Gå til innhold

Alternativ til soundmagus x-1502

Ranger emnet

mortz

Anbefalte innlegg

Yo!

Jeg har en gammel sierra 1987-mod med to stk Kenwood KFC-W3514DVC montert bak. Fant noe specs her: http://india.kenwood.com/products/car/subwoofers/kfc-w3514dvc/index.html

12"'ere med doble talespoler. Jeg hadde kobla de opp til 2ohm på ei Soundmagus X-1502 monoblokk. Specs: http://www.soundmagus.com/X1502.html

Jævlig billig forsterker og det trøkka ganske bra baki der før. Bra trøkk/pris altså.

Problemet er at jeg lånte bort forsterkeren til en kar da jeg mista kortet og nå har han klart å ødelegge den pga uforsiktig bruk. Han skal kjøpe ny, men soundmagusene finnes ikke å få kjøpt lenger. Siden jeg ikke har frykelig mye peiling på monoblokker lurer jeg på hvilken monoblokk jeg burde kjøpe for å få tilsvarende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soundmagusen hadde to utganger, så jeg hadde paralell-kobla de to spolene på hvert element slik at jeg fikk kobla et element på hver utgang på forsterkeren.

Det blir 1/R = 1/4 + 1/4, hvis jeg ikke har misforstått noe...

Subbene står montert i ei hjemmelaga lukket kasse.

Jeg har vel ganske jalla utstyr ellers i bilen. Kenwoodene kosta ikke all verden og cd-spilleren er også en ganske billig variant. Ellers har jeg noe JVC 6x9 i hatthylla og 10cm i døra. Hvis jeg vil oppnå bedre kvalitet burde jeg nok skifta ut hele systemet og ikke minst bilen også :P Så er nok mest opptatt av bang for the bucks her.

Får bli bedre anlegg neste gang når jeg kjøper ny bil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... hver spole på Kenwood'ene er på 4ohm i følge specs, så da har du hatt 2 stk 2 ohms høyttalere med den paralellkoblingen på hvert element, og deretter koblet de paralellt på forsterkerens doble utgang (det er én utgang på den forsterkeren, men med to tilkoblinger for enkel kabelstrekking nettopp for ditt tilfelle), så du har nok kjørt den forsterkeren i 1 ohm ja.

Går du for ADS'en så greier ikke den 1 ohms belastning, så da må du seriekoble spolene på hvert element først opp til 8ohm før du så paralellkobler de på en forsterker med da 4 ohm som resultat. Og noe mindre toppeffekt.

Får bli bedre anlegg neste gang når jeg kjøper ny bil :P
Joda... men man kan aldri begynne for tidlig med å kjøpe kvalitet! Kjøper du noe bra idag, kan du heller ta det med deg over i en ny bil imorgen og dermed slippe å bruke penger på det enda en gang. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja. Det blir nok 1 ohm ja som du sier.

Litt nedtur at ADS-en ikke klarer det samme, så må vel opp litt i pris for ei bedre blokk da.

Sant det du sier om kvalitet, men føler det blir litt overkill å kjøpe ei dritrå monoblokk når resten av utstyret/bilen ikke er av samme kaliber. Og bytte ut alt blir for kostbart. Er bare en fattig student med deltidsjobb enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på forslag:) men har hatt diverse to-kanalere i bilen før. Har blant annet en gammel kicker 300w rms forsterker liggende. Det funka greit nok, men husker det ble noe helt annet da jeg fikk soundmagusen i bilen. Den spilte uendelig høyt i forhold, og det trøkka så det nesten svei i bihulene på max volum :P

Jeg fant en dynaBel BF 4501 som leverer i 1ohm. Koster 2800,- så noe dyrere enn ADS-en. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider