Gå til innhold

Bygge kasse til 2stk kicker L7 12" HJELP

Ranger emnet


Allright

Anbefalte innlegg

Vist vi sier jeg skal bygge denne kassa som passer veldig fint i bagasjerommet, hvor stor skal porten være ?

Endret av Allright

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk aldri noe fornuftig svar så ga meg totalt faen og bygde som jeg selv ville.

 

Her er resultatet, passelig fornøyd med lyden, kunne vært litt dypere bass.

 

DSC000391.jpg

DSC00041.jpg

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble ihvertfall nok trykk til at skruene på hattehøytalerne skrudde seg ut, og elementene hoppet oppå hattehylla. Må nok lime dem fast :dj

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke hadde delt av kassen invendig og heller hatt dem i "samme kassen" ville du nokk fått mere bass....
Nei. Det blir akkurat samme volumet i kassen (om man ser bort fra hva den ene deleveggen tok av plass), så lyden ville nok blitt den samme, eventuelt litt verre ang. resonans siden man tok vekk en betydelig innvendig avstivning.

 

Men har du ikke fått beregnet portareal kontra portlengde her?? Da er det jo ren bingo hvordan lyden blir... og neppe optimal om du ikke er født med flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det blir akkurat samme volumet i kassen (om man ser bort fra hva den ene deleveggen tok av plass), så lyden ville nok blitt den samme, eventuelt litt verre ang. resonans siden man tok vekk en betydelig innvendig avstivning.

 

Men har du ikke fått beregnet portareal kontra portlengde her?? Da er det jo ren bingo hvordan lyden blir... og neppe optimal om du ikke er født med flaks.

 

Satser på flaksen, ingen som gadd og regne ut til meg. Og jeg vet ikke hvordan man gjør det.

 

Hattehøytalerne blir der, mye mulig det blir montert et bassreflex rør i hattehylla :)

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på flaksen, ingen som gadd og regne ut til meg. Og jeg vet ikke hvordan man gjør det.
Nei, det er vel ikke akkurat å forvente at forummedlemmene skal kunne ta dette på strak arm på fritiden forsåvidt, det er jo forhandleren som skal hjelpe deg med dette. Hva er innvendig mål på portåpningen?

 

Som nevnt før; 67,694 liter er bruttovolumet inkludert porten og uten volumet av selve elementet. Kan ikke brukes i beregningen, men bare gi meg portarealet så ordner jeg det. Hvor tykk MDF har du brukt? Du havner vel på en 55-60 liter netto pr. kammer.

 

Ellers;

Ikke bruk et helt refleksrør om du skal felle inn det i hattehylla, begrens deg til kun selve porttrakten/åpningen eller hva jeg skal kalle det. Om du setter inn et rør, lager du en slags 800liters båndpasskasse av bagasjerommet med et variabelt kammervolum alt etter hvor mye skrot du har i bagasjen... og det blir det bare rør(:D) av. Altså kun selve aeroporten for utseendets skyld og minst mulig rør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel ikke akkurat å forvente at forummedlemmene skal kunne ta dette på strak arm på fritiden forsåvidt, det er jo forhandleren som skal hjelpe deg med dette. Hva er innvendig mål på portåpningen?

 

Som nevnt før; 67,694 liter er bruttovolumet inkludert porten og uten volumet av selve elementet. Kan ikke brukes i beregningen, men bare gi meg portarealet så ordner jeg det. Hvor tykk MDF har du brukt? Du havner vel på en 55-60 liter netto pr. kammer.

 

Ellers;

Ikke bruk et helt refleksrør om du skal felle inn det i hattehylla, begrens deg til kun selve porttrakten/åpningen eller hva jeg skal kalle det. Om du setter inn et rør, lager du en slags 800liters båndpasskasse av bagasjerommet med et variabelt kammervolum alt etter hvor mye skrot du har i bagasjen... og det blir det bare rør(:D) av. Altså kun selve aeroporten for utseendets skyld og minst mulig rør...

 

Tenkte og bare bruke bare åpningen for syns skyld, blir ikke noe rør ned :)

 

 

Er 22mm spon. Er bare elementet jeg ikke vet sizen på. kasse2-1.jpg

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting, om du regner ut dette og finner ut at porten er helt ræva. Noe som jeg trur den er, ikke fornøyd med type bass jeg har fått. Kan det da være et alternativ og slå en plate forran portene så det istedenfor blir en lukket kasse ?

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart en mulighet, eller stappe portene tette med noe skumgummi eller whatever, ingen grunn til å gjøre noe drastisk før man har prøvd hvordan det blir først... men det er altså null problem å regulere portstørrelsen selvom kassen er ferdigbygd! Når jeg har fått beregnet portstørrelsen (må på en annen pc så det blir om et par dager først) justerer man porten med å legge inn x antall lister (i den logiske størrelsen 5,2cm bredde, 45cm lengde og da 22mm tykkelse, regner med du har noe kapp tilovers) inn i portene. Dermed får man redusert portarealet mens man beholder lengden. Normalt bruker man jo en 3" eller 4" rund port som man så regulerer lengden på. Her er lengden gitt (45cm) så da får man regulere arealet isteden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår