Gå til innhold

Har kjøpt meg ny bil

Ranger emnet

Sfinx

Anbefalte innlegg

• Svar 218
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by CoaSlip

Heisann!

Jeg har vært borti endel av intereøret på E34 når jeg plukket min for å legge signal kabler mm her er det jeg har å legge til...

Det ligger klar kabler til både framvinduene og bakvinduene dine i midtkonsollen. En sokkel betjener et par vinduer , foran å bak.

Kontakten som går bakover er til sigaretttenner. Noe som ble levert på biler med AC og ekstrautstyr tror jeg. Det finnes iallefall en sigaretttenner å montere i bakkant av midkonsollet.

For ca en måneds tid siden smadra jeg en dør og måtte bytte den. Fikk da en dør som det tidligere var montert i el.heis (selve motoren var tatt ut), og etter det jeg kunne se så manglet det 2-3 hunnplugger (til strøm til el heisen) i pluggen som stod i bilen min. (Bilen min har ikke el vindu) Så det kan godt hende du må legge opp kabler fram til pluggen dørstolpene. Bytte ut manuell heis med el.heis så etter min mening ut til å være plug and play. Det virker som ledningsnettet som var stress...

Ledningene fra bryterpanelet i midtkonsollet går bak til kontrollboksene under baksetet på venstre side. Her har jeg en stor boks som lager klikkelyd (rele) når jeg kjører opp og ned el.vinduene foran. Det kan være du må bytte denne.. Den holder på å ryke hos meg , så når den streiker så virker ikke el.vindu , el. takluke og vindusviskerene (av alle ting) har ikke sjekket om denne er utstyrt med styring for vindusheiser standard eller det er en opsjon.

Skal du lage til bryterpanelet i midten er det bare å kappe løs. på min E34, hvor jeg har bryterpanelet mener jeg å huske at det bare var skåret ut. Bryterpanelet satt jævla godt fast derimot :)

Uansett , lykke til, lurer du på noe så er det bare å spørre :P

Heisann!

Mye nyttig du skriver her..

Jada.. her er du innom en god del ting..

Bryterpanelet i midtkonsollen og motorene/heisene i dørene er barnemat.. Det lar seg gjøre.. Har dog lagt inn bryterpanelet i midtkonsollen, og ja.. det satt godt :)

Jeg har også ledningene som skal gå fra motoren i dørene og frem til kontaktpanelet.. så som du sier er det nok bare "plug and play".

Det som bekymrer meg er hvor de ledningene skal inn hen.. Ja, jeg må legge opp ledninger frem til dørstolpen.. Det er heller ingen stor sak egentlig..

Men jeg må få tak i no info om hvor de ledningene skal hen på den kontakten ved stolpen..

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. .da ble prosjekte mitt ferdig for denne gang.

Ble veldig fornøyd.. det funker veldig bra..

Skal såklart kjøre løpet helt ut og sette i el-ruter bak også.. men er fornøyd for øyeblikket..

Har tatt en del bilder under siste innsats denne uken.. så jeg lar bildene tale for seg selv..

bryterpanel.jpg

Her har jeg lagt ned bryterpanelet.. det passet utmerket og sitter veldig fint.. som originalt..

elmotorh.jpg

El-motoren i høyre fremdør.. Passet perfekt.

elmotorv.jpg

El-motoren i venstre fremdør..

Måtte legge ledninger i begge dørene fra motoren til kontakten i a-stolpen, men det var en smal sak..

dørh.jpg

Her har jeg lagt ledningene klart gjennom døra og inn i kontakten ved stolpen.

finsokk.jpg

Bilde av en fin sokk midt oppe i det hele.. :D

innvendig.jpg

Litt kaos inne i kupèen.. En del skruer og deler å holde styr på..

Legg merke til rattet.. det har jeg nå byttet .. satte inn original rattet så lenge.. synes det var mye finere .. skal også bytte girkule.. Mulig det blir M-Tech 2 ratt til sommern..

dørv.jpg

Her legges det rustbeskyttelse inne, nederst i dørene.. bare for sikkerthetsskyld..

kontakt.jpg

Her er kontatken som sitter ved stolpen.. Det ble ikke så jeg kontaktet BMW for å høre hvor de ledningene fra motorene skulle sitte.. det ble så jeg fant fram den gode gamle strømmåler`n og det gikk veldig greit..

Merk! : Måtte skru av dørene fra bilen for å komme til i den kontakten i stolpen..

kontakt2.jpg

Velvel.. det var det for denne gang.. Hvis noen lurer på noe ang dette , som skal gjøre noe lignende selv, så er det bare å spørre.. fikk da litt erfaring med dette og ;)

Neste plan med bilen min er vel egentlig senking..

Har bestilt hvite blinkers foran.. Bestilte de i januar hos caprizonetuning.. men de er jo ikke kommet enda.. hehe.. var 2uker leveringstid.. Hmm..

Nye baklamper skal jeg kjøpe.. Men først og fremst skal jeg skaffe meg en ny bakpotte.. skal ha en med 2rør.. Er litt usikker på hva jeg skal kjøpe.. Kom med forslag hvis dere vet om noen fine som ligger der ute .. :)

-S

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMW-323

så bra ut det:) morsomt med prosjekter

Hehe.. jada.. det er gøy med no prosjekter inniblandt.

Målet nå er å få bilen shiny og pen utvendig..

Nakkestøtter bak er og et must..

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle høre med noen av dere som har E34 og el-heiser i bilene deres..

Hvordan funker deres?

Når dere kjører rutene opp, så går de gradvis? Et trykk opp, så stopper de etter litt osv?

Det jeg syntes var merkelig.. men det skal vel sikkert være slik ettersom jeg brukte det originale ledningsnettet, er at på førerens side kan jeg trykke en gang på rutens "ned" knapp og da går den helt ned.. men det gjør den ikke på passasjerens side.

Men som sagt, det skal sikkert være slik.. Også at de går gradvis oppover.. Men er det noen som har det, si ifra hvordan deres funker da. I tilfelle det ikke skulle stemme. Skal jo ikke ha noe med motorene å gjøre.. er jo bare strømpulser den får.

-S

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sfinx

Jada. .da ble prosjekte mitt ferdig for denne gang.

Ble veldig fornøyd.. det funker veldig bra..

Skal såklart kjøre løpet helt ut og sette i el-ruter bak også.. men er fornøyd for øyeblikket..

Har tatt en del bilder under siste innsats denne uken.. så jeg lar bildene tale for seg selv..

bryterpanel.jpg

Her har jeg lagt ned bryterpanelet.. det passet utmerket og sitter veldig fint.. som originalt..

elmotorh.jpg

El-motoren i høyre fremdør.. Passet perfekt.

elmotorv.jpg

El-motoren i venstre fremdør..

Måtte legge ledninger i begge dørene fra motoren til kontakten i a-stolpen, men det var en smal sak..

dørh.jpg

Her har jeg lagt ledningene klart gjennom døra og inn i kontakten ved stolpen.

finsokk.jpg

Bilde av en fin sokk midt oppe i det hele.. :D

innvendig.jpg

Litt kaos inne i kupèen.. En del skruer og deler å holde styr på..

Legg merke til rattet.. det har jeg nå byttet .. satte inn original rattet så lenge.. synes det var mye finere .. skal også bytte girkule.. Mulig det blir M-Tech 2 ratt til sommern..

dørv.jpg

Her legges det rustbeskyttelse inne, nederst i dørene.. bare for sikkerthetsskyld..

kontakt.jpg

Her er kontatken som sitter ved stolpen.. Det ble ikke så jeg kontaktet BMW for å høre hvor de ledningene fra motorene skulle sitte.. det ble så jeg fant fram den gode gamle strømmåler`n og det gikk veldig greit..

Merk! : Måtte skru av dørene fra bilen for å komme til i den kontakten i stolpen..

kontakt2.jpg

Velvel.. det var det for denne gang.. Hvis noen lurer på noe ang dette , som skal gjøre noe lignende selv, så er det bare å spørre.. fikk da litt erfaring med dette og ;)

Neste plan med bilen min er vel egentlig senking..

Har bestilt hvite blinkers foran.. Bestilte de i januar hos caprizonetuning.. men de er jo ikke kommet enda.. hehe.. var 2uker leveringstid.. Hmm..

Nye baklamper skal jeg kjøpe.. Men først og fremst skal jeg skaffe meg en ny bakpotte.. skal ha en med 2rør.. Er litt usikker på hva jeg skal kjøpe.. Kom med forslag hvis dere vet om noen fine som ligger der ute .. :)

-S

Gratulerer!

Sorry at jeg ikke kunne hjelpe deg med de ledningene (ting tar tid her i gården serdu:D )

Ser at du skriver at rutene dine går gradvis opp..mener du at de går fortere og fortere oppover/nedover??

Jeg tror at mine har konstant fart serdu...

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle høre med noen av dere som har E34 og el-heiser i bilene deres..

Hvordan funker deres?

Når dere kjører rutene opp, så går de gradvis? Et trykk opp, så stopper de etter litt osv?

Det jeg syntes var merkelig.. men det skal vel sikkert være slik ettersom jeg brukte det originale ledningsnettet, er at på førerens side kan jeg trykke en gang på rutens "ned" knapp og da går den helt ned.. men det gjør den ikke på passasjerens side.

Men som sagt, det skal sikkert være slik.. Også at de går gradvis oppover.. Men er det noen som har det, si ifra hvordan deres funker da. I tilfelle det ikke skulle stemme. Skal jo ikke ha noe med motorene å gjøre.. er jo bare strømpulser den får.

-S

Dette styres av enten strømbryteren eller relet som styrer vinduene. (sitter bak under baksetet på førersiden. Mener fast bestemt jeg så en gang at jeg så brytere som var laget for "one-click operation" eller noe i den duren. Så jeg tipper på det er bryteren. Men det er fortsatt bare gjetning.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker deres?

-S

Er det slik at det er ett sekunds forsinkelse? slik at når du slipper knappen fortsetter motoren en liten stund? Eller kutter den kontant slik det er på de fleste andre biler? Og den funksjonen som er for å kjøre ruta helt ned ved ett trykk. hvordan fungerer den? har du ikke noe valg på førersiden? ett trykk helt ned helt opp osv. (må da være max upraktisk) Jeg vurderer og gjøre dette til ett prosjekt på min bil.

Hvordan går det med bakdørene da?

--

Anders

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hjinx

Er det slik at det er ett sekunds forsinkelse? slik at når du slipper knappen fortsetter motoren en liten stund? Eller kutter den kontant slik det er på de fleste andre biler? Og den funksjonen som er for å kjøre ruta helt ned ved ett trykk. hvordan fungerer den? har du ikke noe valg på førersiden? ett trykk helt ned helt opp osv. (må da være max upraktisk) Jeg vurderer og gjøre dette til ett prosjekt på min bil.

Hvordan går det med bakdørene da?

På min side (førersiden), der kan jeg holde nede bryteren for å kjøre ruta så langt ned jeg vil.. Eller jeg kan trykke en gang, så sklir ruta helt ned av seg selv. Sånn er det ikke på passasjersiden.. der må jeg holde knappen nede helt til jeg får ruta helt ned.

Oppover er de like på begge sidene.. jeg kan ikke holde "opp" knappen inne konstant for å få rutene helt opp.. Et trykk og ruta går et stykke opp, så stopper den.. Et trykk til så går den et stykke til osv... sånn er det hele veien opp.. Slik sett er det likt på passasjerdøra og, så det er sikkert riktig.. (originalt)

Men synes det var rart med nedkjøring av ruta på passasjersiden.. trodde det skulle være sånn ett trykk så gikk den helt ned der og.. men det er det ikke.. (PS : Dette at den går helt ned ved ett trykk funker kun når bilen står og går). Når bilen ikke går er det som på alle andre, at du kjører ruta dit du vil ved å holde inne..

Hehe.. dette blir litt vanskelig å forklare.. ble kanskje litt rot dette her.

Men det jeg lurer på til dere som har el-hissar på deres e34 :

* Kan dere trykke ned en gang på passasjersiden og få ruta til å gå helt ned?

* Og går de gradvis opp igjen? Ett trykk opp, så går de et stykke før de stopper, og så ett trykk til osv.. ?

Bakrutene har jeg ikke fått gjort noe med enda.. Skal kjøpe motorer bak der og så fort det byr seg..

-S

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jarli

Gratulerer!

Sorry at jeg ikke kunne hjelpe deg med de ledningene (ting tar tid her i gården serdu:D )

Ser at du skriver at rutene dine går gradvis opp..mener du at de går fortere og fortere oppover/nedover??

Jeg tror at mine har konstant fart serdu...

Hei hei!

De går ikke fortere og fortere nei.. er sånn at jeg trykker på "opp-knappen" en gang, så går de opp et lite stykke før de stopper.

Må gjøre samme prosedyren hver gang ..helt til de er oppe. Det går jo greit, ikke noe fare med det.. Det skal sikkert være slik ettersom det er de originale ledningene jeg har brukt.. Men det skulle vel være likt på en del e34?

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

De går ikke fortere og fortere nei.. er sånn at jeg trykker på "opp-knappen" en gang, så går de opp et lite stykke før de stopper.

Må gjøre samme prosedyren hver gang ..helt til de er oppe. Det går jo greit, ikke noe fare med det.. Det skal sikkert være slik ettersom det er de originale ledningene jeg har brukt.. Men det skulle vel være likt på en del e34?

Det med at du kan ta ruten helt ned ved ett trykk på kun førersiden er riktig. det skal være sånn. passasjersiden og de to bak har ikke denne automatiske kjøre-helt-ned-av-seg-selv-funksjonen. Men! En ting jeg stusser litt på er, er det slik at du må trykke oppoverknappen mange ganger etterhverandre for å få opp ruta, f.eks trykk- 2cm trykk 2cm trykk 2cm osv osv. det må da være slitsomt? og jeg er meget sikker på at dette ikke er riktig, at relé ikke fungerer som det skal. det er jo ikke annet enn rett og rimelig at du skal kunne holde knappen inne og få ruta helt opp! :D

mh,

anders

--

Anders

- 1990 BMW 525ia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hjinx

Det med at du kan ta ruten helt ned ved ett trykk på kun førersiden er riktig. det skal være sånn. passasjersiden og de to bak har ikke denne automatiske kjøre-helt-ned-av-seg-selv-funksjonen. Men! En ting jeg stusser litt på er, er det slik at du må trykke oppoverknappen mange ganger etterhverandre for å få opp ruta, f.eks trykk- 2cm trykk 2cm trykk 2cm osv osv. det må da være slitsomt? og jeg er meget sikker på at dette ikke er riktig, at relé ikke fungerer som det skal. det er jo ikke annet enn rett og rimelig at du skal kunne holde knappen inne og få ruta helt opp! :D

mh,

anders

Ja, der sier du noe.

Da stemmer det sikkert det der med nedover greiene..

Det er slik som du sa ja.. et trykk - 5cm osv.. Men det skal ikke mer enn 3/4 trykk til før ruta er oppe da.. men uansett.. Det er litt merkelig det. Men hvis det hadde vært et relè, hadde det vel vært noe annet som ikke hadde funka..? Mener elektriske vindusheis relè`et omfatter flere ting...?

Men det er da verdt å sjekke.

Hadde vært mest praktisk som du sa, om jeg kunne holdt knappen inne og fått ruta helt opp. For hvis jeg holder den inne, da stopper den jo når den har gått så så langt uansett.. Hehe.. Merkelig det der.

Skal sjekke det opp i ettermiddag.. kanskje jeg finner ut noe av det.

Erik

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der sier du noe.

Da stemmer det sikkert det der med nedover greiene..

Det er slik som du sa ja.. et trykk - 5cm osv.. Men det skal ikke mer enn 3/4 trykk til før ruta er oppe da.. men uansett.. Det er litt merkelig det. Men hvis det hadde vært et relè, hadde det vel vært noe annet som ikke hadde funka..? Mener elektriske vindusheis relè`et omfatter flere ting...?

Men det er da verdt å sjekke.

Hadde vært mest praktisk som du sa, om jeg kunne holdt knappen inne og fått ruta helt opp. For hvis jeg holder den inne, da stopper den jo når den har gått så så langt uansett.. Hehe.. Merkelig det der.

Skal sjekke det opp i ettermiddag.. kanskje jeg finner ut noe av det.

Erik

En ting som slo meg var at det er en slags mekanisme som stopper ruta fra å presse seg opp igjennom taket når du holder opp inne, kanskje ruta drar med seg denne mekanismen, eller at den er treig eller noe galt med den rent generellt. Ta og ring til BMW og si at du har problemer med at "de orginale ruteneheisene har begynnt og stoppe på vei oppover" (mulig at bmw-folka vrenger seg om du sier at det ikke er orginalt utstyr og ikke vil hjelpe deg) for det er jo mest sansynlig at det er noe med det orginale, for det eneste du har tilført kretsen er jo en bryter, og en motor. hvorav begge er ganske ukritiske enheter!! Kanskje også en ide og måle om spenningen inn på motoren er konstant, eller om den kutter etter 5 cm, for å få eliminert motorene som problemkilde, for det kan jo være så enkelt som en reklamasjonssak mellom deg og importøren (selv om hvis man skal ha fått to defekte motorer skal uflaksen være ganske stor). Jeg hadde iallfall ikke latt det være med den

--

Anders

- 1990 BMW 525ia

Lenke til kommentar
Del på andre sider