Gå til innhold

Tomgangs problemer Opel Astra stv 1.8 X18XE/L Ecotec

Ranger emnet


NextroZ

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg plages noe enormt med vandrene turtall på min opel astra, har søkt å søkt etter løsninger men innså til slutt at det kan jo være like greit å spørre noen som kan dette :) .

 

Problem:

Vandrene turtall kommer og går, ligger mellom 1100-2200omdr. Kan være bra lenge men så kommer det igjen. Bruker også å bakke høyt av og til rundt 1500omdr.

 

Bil:

Opel Astra stv 1.8 X18XE/L

Reg: XL30801

 

Dette har jeg prøvd og renset:

1. Renset gasshuset/tomgangsregulatoren, tok det av og pusset det med en tannbørst og carb cleaner og litt WD40. Alle hull og skit er åpne og rene.

2. Har renset Breather Jeten, denne var pottetett, men no er den åpen. Merket ingen forskjell på motoren om denne var renset eller ei:(

3. Har skiftet plugger og tenningskabler.

4. Har koblet ut O2 måleren eller Lambdasonden som den også kalles, da kom problemene sjeldnere. Men de er der fremdeles.i

Har lest at det skal finnes 2 sånne 02 målere, kan noe vise meg en guide eller tegning på hvor jeg finner denne? Omså side tall i Haynes boken Opel Astra 1991-1998.

5. Tror dette var alt:S

 

Et ekstra spm: Når jeg fjernet gasshuset så fant jeg et rør som var koblet til i underkant av dette huset, dette røret kom fra en liten box bortfør, og så gikk det et til rør ut fra boxen å inn under skjermen på høyre side:S, akkurat som en vaier inn i den?

 

Her er værtfall bilde: http://picasaweb.google.com/nmyrland/OpelAstra#5333135161171183954 vist du blar et bilde tilbake så ser du hvor det befinner seg:)

 

Det som var merkelig, va skjer inni denne boksen?, jeg prøvde å blåse og suge uten et noen ting skjedde? Må nesten være noe elektronisk inni den siden der koblet en kontakt på den, som du ser på bildet.

 

Håper på raskt svar:), Takk på forhand:)

 

Mvh Nichlas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funne problemet:D

 

Det som vare problemet var tomgangsregulatoren, jeg hadde renset den men selv om den var ren så holdt ikke, dette fordi at det kommer oljedamp fra vakumslangen, det jeg gjorde var å sette på et bensinfilter på denne slangen og gjorde Tomgangsregulatoren ren en gang til. Og no har jeg kjørt noen mil og har enda ikke hatt en enestte rusing eller noe, vist det i så fall kommer igjen bytter jeg tomgangsregulatoren for den var noe koksett og veldig vanskelig å gjøre rein. Men inntil vidre ser alt ut til å virke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår