Gå til innhold

Startproblem Voyager 2,5 TD 96 mod

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei. Har hatt kjederas på min bil, etter å ha byttet kjedet, strammer, drev og kjedeføringer og satt på plass alt sammen, vil ikke bilen starte. Det er slik at den vil ikke dra rundt på starteren i det hele tatt. Hadde ut batteriet mens jeg jobbet med bilen. Når jeg prøver å starte den høres ingenting, og BRAKE lampa lyser i dashbordet, så lenge jeg holder nøkkelen i pos 3 på tenninga. Nåla til speedometeret har også vist 200 uansett om tenninga er på eller av. Prøvde å taue i gang bilen, da blei nåla normal igjen etter noen hundre meters tauing/kjøring. Bilen har ikke antydning til å tenne. Er det startsperre på bilen? Har målt strøm fram til starteren (den ledningen som gir strøm når man har tenninga i pos 3/start posisjon)der kommer det heller ingen strøm. Har noen ide om hva det kan være? Meget takknemlig for alle innspill og forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nei, holder ikke clutchen inne når jeg prøver å starte bilen med tenninga, da står den i fri og prøver uten å holde clutchen inne. Når jeg prøvde å taue-starte bilen, holdt jeg jo selvfølgelig cluchen inne, satt giret i andre, og slapp cluchen forsiktig ut. Skal man holde cluchen inne eller åssen er det? Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Så jeg skal holde cluchen inne, mens jeg starter bilen da. Men er det slik på de chryslerne at startsperra aktiverer seg hvis man tar ut batteriet fra bilen? Evnt kan man tjuvkoble starteren for å komme forbi startsperra, og starte bilen "manuelt"? Eller kobler andre ting også ut, når startsperra er aktivert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute og prøvd i gjen. Startmotoren jobber når jeg holder cluchen inne :) Det som skjer er at motoren tenner, starter men slår seg av igjen ganske umiddelbart. Den vil ikke gå på tomgang, og heller ikke reagere når jeg gir gass. Går rart i 3-4 sek før den slår seg av. Noen tips folkens? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig start på bilen, kobla meg forbi dieselfilteret, (tok av IN og OUT slangene og kobla de sammen, da starta bilen og fungerer ganske bra nå. Eneste som irriterer meg litt er at det kommer en subbelyd fra registerdekslet en eller annen plass. Merket at det drevet som sitter på veivakselstanga var meget farlig nær kjedeskinna når jeg monterte delene, kan det være den som subber undrer jeg på? Noen sm har ide om hva det kan være som kan lage slike lyder inni/ved registerdekslet? Er meget takknemlig for all hjelp så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kjedeskinna antar jeg at du mener den plastikkgreia som du monterer over drevet til vakuumpumpa? Denne delen ble ødelagt under oppstart på vår bil (antagelig montert feil evt skadet fra raset) og ble da malt i stykker. Vi fant masse biter i olja så det første du kan gjøre er jo å tappe olja og se om det ligger plastikkbiter i den...

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, mener den plastskinna som sitter over vakumpumpa. Har litt tvil på at det kan være denne som drevet går imot. Har veldig lyst til å åpne dekslet igjen og se, men det er jo litt jobb igjen da :( Kommer tilbake igjen med oppdatering så fort det er noe nytt på gang. Igjen takk til dere som er så hjelpsomme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig start på bilen, kobla meg forbi dieselfilteret, (tok av IN og OUT slangene og kobla de sammen, da starta bilen og fungerer ganske bra nå. Eneste som irriterer meg litt er at det kommer en subbelyd fra registerdekslet en eller annen plass. Merket at det drevet som sitter på veivakselstanga var meget farlig nær kjedeskinna når jeg monterte delene, kan det være den som subber undrer jeg på? Noen sm har ide om hva det kan være som kan lage slike lyder inni/ved registerdekslet? Er meget takknemlig for all hjelp så langt :)

 

Ble dieselfilteret skiftet samtidig med rep av kjedet? har du i så fall husket o-ringen mellom filter og bunnkopp? er tappeskruen i bunnkoppen stengt?

 

Mont du nytt registerdeksel? dette bli skjevt/deformert ved demont og kan føre til subbing i reimhjulet på veiva.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har byttet dieselfilter. Fikk orden på det problemet med startinga, men som du sier skodaracing, så mistenker jeg også at det kan være det dekslet som er ut av "ledd". Jeg byttet nemlig ikke registerdekslet når jeg skiftet kjeda. Bør jeg kjøpe ny eller duger det med en brukt hel deksel også? Mange takk til deg sjef :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg nytt,er det brukt så er det garantert litt deformert. mulig du klarer å rette det litt,men det er ikke så mye klaringer der. Er nok en grunn til at dekselet står på lista over ting som skal byttes ved rep av register selv om det ikke ryker.

 

Et annet tips,disse motorene fra 98 mod har drev istede for kjede,ingen problemer der. Hadde du hatt 97mod hadde det vært "plug n play" ved å mont 98 motor i bilen. Det går i din også,men er litt mer knot pga andre kontakter og styringer.

 

Håper du får løsning på problemene. :)

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Har en ulyd fra motoren på bilen. Når jeg starter bilen, høres en hard rasle lyd fra nedre del av registerdekslet. Hvis jeg løsner den store 41 mm skruen til veivakslingen bare en halv omdreining, og starter bilen, så er motoren helt normal uten noen som helst ulyd. Men i dashbordet begynner oljelampa å lyse. Når jeg strammer mutteren til igjen, forsvinner oljelampa, og lyden kommer tilbake. Har prøvd å sveive rundt oljepumpa med hånd, foruten litt motstand så sviver den ganske fint rundt, og uten noe lyd. Noen som har ide om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår