingringsmonn på litermålet! ;)

Det kan man også ha på en portet kasse, men altså ikke på forholdet portvolum/kassevolum!

 

Det var forøvrig du som lurte på hvordan portmålene var forklart i spesifikasjonene, og de portmålene gjelder for en kasse på 92,6 liter nettovolum for å si det enkelt. Ikke 50liter, ikke 150liter, men 92,6liter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så egentlig bygger jeg så stor kasse jeg har plass til ? så når jeg har regnet ut hva volumet ble tilslutt så finner jeg ut hvor stor port jeg lager?

 

Får jo aldri plass til 92.6liter pr element.

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår